Bu eller bä? (torp)

Sv: Bu eller bä? (torp)

Kom på ett minus tyvärr. Det är extremt mycket mygg där. Det gick inte att sitta ute på kvällarna när jag var där senast vilket visserligen var några år sedan. Jag vet att det var på tapeten för några år sedan att de inte fick spruta det närliggande reservatet mot mygg längre men jag vet inte hur det är nu. Det kan ju vara värt att ta reda på.

Ja verkligen :laugh: Jag erkänner att jag blev lite paff och hann fundera på om de skulle sälja innan bilderna på huset kom upp.
(Vi har inte sådär jättenära kontakt min bror och jag.)

Jag fick ut en besiktningsman från Anticimex med som mitt försäkringsbolag betalade iom att jag försäkrade huset, men hade jag inte redan gjort min egna första besiktning hade jag aldrig kunnat godkänna den här för det var verkligen fort gjort och inte speciellt grundligt, men han kollade väl bara det som LF ville ha besiktigat.

Jag gjorde även egen radonmätning och vattenprover men tog tyvärr inte ut ngn mögelhund, det visade sig året efter när vi började renovera att det fanns lite svamp så Anticimex fick komma ut och inspektera igen. Som tur var så var det inget allvarligt men vi fick verkligen hicka när vi befarade hussvamp. :crazy: Likaså hittade vi ett gammal angrepp av hästmyra som Anticimex fick komma ut och inspektera, men det var inaktivt så vi kunde andas ut.

Som andra tipsat om, kolla upp med kommunen vad som gäller angående stenkistan och då kan du även kolla upp det här med radonet. Nu köpte jag huset för året runt-boende, men det är garanterat värt pengarna att vara noga med besiktningen.

Jag har tittat lite på det där (inte på plats dock) men för min del gick det bort för att huset ligger så nära vägen... :crazy: Hade det legat mitt på tomten, eller i alla fall aningens lite längre från bilvägen, hade jag åkt och kikat!!

Mm. Jag såg att den gick där bakom, men det framgick inte hur stor den var eller hur trafikerad den är?

Det är en liten väg. Jag vet inte hur trafikerad den vanligtvis är men vi mötte ingen när vi åkte på den.

KL
Häftigt ställe Gabbi, om budgivningen inte skenar iväg.

Vad gäller vatten så beror det ju på om det är en borrad eller grävd brunn o hur tillrinningen ser ut under året.
Vad gäller avlopp så har jag stenkista o än har kommunen inte klagat, Norrtälje är ju kinkiga på sånt.
Många här omkring installerar sluten tank, förutom installation så kostar tämning.

Vad gäller toa finns det olika alternativ.
När jag flyttade hit fanns en Separett, bökigt o jag var inte nöjd. Jag tittade först på Aquqtron, passar bra om man vill ha en vattenspolande toalett, modellen jag tittade på hade separerade urinen som sen skulle gå under UV ljus för att steriliseras o man lade i lite daggmaskar i kompostdelen. Toastol fick man köpa själv.
I stället fastnade jag för Cinderella en frysförbränningstoalett o är mycket nöjd.

mvh

Jag fattar inte riktigt det här med lantställen söderut, var tvättar man sig? Det verkar aldrig finnas möjligheter till det, på de ställen jag har besökt i alla fall. En bastu måste man ju ha om man inte har en dusch.

Har man bastu behöver man ju absolut dusch, har aldrig hört talas om någon som inte duschar efteråt! :crazy:

Har man bastu behöver man ju absolut dusch, har aldrig hört talas om någon som inte duschar efteråt! :crazy:

Viftar!

Badar jag bastu på gammalt vis med vatten i bastun så finns det inget behov alls av dusch. Jag har ju tvålat in och sköljt av mig med vatten från balja!

Bastu kan jag ju bygga och jag har inga problem med att värma vatten där och tvätta mig i balja. Det är jag uppväxt med.

Ähh vatten i balja duger bara det finns vatten att tillgå som man kan värma. I våran sommarstuga hade vi ingen dusch alls bara bastu med en vedeldad vattentunna i så vi blandade vatten till lagom temperatur och tvättade av oss med. På vintern så fungerade inte våran brunn så då smälte vi snö istället. Det går bara man vill :D

Givetvis bygger man ju en bastu om det inte finns. Jag blir bara så förvånad över att det finns lantställen/stugor där det inte redan är byggt. Att värma vatten och tvätta sig kan man säkert göra men det verkar hemskt krångligt utan bastu.

Med balja är en sak, men jag fick uppfattningen att man bara bastade och sen drog på sig kläderna. :p

Det har jag sett i badhus flera ggr, att man inte duschar efter bastun utan klär på sig direkt eftersom man är "torr". :crazy:

Bastu kan jag ju bygga och jag har inga problem med att värma vatten där och tvätta mig i balja. Det är jag uppväxt med.

Sommartid finns det ju pumpdusch att tillgå, en behållare som hängs upp i ett träd/liknande o där man med foten på en pump reglerar vattnet, det värms upp naturligt om den hänger i solen.

Jag brukar i o f s torka mig efter duschen, genom att gå in några minuter i bastun. Inte långsittning alltså, utan bara så jag blir torr och varm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka