Budgetrenovera kök?

Paddington

Trådstartare
Alltså jag måste vara världens otacksammaste och krävande människa. Jag har precis köpt och flyttat in i ett jättefint radhus, totalrenoverat och behöver inte göra ett jota. Köket är jättefint och fräscht men..... jag saknar ordentliga arbetsytor.

Nu har jag börjat fundera på att göra en budgetlösning för att åtminstone få en ordentlig arbetsyta - det skulle innebära att byta från två diskhoar till en, ta bort avrinningsytan (har diskmaskin, så ska inte vara ngt problem, hade så i förra lgh) och det gör att jag går från 50cm till 100cm arbetsyta :banana::banana: för en hyfsat billig peng - dvs bara byta ho och bänkskiva.


MEN, samtidigt - jag har lite dåligt med förvaring i köket oxå och skulle helst vilja byta ut bänkskåpen mot nya med utdragbara lådor istället för skåp, I o m att jag vill ta bort en diskho så skulle jag teoretiskt kunna göra diskhoskåpet häften så stort som det är idag och få ytterligare ett helt skåp att förvara saker i. Till saken hör är att just diskhoskåpen är lite skadade i lacken oxå. De överskåp som finns idag samt resten av köket inkl vitvarorna ser jag ingen anledning till att byta ut just nu.

Så vad rekommenderar ni att jag gör? Genomför budgetlösningen och inget annat, eller byter även bänkskåpen?

Till saken hör att jag är helt ok på att montera stommar, lådor etc, men behöver en hantverkare som får allt på plats (och tar bort det gamla)
 
Har du råd, tid och ork att fixa lite mer så kör på och rätta till det du tycker behöver fixas är min åsikt.

Det är värdelöst att ha ett kök en inte känner sig helt hundra med, om en är en sådan person som jag som irriterar sig på det som inte riktigt blir bra när allt annat är ok :o och då är det värt att rätta till det en stör sig på (säger hon som inte gillar färgen i köket men inte orkar måla om på fem år :o )
 
tack @Killaloe och @dobbis - känns knäppt å byta ut ett snyggt kök det första jag gör men det funkar ju inte riktigt för mig :arghh:.
jag älskar att laga mat men att bara ha 50cm (eller köksbordet) är inte riktigt vad jag vill. Mitt gamla kök var skräddarsytt av mig å jag bara älskade varje mm av det....
 
tack @Killaloe och @dobbis - känns knäppt å byta ut ett snyggt kök det första jag gör men det funkar ju inte riktigt för mig :arghh:.
jag älskar att laga mat men att bara ha 50cm (eller köksbordet) är inte riktigt vad jag vill. Mitt gamla kök var skräddarsytt av mig å jag bara älskade varje mm av det....
Mitt svar baserades på att jag valde att ha köket på ett visst sätt när jag köpte nytt till huset för 2 år sen, istället för att lägga ut mer pengar, nu har jag köpt till skåp o det blir ny bänkskiva mm bara för att jag inte gjorde det i vinkel från början som det var tänkt, det kostar att inte göra rätt med en gång.
 
förstår precis @dobbis och så skönt att höra att jag inte tänker "fel". Jag vill ha en lösning jag kan leva med länge även om det gått/går en hel del pengar nu här i början å jag är väl egentligen inte helt bekväm med att göra av med mer pengar på något som någon annan har fått att fungera i flera år, men samtidigt funkar det ju inte riktigt för mig.

Det första jag gjorde var att investera i ny kyl å frys för jag klarade mig verkligen inte med halv kyl resp halv frys som fanns från början.

Det finns inte så många andra sätt att att ha köket på än det här, så jag vill utöka nyttjandegraden av de cm som finns att arbeta med och jag vill inte känna att jag ångrar mig strax efteråt att jag inte gjorde "liite mer för att få det lilla extra oxå"
 
Det finns inte så många andra sätt att att ha köket på än det här, så jag vill utöka nyttjandegraden av de cm som finns att arbeta med och jag vill inte känna att jag ångrar mig strax efteråt att jag inte gjorde "liite mer för att få det lilla extra oxå"
Och där tror jag du har svaret! :)
 
Vi skulle budgetrenovera köket förra året.. det var j ä t t e slitet och gammalt och bortglömt.

Så byta skåpstommar, nytt golv kanske regla upp väggarna lite (gammalt gammalt hus som inte är rakt nånstans)

Budget.:cool: 🙄

Men! Vi är så nöjda! Det är mycket mer så att det passar oss.

Så gör om det vill och känner du behöver göra! :)
 
Alltså jag måste vara världens otacksammaste och krävande människa. Jag har precis köpt och flyttat in i ett jättefint radhus, totalrenoverat och behöver inte göra ett jota. Köket är jättefint och fräscht men..... jag saknar ordentliga arbetsytor.

Nu har jag börjat fundera på att göra en budgetlösning för att åtminstone få en ordentlig arbetsyta - det skulle innebära att byta från två diskhoar till en, ta bort avrinningsytan (har diskmaskin, så ska inte vara ngt problem, hade så i förra lgh) och det gör att jag går från 50cm till 100cm arbetsyta :banana::banana: för en hyfsat billig peng - dvs bara byta ho och bänkskiva.


MEN, samtidigt - jag har lite dåligt med förvaring i köket oxå och skulle helst vilja byta ut bänkskåpen mot nya med utdragbara lådor istället för skåp, I o m att jag vill ta bort en diskho så skulle jag teoretiskt kunna göra diskhoskåpet häften så stort som det är idag och få ytterligare ett helt skåp att förvara saker i. Till saken hör är att just diskhoskåpen är lite skadade i lacken oxå. De överskåp som finns idag samt resten av köket inkl vitvarorna ser jag ingen anledning till att byta ut just nu.

Så vad rekommenderar ni att jag gör? Genomför budgetlösningen och inget annat, eller byter även bänkskåpen?

Till saken hör att jag är helt ok på att montera stommar, lådor etc, men behöver en hantverkare som får allt på plats (och tar bort det gamla)
Tycker din fråga är lite tokig :)

Du har alltså flyttat in där någon annan har byggt kök efter sina egna önskemål
De önskemålen är inte dina.

Det är väl självklart att du ska fixa till köket! Det är ju DITT kök nu.
Allt annat är rent knäppt.
 
Generellt sett renoverar vi oss ju bort från varje hållbar livsstil i detta nu. Men. Du behöver ju funktionen Arbetsbänk. 50 cm är helt orimligt lite.
 
Tycker din fråga är lite tokig :)

Du har alltså flyttat in där någon annan har byggt kök efter sina egna önskemål
De önskemålen är inte dina.

Det är väl självklart att du ska fixa till köket! Det är ju DITT kök nu.
Allt annat är rent knäppt.
tjaa, jag behövde nog höra det där :D

Blir nog lite snål mot mig själv när det kostat en hel del att flytta ändå, å behöver köpa till annat oxå. Men du har helt rätt - det här är någon annans kök och inte mitt.
 
Min mor budgetrenoverade och det höll i många år. Dock så var planeringen bra från början så det enda hon gjorde var måla.

Förra året gjorde de om köket helt. Bytte ut alla skåp men med exakt samma utformning på köket skillnaden var lådor istället för skåp för mer förvaring.

Köket ska passa dig så byt det som behövs
 
En vän som sålde sin villa med splitternytt kök hörde att köparen tog bort allt i köket och bygde det spegelvänt. Sååå, vad ville jag säga med det här? Att gör som du vill hq det för de finns alltid någon som är värre 😃.
 
Ta ett steg tillbaka och fundera på hur du löser det utan ombyggnad just nu. Se om du kan ändra arbetsmetod lite grann eller så. På vägen kommer tankar och ideer om hur du vill göra förändringar, som kan vara nog så små men göra mycket fast med enkla medel. Att riva och härja för att göra nåt som var nån annanstans riskerar bara att göra att det blir önskemål om ombyggnad igen.
Så lite piano - stora arbetsytor blir lätt belamrade och behövs oftast inte jämt. Tillfälligt utökade ytor med lock över diskho kan vara ett sätt, en äldre dam ställde bunken med pankakssmet nere i vasken så blev bättre ergonomi att vispa i den - något jag tog efter. osv.
 
Ta ett steg tillbaka och fundera på hur du löser det utan ombyggnad just nu. Se om du kan ändra arbetsmetod lite grann eller så. På vägen kommer tankar och ideer om hur du vill göra förändringar, som kan vara nog så små men göra mycket fast med enkla medel. Att riva och härja för att göra nåt som var nån annanstans riskerar bara att göra att det blir önskemål om ombyggnad igen.
Så lite piano - stora arbetsytor blir lätt belamrade och behövs oftast inte jämt. Tillfälligt utökade ytor med lock över diskho kan vara ett sätt, en äldre dam ställde bunken med pankakssmet nere i vasken så blev bättre ergonomi att vispa i den - något jag tog efter. osv.
Ta inte illa upp nu,men det hörs att du är man.:p
 

Liknande trådar

Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 367
Senast: Monkie
·
Hemmet Jag och min sambo är i tagen att köpa hus. Antagligen blir det precis tvärt emot det vi hade tänkt att köpa :o Men nu till...
2
Svar
23
· Visningar
2 810
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp