Sv: "Bufflig" häst
Jag använder repgrimma, långt grimskaft och dressyrpisk. (inte för att slå med utan för att förlänga mina armar) Jobbar med fyra steg
1 röst
2 röst och lättare kroppsspråk
3 röst, aggressivare kropsspråk
4 röst och fysiskt tryck/pet vift med spö (låt trycket hårdna med jämna mellanrum så det inte blir statiskt) lätta så fort du får svar.
Först brukar jag lära in att backa och flytta åt sidorna.
Ex backa: Jag står framför hästen och säger back. Nästa steg är att jag höjer armar och säger back, andra steg är att jag går emot hästen och säger back, fjärde steg är att jag går "på" hästen, dvs petar/duttar med pisken i bringan eller lägger handen på nosryggen och trycker och säger back tills den tar ett steg bak, då lättar jag genast på trycket. Snart kommer hon välja att backa redan vid steg 1, rösten, bara för att slippa ha dig viftande och petande på sin kropp (steg 4) (hästar är lata och väljer det bekväma alternativet)
Samma princip med sidorna.
När hästen flyttar sig för enbart röst eller kanske höjda händer så gå framåt med hästen(hästens huvud vid din axel är att rekommendera då det annars, som du nämnde, blir det lätt att hästen får känslan av att valla DIG)
Så fort hon försöker dra förbi eller åt sidan så börja med steg 4; visa med kropp och röst att det är FEL. Jag brukar säga "nej" och dra till i repgrimman och vifta med spöet framför hästen tills den korrigerar sig och rättar sig i "ledet". Backa henne tillbaka till rätt position. Beröm när hon lyssnar. Även här får du läsa av hur mkt hon reagerar, snart kanske det räcker med ett "nej".
Hitta på saker när du leder henne, gör tvära girar, be henne backa, gå sakta/snabbt, stanna, gå fram, backa så hon inser att hon måste vara uppmärksam på dig för att hänga med!
Detta har funkat på alla hästar jag haft; allt från superkänsliga nervvrak till skarpa sk "elaka" hästar och avtrubbade nordsvenskar som gjort samma sak med sin gamla husse i alla år.
just dessa 4 steg tycker jag är lätt att följa, använder samma princip i ridningen oxå
1 säte
2 säte och skänkel (eller tygel om det är broms)
3 säte skänkel röst
4 säte skänkel röst och pisk (fastare tygeltag om det är broms)