Bu eller bä? (torp)

Sv: Bu eller bä? (torp)

Nej så fint! :love:

Jag är ju lantråtta dock och har precis köpt en gård med lite samma renoveringsbehov, så jag är völ lite partisk jag! :D

Jättegulligt och ser väldigt idylliskt ut, men jag håller med dig om toaletten och avståndet till Sthlm. Se bara till att verklgien göra en grundlig besiktning om ni går vidare.

Jättegulligt och ser väldigt idylliskt ut, men jag håller med dig om toaletten och avståndet till Sthlm. Se bara till att verklgien göra en grundlig besiktning om ni går vidare.

Ja, det är det nog värt. Det finns en del smällar man inte vill åka på.

Vad kostar det rent allmänt om man skulle vilja ha riktigt vatten och avlopp, är det någon som har koll?

För att vara sommarstuga är väl inte avståndet från Stockholm någon fara?

Ser jättemysigt ut! Hade det varit lite större så hade det varit precis sådana objekt som jag och sambon tittade på när vi skulle köpa hus för permanent boende (dvs modernisera lite). Nu hamnade vi lite mer västerut, men vi kollade inom det där området :).

Jättesvår fråga, jag misstänker att det är borrad brunn det handlar om och tre-kammartank, så det bör du nog ta in offerter på. Har du kolla byggahus.se? De har ett jättebra forum där man kan fråga om allt som rör hus och renovering och det finns säkert många där som har koll på vad det rör sig om för summor i runda slängar.

När jag tog ut besiktningsman så fick jag tag på en som var behörig att inspektera el, vatten och avlopp med så slapp jag ta ut flera. Kommer inte ihåg om det går att elda? Skorstenen kan behöva inspektion av sotaren annars. :idea:

För att vara sommarstuga är väl inte avståndet från Stockholm någon fara?

Ser jättemysigt ut! Hade det varit lite större så hade det varit precis sådana objekt som jag och sambon tittade på när vi skulle köpa hus för permanent boende (dvs modernisera lite). Nu hamnade vi lite mer västerut, men vi kollade inom det där området :).

Nej, det är inte absurt långt, men allra allra helst (om jag får drömma) hade jag velat ha det så nära att jag hade kunnat sova där och åka till jobbet på dagarna under sommaren. En timme är görbart, men två timmar i varje riktning är saftigt.

Jag gillar området dock, vi hade hus i Varstubacken när jag var liten.

Jättesvår fråga, jag misstänker att det är borrad brunn det handlar om och tre-kammartank, så det bör du nog ta in offerter på. Har du kolla byggahus.se? De har ett jättebra forum där man kan fråga om allt som rör hus och renovering och det finns säkert många där som har koll på vad det rör sig om för summor i runda slängar.

När jag tog ut besiktningsman så fick jag tag på en som var behörig att inspektera el, vatten och avlopp med så slapp jag ta ut flera. Kommer inte ihåg om det går att elda? Skorstenen kan behöva inspektion av sotaren annars. :idea:

Det är en bra idé med besiktningsman som kan lite av varje. Spisen fungerar.
Avloppet kallar de "enkelt avlopp till stenkista". Toaletten var ju av mulltyp, eller frystoalett kallade de den rent av.

Det är en bra idé med besiktningsman som kan lite av varje. Spisen fungerar.
Avloppet kallar de "enkelt avlopp till stenkista". Toaletten var ju av mulltyp, eller frystoalett kallade de den rent av.

Absolut jättefint! Hade jag fortfarande letat hade jag tittat på ett sådant hus.

Det du ska kolla extra är avloppet - de flesta kommuner är ettriga om dem numera och stenkista tror jag inte du kommer undan med så länge till. Du blir tvungen att gräva nytt. Kostar massor.

Vad är massor? Fem- eller sexsiffrigt? Vilken siffra börjar det på? :)

Någonstans mellan 50'000 och 100'000kr får du räkna med med nytt avlopp.
Vatten är svårt att säga - måste du borra brunn så är det femsiffrigt i storleksklass med ovan, finns det någon brunn du kan ansluta dig till i någon form av servitut så blir det billigare.

Jag vet faktiskt var det där ligger, vad är oddsen när man är skåning;) Har också en kompis som bor i trakterna, där är superfint ju!

Jag tycker inte toan är en nackdel, faktiskt. Det finns jättefina mulltoaletter nu för tiden, luktar inget och funkar utmärkt. Jag tycker faktiskt det är ett bra, ganska miljövänligt alternativ som jag själv hade kunnat tänka mig. Min moster och morbror har alltid haft mulltoa i sitt torp som de bor i iaf 100 dagar/ år och det funkar lysande!

Vatten däremot är ju skönt att ha (som inte fanns indraget..?). Fönster, det finns bra plastfönster nu för tiden om man vill spara lite tusenlappar och inte har det som året-runt-boende.

I vår kommun har det varit väldigt ilskna av sig på miljö och hälsa..... Nytt avlopp hamnar på minst 50 papp och troligen på ännu mer, uppåt 100.

Arbetskamraten har en stuga vid en sjö. De har inte ens vatten indraget men en vask i köket. De kommer att behöva göra nya avloppsbrunnar för runt 100' eftersom det ligger vid en sjö och man är rädd om sjövattnets kvalitet.

Ring Sala kommun och hör vad de säger om just den fastigheten.

Alltså - Sala är pendelort mot Stockholm. Vet flera som har pendlat med tåg den sträckan. Om det bara är om sommaren är det uthärdligt väl?

Jag tycker torpet är gudomligt. Jordkällare, vedspis, det har potential!

Alltså - Sala är pendelort mot Stockholm. Vet flera som har pendlat med tåg den sträckan. Om det bara är om sommaren är det uthärdligt väl?

Jag tycker torpet är gudomligt. Jordkällare, vedspis, det har potential!

I don't do trains ;-) Jag vill åka i min fina bil.

Jag har tittat lite på det där (inte på plats dock) men för min del gick det bort för att huset ligger så nära vägen... :crazy: Hade det legat mitt på tomten, eller i alla fall aningens lite längre från bilvägen, hade jag åkt och kikat!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka