N

*Natta*

Har lärt mej att få pållen att buga genom att gå ner på ett eller båda knäna vilket för mej inte har varit något problem.

Men nu undrar jag, är det någon som vet hur man lär hästen buga med båda framhovarna kvar i backen??

Sv: Buga?

Lärde min häst buga med bägge hovarna i backen och har nu börjat med ett knä. Så jag tog det tvärtom. Fast hur du ska göra vet jag inte :)

Hästen måste stå bredare med benen, alltså frambenen och bakbenen så långt från varandra som möjligt.

Men jag är otroligt nyfiken hur du lyckades få ner din häst på båda framknäna?? :bump:

Har endast lyckats få ner min på ett knä eller båda hovar i marken.

Tacksam för svar :bow:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

om sanningen ska fram så är det helt enkelt så att min pålle är 'något' bekväm av sej och insåg ganska snart att det var lättare att stå med båda knäna i backen än bara ett :bow:

Min ställer sig på "tå". Han böjer frambenen, och står på bara hovspetsarna. Kör huvudet i marken och balanserar på det istället. Ser ganska komiskt ut, men är rädd att han en dag ska landa på huvudet :crazy:

Min häst gör som tigertofflans o ställer sig på hovspetsarna liksom, ibland iaf.
Hur jag fick honom att göra det var inte svårt alls, han är en godisgris värd namnet. Fast det kan bli ett problem med ju...

Jag petar honom mellan frambenen eller magen och så "bugar" han och får sin godis när han gör rätt. Då ock då bugar han av sig själv eftersom han vet om att han får godis men då får han naturligtvis inget. BARA när jag har bett om det.
I början bad jag honom bara ta huvet neråt mot marken och berömde, sen bad jag om mer och mer. Nu har jag börjat med att buga på ett knä.

Han skulle göra allt för en tredjedels sockerbit :d så det är inte alls svårt at lära honom saker.

Han tar godiset under bakbenen genom att lyfta det tex .fast naturligtvis får han inget när han gör det av sig självt! I början snurrade han runt för han inte hittade balansen, men numera ställer han sig rätt innan han tar upp bakbenet, så jag anser det är ett bra tecken. (?)

Ja det finns massor att lära honom med godis men anser att jag bör hålla mej på en nivå för tillfället med godiset så det inte blir fel. (han är dock bortskämd sen han var föl och är inte dum men otroligt godissugen och det är inget som vart ett problem, därför låter jag det bero.men är som sagt noga med att han bara får när han utför något som jag ber om.)

Magnum:

hur gjorde du för att han skulle förstå att lyfta på bakhoven? Min häst böjer sig gärna runt och tar en morotsbit vid bakknät. Men går jag under så fattar han inte vad jag vill...

Tacksam för tips!

95johsv skrev:
Magnum:

hur gjorde du för att han skulle förstå att lyfta på bakhoven? Min häst böjer sig gärna runt och tar en morotsbit vid bakknät. Men går jag under så fattar han inte vad jag vill...

Tacksam för tips!

När du ber honom ta godisen vid knät kan du ju lyfta bakbenet själv några gånger. (inte HÅLLA i benet utan mer vara stöd, han måste ju stå på egna ben bla för att hitta sin balans.)
Ge moroten i den höjd han är bekväm med. Kanske måste du vara snabb med godis första gången, alltså lyfta benet o be han böja sej, hittar han inte balansen riktigt men ändå är på rätt väg med rörelsen ge godisen vid/på insidan av benet så förstår han nog till nästa gång det här med balansen.Alltså inte STRESSA men inte dra ut på det bara för att det inte är perfekt första gången.

Kanske ge något kommando så han relaterar till det sen. Jag duttar lite med handen på insidan av benet, varpå han ställer rätt sig och lyfter och tar godisen under benet.
Nu är min häst rätt så elastisk, har man en stelare häst kanske det räcker med att den lyfter benet, böjer lite på halsen och så får den godi, då har den ändå gjort rörelsen. Men eftersom du redan ger han godis vid knät så ska det nog inte vara några problem.

Jag gjorde så första gången jag testade att jag helt enkelt höll en godis innanför bakbenet och hade en godis i andra handen så han fick böja sej efter den eftersom han inte hade en aning om varför jag stog där..när han böjde sej efter godisen förde jag den mot min andra hand som då var i det läget att han måste lyfta benet för att få den.Snurrade nåt varv, ställde sej rätt så han kunde böja sej så mycket och samtidigt lyfta benet, gjorde det, lyfte bakbenet och fick sin godis
Likadant på andra sidan men nuförstod han fortare , snurrade först men ställde sej rätt och fick godisen. Efterden gången var det inga som helst problem. Han visste att han bara behövde lyfta bakbenet óch böja sej dit, för att få en godisbit! :d
Men innan jag bad honom ta godisen från bakbenet hade jag "lärt" han att ta godis från virveln/uppmot korset så böja sej visste han redan, det var det att lyfta på benet som ställde till det i huvet på honom! ;)

Smidig är han iallafall. Provade lite mer nu och han tar moroten vid skapen UTAN att lyfta på benet. Sätter jag moroten vid skapen, ber honom att lyfta på bakbenet och talar om att han ska böja sig så sätter han ner benet först och sedan tar han moroten :-)

Men det spelar kanske inte någon roll att han inte känner för att ha benet uppe när han tar moroten? Han tycker ju helt klart att det är bättre att ha benet nere...

95johsv skrev:
Smidig är han iallafall. Provade lite mer nu och han tar moroten vid skapen UTAN att lyfta på benet. Sätter jag moroten vid skapen, ber honom att lyfta på bakbenet och talar om att han ska böja sig så sätter han ner benet först och sedan tar han moroten :-)

Men det spelar kanske inte någon roll att han inte känner för att ha benet uppe när han tar moroten? Han tycker ju helt klart att det är bättre att ha benet nere...

det kanske är balansen som spökar? :smirk:
Har märkt att min står annorlunda om han tar moroten utan att lyfta benet eller om han lyfter det.
Om du ger honom moroten utan att behöva böja sej så mycket men fortfarande har benet uppe, funkar det då? Och sen be om mer o mer böjning, så får han kanske in balansen allt efter som.
Lycka till!

Magnum skrev:
det kanske är balansen som spökar? :smirk:
Har märkt att min står annorlunda om han tar moroten utan att lyfta benet eller om han lyfter det.
Om du ger honom moroten utan att behöva böja sej så mycket men fortfarande har benet uppe, funkar det då? Och sen be om mer o mer böjning, så får han kanske in balansen allt efter som.
Lycka till!
Håller nu på att tränar balansen på honom... Lyfter fram och bakhovar mha ett rep och ber om att han ska ta hoven åt alla håll. Det var vingligt att ta ut hoven så det är säkert balansen som spökar. :D

Bra början för bugningen också!

Tack för hjälpen Magnum! :bow:

Undrar lite vart trycker ni när ni ska få er häst att buga?

Att få pållen att buga om jag knackar på knä, de fungerar inte riktigt..hur gör ni det lättast för hästen att förstår sig på att den ska lyfta knä?

Varsågod! Så lite så! :)

Jag petar under magen mellan frambenen, då bugar han. Men det har jag säkert redan skrivt.
Dét var så jag gjorde från början då han skulle ta godisen bara mellan benen utan att gå ner nåt.
Har börjat smått att gå ner på ett knä. Han är lite hetsig så det första försöket går bra sen måste man pausa eftersom han helst gör allt av sig själv annars...Ber om hoven och petar på honom samtidigt på vår "gå-ner-på-knä-punkt". Än så länge räcker det att han gör lite, så han är med på vad jag menar nu i början. Vet inte om jag gör "efter skolboken" men det verkar funka så..

Hur gör ni för att få hästen att buga?? :confused:

Jag vill ha Mini till att buga Med bara ena knät i backen, men han har hellre bägge!! dessutom kan jag inte få honom till att böja på nacken, utan han står med framknäna i backen och huvudet nästan rakt upp!! jag försökte allra först att lära honom att få godis mellan frambenen, men då backar han istället! hur gör jag???:confused:

Och när jag väll fått honom till att ha båda benen i backen, så stannar han bara där nere i ca 5 sekunder, hur gör jag för att ha honom kvar därnere? jag brukar klappa honom och prata med honom och belöna honom när han ställts sig så, men ändå reser han sig upp nästan direkt!!

Innan var han en häst som var svårfångad i hagen, nu kan jag knappt få bort honom för mig, han följer mig vart jag än går!!! :D

tacksam för alla svar jag kan få!! :bow:

Vart vill du egentligen komma med din häst?

Den här tråden börjar göra mig illa till mods. Att lära sin häst kul saker är en sak, men nu börjar det likna cirkuskonster.
Passar kanske bättre under gnägg än NH?

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat