buffar mot mig

L

lundborg

min valack är bufflig ibland, och jag blir vansinnig :mad:

han är NH tränad och vet att han ska "hålla sig bakom mig" och gör det med positiv attityd när vi marktränar, ryktar mm och rider.

men ibland får han för sig att buffa med huvudet PÅ mig, det gör ju skitont! idag fick jag en fläskläpp :devil:

när han gör så höjer jag handen som "stopp" och säger skarpt nej, då backar han lite. men senare gör han om det efter en stund iallafall :mad:
vad sjutton kan man göra? ideer tack :bump:
 
Sv: buffar mot mig

Jag brukar sätta upp en passiv armbåge eller något, inte för att själv buffa tillbaka, men för att bli obekväm att putta på.

Att backa hästen ett par steg efter varje puff kan också funka som extra markering att det inte är ok.
 
Sv: buffar mot mig

jag skulle nog ta tag i honom ordentligt om han puffade på mig, be honom flytta sig för mig i "framdelsvändning" dvs när man flyttar rumpan på honom, tills han korsar bakbenen i stegen. så fort han gör det så sluta o fortsätt med det du höll på med. jag kan även ge ett tips om det där med att ha honom bakom sig. när jag är ute och går har jag alltid hästen bredvid mig. I det vilda "föser" ledarhästen unghästarna framför sig för att dom ska lära sig, upptäcka saker osv. hamnar vi i en läskig situation, tex om vi ska gå förbi något läskigt, så går jag alltid framför för att visa att- här jag kan gå, och det händer inget farligt. gör man det så kan man ju sen låta hästen gå bredvid och gör den det då, så är det inte läskigt längre! :) det är nyttigt för hästens självförtroende och för hästens förtroende för dig att gå först ibland. dock så ska den aldrig få gå först ut från stallet, in i boxen eller ut från hagen, då kan man bli klämd. /sara
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 828
Senast: Hemlig21
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp