Budgetträdgård

HerrKantarell

Trådstartare
Har en stor tråkig trädgård men begränsad budget för inköp av växter.

Kan man plantera ut murgröna som man har köpt som krukväxt, inte som uteväxt? Eller bör man köpa växter för ändamålet?

Vildkaprifol, som luktar så gott. Kan man ta några skott ute och plantera upp därhemma?

Andra tips på hur man kan få lite liv i trädgården utan att det kostar skjortan?

Sv: Budgetträdgård

Allt som växer i naturen kan växa i trädgården (under rätt förutsättningar). Prova!

Nu menar jag inte att du ska ut och gräva upp saker i naturen, utan använda "frukterna".

Exempel; Jag hittade en kastanj - dvs den runda bruna frukten - som börjat gro. Den tog jag hem och planterade. Nu är det på väg att bli ett träd.

Tror inte att en inomhusuppfödd murgröna klarar sig ute. Men känner du ingen som du kan få av?

Fråga vänner/bekanta om du kan få växter av dem. Det finns växter som sprider sig fort och som många gärna delar med sig av.

Nu när det precis varit påsk: Ring till odlare och fråga om de har påskliljelökar att sälja billigt. De har ingen användning för lökarna till alla påskliljor de sålt. Jag har fått kartongvis för några tior. Det är så maffigt att ha MÄNGDER med påskliljor i trädgården, inte bara någon enstaka här och där. Dessutom bryr sig rådjuren inte om dem.

Det finns växter att köpa som inte är så dyra i inköp. Köp sådant som lätt sprider sig.

Nu kom jag på att du kan plantera ut sådana krukrosor som man ibland får; sådana som man har i kruka inomhus. De kostar 19,90 eller något på vilken mataffär som helst. Njut av dem inne först. När de slutar blomma kan du plantera ut dem. Blir en liten rosenbuske!

Just det: om du haft påskliljor, tulpaner, pärlhyacint och andra lökväxter i kruka inomhus, så kan du när de är överblommade planetar ut lökarna.

Säger som ovanstående, tigg perenner av bekanta, jobbarkompisar och grannar. Jag har gett bort mycket till vänner och även fått väldigt mycket av andra, ska man köpa allt från grunden blir man fattig. Många buskar går att ta sticklingar på, du har säkert någon du känner som har lite buskar där du kan få knipsa av några sticklingar, sök på nätet så får du fram vilka buskar som är lätta att ta av. Buskar är ju bra om tomten är lite öde. Finns en del perenner med som brer ut sig och som är lite höjd på så får du lite rumslighet snabbt om du får ner det i nu i vår.

Om du köper träd så undvik de billigaste/skröpligaste på ex bl**sterlandet, jag gjorde det misstaget och de har knappt tagit sig alls, de som jag däremot la någon krona mer på och som var lite rejälare har vuxit som attan och är jättefina.

Vill du ha lite höjd så kan ju snickra ihop en enkel pergola och köpa någon kraftigväxande klätterväxt, har för mig att piprankan är hyffsat snabb, harabindan (arkitektens tröst) brukar växa fort och kraftigt som jag förstått det, kan vara bra om du snabbt vill ha lite action ;)

Om du ska köpa buskar kan du försöka välja buskar som traditionellt används som häckväxter, de brukar vara billigare än de andra. Välj ett par sorter och sätt i grupper så kan du köpa till fler buskar efter hand du får råd. Finns en del buskar som växer snabbt. Sök på snabbväxande träd/buskar så får du massa svar.

Jag tror att de allra allra flesta äldre trädgårdar har vuxit fram genom byten och skänkta plantor.

Perennrabatter rensar man under högsommaren och då finns det säkert några i din bekantskapskrets som har perenner över. Det man rensar bort (perenner brer ut sig....) kastas ju om ingen vill ha det!

Sommartid finns också arrangemang med öppna trädgrådar och plantmarknader. Trädgårdägare som har överflöd säljer elelr skänker plantor. Håll ögonen öpna helt enkelt.

Jag flyttar till ett torp om några veckor och har redan massor av erbjudanden om allt från rosskott till pioner. Senast för en halvtimme sedan messade en kompis och undrade om jag ville ha gammaldags spirea. Klart jag vill!

Kan man plantera ut murgröna som man har köpt som krukväxt, inte som uteväxt? Eller bör man köpa växter för ändamålet?

Vildkaprifol, som luktar så gott. Kan man ta några skott ute och plantera upp därhemma?

Om du har en inomhusmurgröna över kan du ju testa att plantera den ute, om du inte blir ledsen om den dör. Min pappa satte ut en för många år sedan som följde med i en julgrupp, och den är jättestor nu och gärdessmygar bygger bo i den.

Samma pappa har även tagit med sig små plantor av vildkaprifol från skogen till sin trädgård. Detta är inte tillåtet enligt allemansrätten, men hans vildkaprifoler har nu vuxit i trädgården i några decennier och är närmast att betrakta som ett ogräs vid det här laget.

Det beror lite på var man bor, murgröna är härdig till zon tre, så om man bor längre norrut än så fryser murgrönan förmodligen bort på vintern. Vi har en liten murgröna på landet (zon fyra), den står skyddat och klarar sig, men stor blir den aldrig eftersom den fryser ner varje år.

Kaprifol är väldigt lätt att ta sticklingar av, dock skulle jag förespråka äkta kaprifol (lonicera caprifolium) framför vildkaprifol (lonicera periclymenum). Äkta kaprifol blommar mycket tidigare, har vackrare bladverk och växtsätt och får inte såna där otrevligt kladdiga bär som vildkaprifol. De är lika härdiga. Äkta kaprifol växer förvildad lite varstans, så många förväxlar den med vildkaprifolen. Ser man dem bägge bredvid varandra är det väldigt lätt att se skillnad, dock.

