Hur har det gått?
Inget har hänt sen vi la utgångsbudet, så mina nerver sitter utanpå minst sagt
Är den andra och sista visningen imorgon, kommer väl dra igång efter det antar jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur har det gått?
Inget har hänt sen vi la utgångsbudet, så mina nerver sitter utanpå minst sagt
Är den andra och sista visningen imorgon, kommer väl dra igång efter det antar jag
Ja, i de budgivningar där jag har deltagit så har mäklaren oftast inte börjat ringa runt och efterfråga bud förrän efter den andra visningen. Håller tummarna!
Jag utgår ifrån vilka jag tycker framstår som om de vet vad de håller på med i budgivningar (jag har varit med i ett antal). Och det gör de som beter sig stabilt. Det är ju lite av ett pokerparti över det hela där deltagarna åtminstone i sluttampen funderar på om det är värt att fortsätta och hur pass säker ens motståndare verkar vara på sin sak. Ett ryckigt beteende inger inte alls samma respekt. Ytterligare en aspekt är hur högt budgivningen går. Två budgivningar jag varit med om i år har gått 50% över utropspriset, vilket förstås gör att man blir lite tveksam kring om bostaden är värd priset. Men den tveksamheten får man inte visa för de övriga i budgivningen.Jag är helt med på att följa sin egen taktik, inte låta sig provoceras eller ryckas med. Att övriga skulle bli osäkra av stabilt beteende kopplar jag inte riktigt. Provocerade av femtusenkronorshöjningar har jag lättare att förstå eftersom det om inte annat kommer att dra ut på tiden. Har du knäckt någon konkurrent så här eller hört någon berätta om att liknande taktiker har fungerat på dem? Och det här med betänketid och att inte vara sist inför natten gäller väl främst om man inte bestämt var ens tak ligger?
Crazy med låga räntor känner jag verkligen igen. Personligen försöker jag komma ihåg att köpesumman troligtvis har en ganska stark koppling till den resulterande vinsten eller förlusten när man en dag säljer och undviker att hamna i historier som liknar @RostKaptenens. Om någon bara räknar om extra tusenlappar till månadskostnader för lånet så förstår jag att det är lätt att det drar iväg. Det verkar som om köpesumman för en bostad inte alltid ses som riktiga pengar.
Jag utgår ifrån vilka jag tycker framstår som om de vet vad de håller på med i budgivningar (jag har varit med i ett antal). Och det gör de som beter sig stabilt. Det är ju lite av ett pokerparti över det hela där deltagarna åtminstone i sluttampen funderar på om det är värt att fortsätta och hur pass säker ens motståndare verkar vara på sin sak. Ett ryckigt beteende inger inte alls samma respekt. Ytterligare en aspekt är hur högt budgivningen går. Två budgivningar jag varit med om i år har gått 50% över utropspriset, vilket förstås gör att man blir lite tveksam kring om bostaden är värd priset. Men den tveksamheten får man inte visa för de övriga i budgivningen.
Sen påverkas budgivningarna förstås av formen. De budgivningar jag har varit med om i år har helt skötts via SMS och webbudande förutom det inledande budet. Det innebär förstås att man inte behöver vänta på att mäklaren ringer utan bestämmer när man lägger sina bud i sin egen takt och det är helt öppet hur turordningen i budgivningen blir.
Nehepp, blev inget hus denna gång, vi spelade korten så bra vi kunde men andra hade mer pengar helt enkelt
Så sörja en dag eller två , sen har vi en ny visning på söndag! Ett dyrt renoveringsobjekt som vi evetuellt tänker lägga skambud, måste bara spana in konkurrensen först
Tråkigt att höra! Tur att det är ny visning så snabbt, annars kan det kanske bli onödigt lätt att inbilla sig att det aldrig kommer att dyka upp något lika bra.
Jag tror precis som @Ramona, det är inte alls mycket spel utan handlar om vad varje person 1) har i plånboken och 2) tycker att huset är värt.
Jag har precis varit i budgivningsträsket eftersom jag nyss sålt en lägenhet och köpt en annan. Jag tror inte att folk är sådär medvetna om "konkurrensen" som denna tråden verkar mena. Det är sällan så att man psykar ut de andra, folk är för smarta för det. Folk betalar vad de är villiga att betala helt enkelt, och vissa är snabbare än andra.
Att höja 10.000:- hit eller dit tror jag är kontraproduktivt. Det trissar bara upp priset, eftersom är man villig att spendera 2 miljoner för någonting man verkligen vill ha så är 2.010.000:- knappast ett bud man inte bjuder över. Och med tanke på vad det kostar att fixa, renovera och möblera en bostad så hindrar knappast 10.000:- en annan person att buda.
Jag hade ett maxtak och förlorade massor med budgivningar, eftersom andra människor har andra förutsättningar och uppenbarligen är villiga att betala mer för sitt boende än vad jag är. Men jag tror inte att någon försökt psyka ut mig på en budgivning. Visst att en och annan ramlar bort när buden ligger högt, men det finns ändå alltid andra kvar som har stålar att spendera och är desperata efter en bostad.
Jag håller egentligen med om vad du skriver i första stycket men tycker att det inte helt matchar med vad som står i det andra. Om ökningar om 10 000 trissar upp priset så antyder det att småhöjaren trots allt lyckas påverka övriga och någon lägger i slutändan ett högre slutbud än vad som annars varit fallet. Sen är effekten troligtvis inte vad småhöjaren önskade sig.
Tillägg @Terqa Lycka till!