Sv: Buga?
95johsv skrev:
Magnum:
hur gjorde du för att han skulle förstå att lyfta på bakhoven? Min häst böjer sig gärna runt och tar en morotsbit vid bakknät. Men går jag under så fattar han inte vad jag vill...
Tacksam för tips!
När du ber honom ta godisen vid knät kan du ju lyfta bakbenet själv några gånger. (inte HÅLLA i benet utan mer vara stöd, han måste ju stå på egna ben bla för att hitta sin balans.)
Ge moroten i den höjd han är bekväm med. Kanske måste du vara snabb med godis första gången, alltså lyfta benet o be han böja sej, hittar han inte balansen riktigt men ändå är på rätt väg med rörelsen ge godisen vid/på insidan av benet så förstår han nog till nästa gång det här med balansen.Alltså inte STRESSA men inte dra ut på det bara för att det inte är perfekt första gången.
Kanske ge något kommando så han relaterar till det sen. Jag duttar lite med handen på insidan av benet, varpå han ställer rätt sig och lyfter och tar godisen under benet.
Nu är min häst rätt så elastisk, har man en stelare häst kanske det räcker med att den lyfter benet, böjer lite på halsen och så får den godi, då har den ändå gjort rörelsen. Men eftersom du redan ger han godis vid knät så ska det nog inte vara några problem.
Jag gjorde så första gången jag testade att jag helt enkelt höll en godis innanför bakbenet och hade en godis i andra handen så han fick böja sej efter den eftersom han inte hade en aning om varför jag stog där..när han böjde sej efter godisen förde jag den mot min andra hand som då var i det läget att han måste lyfta benet för att få den.Snurrade nåt varv, ställde sej rätt så han kunde böja sej så mycket och samtidigt lyfta benet, gjorde det, lyfte bakbenet och fick sin godis
Likadant på andra sidan men nuförstod han fortare , snurrade först men ställde sej rätt och fick godisen. Efterden gången var det inga som helst problem. Han visste att han bara behövde lyfta bakbenet óch böja sej dit, för att få en godisbit!
Men innan jag bad honom ta godisen från bakbenet hade jag "lärt" han att ta godis från virveln/uppmot korset så böja sej visste han redan, det var det att lyfta på benet som ställde till det i huvet på honom!