Bufflig vid tränsning

saraaandersson

Trådstartare
Min häst är lite bufflig att tränsa..
Han är hur snäll som helst annars att hantera, han står lös på stallgången, går efter mig hela tiden som en liten hund och kan även ha honom lös när jag går till och från hagen. Men just när vi ska tränsa så blir han bufflig. Han slänger runt med huvudet, går nästan på mig och blir lite som en annan häst.
Det är inga fel på hans tänder och bettet sitter bra i munnen på honom.. Någon som har tips på vad jag kan göra för att träna bort det här beteendet? Är öppen för alla förslag!

Sv: Bufflig vid tränsning

stå vid bogen på hästen lägg höger handen på nosryggen och locka ner huvudet med godis och tränsa sedan,
min häst är också dö jobbig när man tränsar, hon buffrar naffsar och vänder helt om i gången :/ när man ger godis så tar hon bettet fortare i alla fall.

Kan det vara så att han inte riktigt gillar bettet eller att nosgrimman trycker kinderna mot tänderna? Har mött en del hästar som har problem med det ena eller det andra och därför ändrar just under tränsningen. Hoppas det löser sig!

Jag har samma problem. Min häst har heller inte något fel i munnen, och hon verkar ju inte ha ont heller. Tänderna är bra också, blev kollade för ett tag sen. Men hon håller på och kastar med huvudet när man ska tränsa, och skakar på det när man fått på tränset. Jag vet inte riktigt vad det är? :/ Hon gör ju inte så när man tar på grimma. Men vet inte, det kanske bara är något invant beteende...

jag kom precis på att det kan vara att min häst inte tycker om ringarna på pullartränset, hon har oftast inte ngt problem med achen nosgrimman, ska försöka ställa om tränset så att de sitter nedanför kindbenet. om det fungerar så ska jag säga till^^

Bettet tror jag att han tycker mycket om, det ligger riktigt bra i munnen på honom.. men ska prova med ett annat bett, man vet ju aldrig! Ska prova att spänna ner nosgrimman också (:

Jag har provat med olika träns, och med olika bett, men det är samma med alla :/ Jag evt inte riktigt varför hon gör så. Nu har hon börjat bita ihop när man ska ta in bettet också, det tar ett tag innan man får in det...

En gammal militär lärde mig att alltid ge hästen en sockerbit vid tränsning (man håller den vid bettet). Så mina hästar är alltid trevliga att tränsa!:D

Har du sett till att den inte har ont i sina tänder, vargtänder etc. och säkerställt att bettet är rätt anpassat så borde tipset ovan kunna fungera. Se också till att du spolat tränset i ljummet vatten om det känns kallt så att det inte blir obehagligt med en iskall järnbit i munnen på hästen.

Det kan vara så att din häst inte gillar själva tränset min häst brukade bli buffig när jag tränsade henne och precis när jag skulle rätta till och spänna nosgrimman. efter lite fundering kom jag fram till att jag skulle pröva tränsa och rida utan nosgrimma. Det funkade och nu har hon slutat buffa eftersom jag rider utan nosgrimma :) Så jag är helt säker på att din häst försöker berätta och visa något för dig så var uppmärksam och pröva dig fram fundera mycket över varför och när det problemet uppstår :)

Prova bettlöst?
Det kanske är något i ridningen som han tycker är jobbigt och förknippar då tränset med det? Ja det finns hur mycket som helst att fundera över, hoppas du hittar en lösning!:)

Det kan vara så att din häst inte gillar själva tränset min häst brukade bli buffig när jag tränsade henne och precis när jag skulle rätta till och spänna nosgrimman. efter lite fundering kom jag fram till att jag skulle pröva tränsa och rida utan nosgrimma. Det funkade och nu har hon slutat buffa eftersom jag rider utan nosgrimma :) Så jag är helt säker på att din häst försöker berätta och visa något för dig så var uppmärksam och pröva dig fram fundera mycket över varför och när det problemet uppstår :)

Så gör min häst också... Ska prova utan nosgrimma, men vet inte om det är det. Hon gillar ju inte bettet heller, verkar det som... Och jag har provat att rida med bettlöst, men det gillade hon inte alls! Då skakade hon ännu mer på huvudet än vad hon brukar. Därför har jag funderat på om det kan vara trycket vid nacken, bakom öronen som hon inte gillar? För det bettlösa jag provade gav nog ganska mycket tryck där...
Men vet inte, det är väll bara att fortsätta prova ;S

Ja, har funderat på det också ;) Men tänkte först om man kanske kunde prova att sätta nåt slags ludd där, så det blir lite mjukare i alla fall. Men först ska jag nog köpa ett nytt träns, med mjukare fodring, för jag tror inte det jag har nu sitter bra alls.