Annars är mitt bästa tips att tigga perenner och vårlök från grannar och bekanta med inarbetad trädgård. Har man en sån får man oftast slänga högvis med växter varje år, och det är mycket större och kraftigare plantor än vad man kan köpa i butik. När det gäller de växter du köper - köp sånt som du ser trivs och frodas i trädgårdarna runtomkring, plantor som dör blir dyra oavsett hur billiga de var i inköp. Sen när du har fått snurr på trädgården kan du ju byta plantor med grannarna, men annars kan man ju erbjuda något annat i gengäld.

Jag är inte helt säker på odlingszonen där min pappa har sin murgröna, men det är zon 1 eller zon 2. Det borde jag kanske ha nämnt, jag vet inte var TS bor.

För mig är trädgård mer en process än ett projekt. Den pågår. Trädgården växer fram långsamt och ibland ändras planerna eller byggs ut....

På försommaren rear plantbutikerna ut det som inte blivit sålt och börjar bli övervuxet. Samma under hösten. Osålt reas bort.
Jag köpte i höstas två fina äppelträd till bekanten för halva priset på en stor plantkedja just för att det började vara slut på säsongen.

Rätt som det är hittar jag realökar i butiken eller billiga kryddor. De kommer med hem och sköts om.

Vet tex att Lidl har billiga lökar, knölar och plantor rätt som det är. En bekant som handlar där kommer hem med både det ena och det andra och ber mig hjälpa henne plantera!

Ser jag fina perenner hos en bekant så frågar jag om jag får rymlingar (sådant som fröat av sig och växer på fel ställe eller som genom utlöpare dykt upp där de inte ska vara) Väntar mig att mina bekanta gör detsamma hemma hos mig.

TS- fundera ut vad du skulle vilja ha hos dig och håll ögonen öppna. Gör en plan.

Vill du ha buskar, träd, perenner? Höga solitärer eller låga som breder ut sig? När du ser något fint någonstans, ta fram mobilen och fota. Då kan du lättare hitta det i plantskolor eller hos bekanta.
Vet du inte vad det är så lägg upp bilderna här, så hjälper buke dig.

Tack för alla svar. Jag ska tillägga att jag bor i zon 1, och att mina fingrar inte är så gröna. Jag vill bättre än jag kan. Tror jag ska försöka plantera ut murgörnan ändå, Jag tycker det är fint med en lite "vildvuxen" trädgård. Alltså, inga strikta renrensade rabatter utan en härlig personlig med klätterväxter, dofter, gångar och så vidare.

Frön har jag köpt en hel del, lite luktärt med mera, tyvärr har jag redan tagit kål på de spröda som kom upp.. :( Jag vill hellre plantera ut direkt tror jag, men det kan man väl göra med sticklingar!?

Angående gårdsplanen på framsidan, vad ser fint ut där, några tips? Två lador på varje sida om ett hus, så ser det ut. Och ja, grus. Ser lite fjuttigt ut att ställa ut en kruka i mitten som jag har gjort, två fina planteringar har dessutom blivit överkörda av undertecknad.

Bor du i zon ett är det inga problem med murgröna, den kommer klara sig bra. Luktärter kan du så direkt på friland, du behöver inte förså dem inomhus.

Om du inte är så van vid trädgårdsarbete, tänk på att det allra viktigaste är jorden. Om du inte redan har en kompost, så skaffa en omgående, det är oumbärligt i en trädgård. När du planterar ut växter, gräv upp en ordentlig rabatt, ett spadtag djupt minst, och bort med alla rötter och ogräs som konkurrerar om näringen. Blanda gärna ner lite kompost eller gödsel, och sand ifall du bor på lerjord. Ju mer jobb du lägger på att förbereda jorden, ju frodigare och mer lättskötta kommer växterna du planterar att bli.

Satsa gärna på gamla stugväxter, de är härdiga. Vad som kommer att trivas beror mycket på vad sorts jord du har och hur torrt och soligt det är, titta som sagt på grannarnas trädgårdar, så ser du vad som verkar trivas i trakten. Exempel på perenner som skulle kunna passa är brandgul lilja, brinnande kärlek, stormhatt, riddarsporre, geum, daggkåpa, kronklematis, krollilja, trädgårdsviva, höstanemon, rudbeckia, jakobs stege, akvileja, sockblomma, pion, ormöga, orientalisk vallmo, kung karls knappar, strävklint, löjtnantshjärta, malva, näva, trädgårdsiris, daglilja, bergenia och flox. Det är växter med lite olika krav på jordmån, men härdiga och tacksamma, de klarar sig själva om man ger dem en bra start.

En sak till: om du köper växter, tänk på att inte bara stoppa ner dem i jorden, utan dela ordentligt på rotklumpen som ofta uppstår i krukorna från plantskolan, så att rötterna har lätt att hitta rätt i den nya jorden.

Plantera efter väderlek, när det är planteringsväder, och undvik om möjligt att plantera om blommande växter. Planteringsväder är det när det är mulet och gärna lite varmfuktigt i luften, typ dagen efter ett regn, absolut inte när det är torrt och soligt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har köpt hus på landet med ganska stor tomt, drygt 6000 kvadratmeter. Större delen är f.d. beteshage, så helt kal och tråkig, men det...
Svar
5
· Visningar
2 813
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka