Peppar peppar ta i trä ...!....Så jag är inte särskilt oroad....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Peppar peppar ta i trä ...!....Så jag är inte särskilt oroad....
Jag lärde mig en gång i tiden att de flesta människor inte har någon buffert alls. Sådana här trådar tenderar därför att bli lite skeva i och med att bara de med buffert svarar.
Och eftersom de flesta hus verkar stå kvar trots ägare som inte har någon buffert så verkar det gå bra att ingen ha. Vad är det som ska hända som kostar så mycket att man har 100.000:- i oförutsedda utgifter? Sjunger värmesystemet på sista refrängen vet man ju om det tänker jag. Går kylskåpet sönder kan man alltid köpa ett begagnat på Blocket för ett par hundralappar tills man har pengar att köpa ett nytt.
Hur klarar sig folk i gemen?
Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus?
Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer pengar som en buffert? Månadssparande? Eller en fast summa på ett bankkonto?
När jag letade hus gjorde jag en uppställning över vilka olika saker/delar det kan finnas på ett hus som behöver renoveras/bytas ut med jämna mellanrum, letade upp uppskattade kostnader för det och beräknad livslängd samt fyllde i nuvarande ålder på befintlig utrustning på de hus jag tittade på. Räknar man på det sättet så behövs det rätt mycket pengar. Å andra sidan kanske man inte nödvändigtvis måste riva ut hela köket och bygga om hela badrummet vart 25:e år för 150 000 vardera, utan tänka mer restaurering och återbruk, så siffrorna blir ju rätt grova. I mitt nuvarande hus tex är kökets olika delar 50-70 år gamla men allt är välbehållet i gediget trä och ommålat under de senaste åren, så jag ser inget behov av att riva ut det så länge det funkar.
Personligen skulle jag inte vilja ha mindre än 100 000 kr i buffert som husägare, samtidigt som det egentligen inte räcker till särskilt mycket. Jag skulle definitivt känna mig mycket tryggare med en miljon på banken… Men hur många husägare skulle det finnas då?...
Att få lån ja, men alla som redan har befintliga lån. Om en av fem inte klarar en oväntad utgift på 12.000:- så är det ju på inget sätt klara det. Men de flesta av oss skulle klara av att sälja någonting, eventuellt låna någonting så får vi ihop de pengarna rätt så snart. Vi är inte helt barskrapade utan tillgångar så att säga. Nu är ju vi på Buke kanske inte en representativ grupp för hela Sveriges befolkning i och med att många av oss har hästar och gårdar, men generellt sett så har svenskarna lite besparingar i jämförelse med andra länder. Mycket av det beror på att vi har förtroende för myndigheter och att vår sjukvård fungerar. Vi litar på att vi får pengar från a-kassan, vi litar på socialen, vi tänker att vi får pengar från FK om vi blir sjukskrivna osv. Vi sparar inte så mycket till pensionen, utan förlitar oss på att vi får pension från systemet.Stämmer det verkligen? https://www.scb.se/pressmeddelande/en-av-fem-klarar-inte-ovantad-utgift-pa-12-000/ Banken är ju dessutom stenhård numera, har du inte utrymme i ekonomin får du inget lån, sedan kan ju omständigheter förändras efter köptillfället.