Tänk på att inte låta bettet komma emot tänderna när du tränsar. En självklarhet såklart, men det är många som slarvar med det.
Öppna munnen med ett finger i mungipan innan bettet kommer emot.

Det är även viktigt hur man trär nackstycket över öronen på hästen, spec om det är en häst med känsliga öron. Inget slitande över utan håll fram ett öra i taget och ta sen nackstycket över.

Bästa är att lära hästen att stå med lågt huvud och tränsa "ovanifrån", då blir allt så mycket lättare+att sänkt huvud på häst=lugn häst.

Hon kanske helt enkelt inte gillar träns och tycker att det är obehagligt?

Tänk på att inte låta bettet komma emot tänderna när du tränsar. En självklarhet såklart, men det är många som slarvar med det.
Öppna munnen med ett finger i mungipan innan bettet kommer emot.

Det är även viktigt hur man trär nackstycket över öronen på hästen, spec om det är en häst med känsliga öron. Inget slitande över utan håll fram ett öra i taget och ta sen nackstycket över.

Bästa är att lära hästen att stå med lågt huvud och tränsa "ovanifrån", då blir allt så mycket lättare+att sänkt huvud på häst=lugn häst.

Jag brukar trä på tränset väldigt försiktigt.. och tar alltid ett öra i taget, + att jag försöker göra så att nackstycket inte nuddar öronen. (är "skadad" efter all hantering av nervösa hästar..) Lågt huvud har han alltid när jag tränsar.. men ska försöka tänka på att han ska öppna munnen på en gång så att bettet inte kommer emot tänderna. Tack för tipset!

Hon kanske helt enkelt inte gillar träns och tycker att det är obehagligt?

Om det är fallet, hur ska jag då göra? jag kan ju inte rida utan träns på en 4 åring.. jag skulle ju kunna lära honom gå i repgrimma eller liknande, men eftersom jag ska ha honom som tävlingshäst och man inte får rida utan träns så känns det som om det är uteslutet. Har du någon idé på hur jag ska lösa det då?

Vad har du för nosgrimma?
Jag hade testat att byta oavsett, gärna till en remont om du inte redan använder det. (För att vara säker på att nosgrimman inte trycker emot kindtänderna.) Testa att rida med en annan nosgrimma ett tag och se om du märker någon förbättring. Ännu bättre är om du kan testa att rida utan nosgrimma en period. Hjälper detta får du se till att hitta en annan nosgrimma/spänna nosgrimman annorlunda i framtiden.

Man kan också testa att byta bett eller rida bettlöst ett tag. Det kan ju vara så att hästen helt enkelt ogillar bettet trots att det passar. Det finns ju många bettmodeller så ligger problemet där kan man ju testa sig fram tills man hittar något som passar er båda.

En del unga hästar tenderar ju att vara lite buffliga vid tränsning. Min erfarenhet säger att detta brukar försvinna med mognad och träning. Var lugn själv och tränsa inte klart förrän hästen står stilla. Klappa och beröm mkt och "pausa" när han/hon börjar trampa runt och knuffas och fortsätt sedan när h*n står still igen. Lite mutor med godis brukar passa de flesta hästar, se bara till så att h*n inte börjar tigga :grin:

Konsekvens, tålamod och beröm kommer man mkt långt med. Du kan ju också testa att tränsa någon annanstans. Hur går det om du tränsar i boxen t.ex?

Lycka till!

Läste nu också att hästen endast är fyra år.

Det jag kan säga är att för det första händer det otroligt mycket i munnen på en fyraåring. Även om tänderna är kollade och allt var bra så kan det ändras mkt fort. Det behöver inte vara ngt fel men när hästar fäller sina mjölktänder kan de bli väldigt oroliga i munnen och uppleva obehag på olika sätt. Det som hjälper emot detta är en annan nosgrimma eller ännu hellre rida så mkt som möjligt bettlöst.

I princip alla unghästar jag har haft har varit mer eller mindre buffliga att tränsa till en början. Detta har med konsekvent, lugn träning och mkt beröm försvunnit. Fortsätt att vara lyhörd för din häst och följ de tips och råd du fått om tränsning i tråden. En fast och bestämd med vänlig hand är vad som krävs i de flesta fall. Du ska se att problemet försvinner fram över ;)

Ett tips är att läsa på lite om tandväxling hos unghästar och lära dig mera. Då kan du själv öppna försiktigt och kika lite i hästens mun. Ofta kan man se ganska bra vilka tänder hästen håller på att fälla. Det är inte bara nyttigt för dina hästkunskaper, det är dessutom väldigt spännande :idea: Ser du lite på egen hand när tänder är på väg ut kan du dessutom hjälpa din häst genom att t.ex. rida på hackamore (eller annat bettlöst) under den perioden.

Mvh Jate Volim (som har två mjölktänder sparade från nuvarande unghäst)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
710
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama