Bukefalos - ett forum för nätkärlek.

Sleepy

Trådstartare
Sällan har så många uttryckt så mycket omtanke, värme, humor, dråplighet, klokskap, kunskap, smarthet, djup och medvetenhet som Bukes seniorer - förlåt; Vuxna. En brokig skara människor från vitt skilda miljöer, med olika bakgrund och i alla åldrar som ger av sig själva, underhåller, stöttar, delar med sig av sin kunskap och erfarenhet och förgyller varandras dag.

Ett unikt forum där användarna hänger kvar år efter år efter år och trivs i varandras sällskap. Där det är högt i tak och diskussionerna är livliga, men där moderatorerna och allas vår @Gunnar ser till att den familjära stämningen hålls i och tonen är varm.

Det, gott folk, är anledningen till att jag är här sedan många, många år. Vilken är din?

Jag är här för att det är en stor del av min sociala tillvaro. Ingen annanstans har jag passat in utan att förställa mig och försöka vara någon jag inte är.

Buke har varit ett stöd i flera svarta situationer, jag vet inte hur jag hade tagit mig igenom dagen pappa dog utan alla här.

Jag har blivit utmanad att se på saker och ting på helt andra sätt än tidigare, jag har lärt mig saker jag aldrig hade lärt mig om jag inte var här och jag har fått insyn i andra kretsar än de jag rör mig i och förståelse för dem. Att jag dessutom har fått förmånen att träffa många av de häftiga människorna som hänger här är fantastiskt :love:

Jag älskar solidariteten med de som har det svårt. Vi kan som sagt ha väldigt intensiva diskussioner som ibland blir rätt hätska men har någon det svårt sluter man upp och hjälper så gott man kan.

Det finns en grundläggande god vilja här som är oslagbar. Jag är enormt tacksam mot @Gunnar som låter oss vara här.

Det jag tänkt på senaste månaderna är hur Buke håller kvinnor under armarna när de är i skarpt läge i sin relation. Det är fanimej otroligt och jag har aldrig sett maken till det på nätet.

Dessutom träffar jag folk här som lever ett annat liv än mitt. Mitt eget umgänge IRL är förskräckande homogent.

Och så är här ofta förbaskat ROLIGT.

Jag glömde en grej: kunskapen som finns här, förstås. Ibland blir jag galen på bristen på den, som när folk ger tvärsäkra juridiska råd (jag har aldrig träffat en tvärsäker jurist, frågar man dem något börjar oftast deras svar med Det beror på ... :D) - men kunskapen som finns på delforumen. Det jag håller högst där är Hund, där är ett sant nöje att läsa många kloka hundmänniskor.

Ni finns alla i mitt hem. Varje dag. På gott och ont. Allra, allra, allra mest på gott.
Och som i en familj så vill det mycket till innan jag ger upp om någon. Oavsett åsikter. Saknar fortfarande Kat till exempel.
För mig finns ju en bukefamilj där alla ingår, (sorry, ni som tycker jag är hopplös i mitt sätt att diskutera, jag är plastsyskonet som är där i alla fall), så ibland är något syskon inne i en vidrig period av självgodhet, ibland är någon nere. Sorg drabbar oss ofta i en så stor familj.
Men också otroligt mycket glädje.

För mig finns det flera anledningar. Att jag hänger på Buke som helhet är för att jag vill ha lite koll på vad som händer i hästvärlden. Jag har inte haft häst på mer än tio år (utom andelar i galopphästar, vilket nu ger mig lite hästkontakt igen) men vill vara uppdaterad så jag läser en hel del. Speciellt i fråga om foder, parasiter och vissa sjukdomar (t ex fång) har det ju hänt otroligt mycket.

På Vuxna är jag för att det ofta finns intressanta diskussioner att läsa och delta i, även om jag kunde vara mer aktiv. Men för mig är de ibland tvära kasten mellan tunga och svåra ämnen och total galenskap något som är tilltalande. Och det stöd som många användare får i svåra situationer är fantastiskt!:love:

Sen är det kul att spela ulvspel!

Jag har hängt här sedan stallettiden eftersom jag hela tiden lär mig så himla mycket om hästar och ridsport och jag har framför allt lärt mig att ifrågasätta det mesta. När ens (läs mitt) hästumgänge vanligtvis består av någon enstaka tränare, två utbildade hästskötare, en vän som är hästveterinär och en hovslagare och resten är glada amatörer så skulle jag utan Buke lägga alldeles för stor vikt vid vad dessa "auktoriteter" tänker och tycker utan att reflektera över att även fackmän är oense om väldigt mycket.

I mitt stall står det några som tävlar på hög nivå och jag märker att många tar förgivet att om någon varit duktig nog (haft råd..?) att tävla på SM-nivå så vet de automatiskt mycket om t.ex. foder, hästhantering och hur en sadel ska ligga. Utan buke kanske jag också sett duktiga tävlingsryttare som allmänna kunskapskällor för hela hästeriet.

Jag har lärt mig så oerhört mycket här och mina åsikter har utvecklats enormt. Jag har tvingats ifrågasätta mig själv tack vare kloka användare!
Även jag har fått mycket stöd under jobbiga perioder. Kanske inte lika uppenbart som för många andra men ibland har det räckt att vara inne och läsa och veta att det finns ett forum dit man kan vända sig för att det ska kännas lättare. I långa perioder har jag just bara läst. När jag låg inlagd på psyk för många herrans år sedan tassade jag ner till biblioteket och använde tiden där just för att läsa på buke. Samma gäller när jag känner att jag inte orkat ge min in i diskussioner för att jag varit lite för känslig, då har jag nöjt mig med att läsa - och lära.
I takt med att mitt mående blivit bättre har jag skrivit mer och mer. Forumet har alltså speglat min utveckling, det är väldigt intressant.

Kom för ulvspelen, stannade för diskussionerna. Den stora fördelen med det här forumet är att här finns det många olika nivåer att delta. Just nu har jag enormt kort om tid (och även tålamodet är på bristningsgränsen :o) så jag är nästan inte här alls, är jag här läser jag mest - och väljer vilka ämnen jag ens kikar på - och om jag skriver något så är det just på den nivån jag hinner med/orkar just nu. Andra gånger har jag haft mycket tid och energi, och slängt mig ut på djupt vatten i diskussioner som verkligen engagerat mig. Båda extremerna funkar här, och allt däremellan.

Vad jag uppskattar mest med Bukefalos är nog spridningen på åsikter och bakgrund. Jag kan få många nya synvinklar på de mest överraskande frågor och jag utmanas att både tänka igenom och eventuellt omvärdera min egen inställning, och slipa på hur jag förmedlar mina åsikter på ett effektivt och tydligt sätt. Det finns också gott om roligt/trevligt folk här, vilket såklart är en bonus. (Sen finns det - givetvis - en eller två som går mig på nerverna något så förbannat, men sen jag provade på ignore blev det bra mycket bättre. :D)

Och nu har jag inte tid med er mer, och lär inte ha på några dagar heller - och det kan både ni och jag leva med utan problem! :up: :laugh:

Jag glömde en grej: kunskapen som finns här, förstås.
Visst är det underbart? En brokig skara av bönder, läkare, uppfödare, ingenjörer, författare, jurister, lärare, egenföretagare, sjuksköterskor, städare, busschaufförer... you name it, we've got it.

Vare sig man undrar hur det är att bo i staden Brus eller hålan Bus, så finns vetskapen här. Om man vill hitta närmsta erotikaffär, whiskeypub eller event där man befinner sig, så finns vetskapen här. Om man vill veta hur man delar på bohaget, vad knölen på foten är, vilken bil man ska köpa, eller om pelargoner går att äta, så finns vetskapen här.

Jag gillar även att de som bor utomlands hänger här, det ger ett internationellt perspektiv.

Jag slås varje dag av hur många kloka användare som finns här, och hur fantastiskt duktiga många är på att debattera och uttrycka sig i skrift. Jag har fått så många bra argument att använda i alla lägen och diskussioner, och Bukes användare har fått mig att reflektera både en och tre gånger över olika ämnen.
Utöver det finns det också en humor som är fantastiskt rolig och en värme och hjälpande hand utan förbehåll till de som i olika lägen behöver. Det är helt enkelt en så himla fin gemenskap, tycker även jag som läser mer än jag skriver.

En av de främsta anledningarna till att jag håller till här är faktiskt för att folk här uttrycker sig ordentligt. I många olika forum och Facebookgrupper så blir jag tokig(!) på att folk inte uttrycker sig ordentligt, de slarvar och påstår sig skriva fakta när de förmedlar åsikter osv.

Det kombineras ju sedan med en enormt hög kunskapsnivå, det finns alltid någon som är snudd på proffs inom ett ämne oavsett vilket det är. Folk här är otroligt trevliga, hjälpsamma, stöttande och peppande. Oavsett om det rör sig om att lämna ett destruktivt förhållande (de trådarna imponerar mig alltid), få ordning på en bostad eller lära en hund något nytt så finns hjälpen här.

Och ja, det bästa har jag inte ens nämnt, nämligen att folk här ofta har så otroligt bra och sund människosyn och respektfull inställning till alla andra levande djur. Här är min lilla frizon där jag vanligtvis slipper rasister, kvinnoförakt och andra ruttna åsikter. Folk har oftast en sund och bra syn på djuruppfostran, barnuppfostran, relationer mellan människor osv.

Jag har lärt mig oerhört mycket här på buke och tvingats förbättra mig själv för att ens ha en chans att hänga med i diskussionerna. Det har varit till stor fördel i alla delar av livet.

Visst är det underbart? En brokig skara av bönder, läkare, uppfödare, ingenjörer, författare, jurister, lärare, egenföretagare, sjuksköterskor, städare, busschaufförer... you name it, we've got it.

Vare sig man undrar hur det är att bo i staden Brus eller hålan Bus, så finns vetskapen här. Om man vill hitta närmsta erotikaffär, whiskeypub eller event där man befinner sig, så finns vetskapen här. Om man vill veta hur man delar på bohaget, vad knölen på foten är, vilken bil man ska köpa, eller om pelargoner går att äta, så finns vetskapen här.

Jag gillar även att de som bor utomlands hänger här, det ger ett internationellt perspektiv.
Ibland kommer en fullständigt skruvad tråd och jag tänker Men det där kan väl ingen svaret på ändå ... Men jodå, alltid dyker det upp någon :D

Älskar buke! :heart
Det känns allra oftast som en himla kompisfestival. Älskar systerskapet här och har träffat många vänner tack vare buke. Jag är så imponerad över att det går att fråga i princip vad som helst - och få svar. Kompetensen här är otrolig! :bow:

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 175
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama