Bryta semester - ersättning

Eurydome

Trådstartare
Jag är tjänsteman inom offentlig sektor och har blivit inkallad av min chef under några dagar under min semester. Min chef har sagt att jag får dubbel ersättning dvs jobbar jag tre timmar så får jag sex. Men är det inte mer rimligt att jag blir ersatt med dubbla semesterdagar? Dvs måste jag jobba en hel dag på semestern så får jag två?

Jag är tjänsteman inom offentlig sektor och har blivit inkallad av min chef under några dagar under min semester. Min chef har sagt att jag får dubbel ersättning dvs jobbar jag tre timmar så får jag sex. Men är det inte mer rimligt att jag blir ersatt med dubbla semesterdagar? Dvs måste jag jobba en hel dag på semestern så får jag två?
Jag jobbar statligt och vi får tillbaka semesterdagen och utöver det blir arbetstiden övertid.

Skulle tro att du får tillbaka semesterdagen och får dubbel ersättning för de timmar du arbetar (hos oss kan vi välja att ta det i pengar eller flextid). Men inte två semesterdagar.

Frågan kan vara reglerad i kollektivavtal, både centralt och/eller lokalt.

Arbetsgivaren har rätt att bryta semestern om det föreligger mycket starka skäl till det. I privata näringslivet handlar det om företagshotande situationer. Jag har ingen erfarenhet av offentligt arbete, prata med ditt fackförbund är mitt råd. Det handlar vanligen om vad du är beredd att acceptera för att frivilligt acceptera att du ändrar din semester. Sist jag ändrade min semester betalde företaget mig ca 10 000 kr netto /dag.

Har arbetsgivaren ensidigt beordrat dig att bryta din semester är den sannolikt ett brott mot semesterlagen.

Frågan kan vara reglerad i kollektivavtal, både centralt och/eller lokalt.

Arbetsgivaren har rätt att bryta semestern om det föreligger mycket starka skäl till det. I privata näringslivet handlar det om företagshotande situationer. Jag har ingen erfarenhet av offentligt arbete, prata med ditt fackförbund är mitt råd. Det handlar vanligen om vad du är beredd att acceptera för att frivilligt acceptera att du ändrar din semester. Sist jag ändrade min semester betalde företaget mig ca 10 000 kr netto /dag.

Har arbetsgivaren ensidigt beordrat dig att bryta din semester är den sannolikt ett brott mot semesterlagen.
Så dramatiskt var det inte. Jag fick en fråga och tackade ja.

Tyvärr fungerar det inte så, men principiellt anser jag, att semestern borde börja om på dag 1 och bli två - tre sammanhängande veckor. Det är inget jag har kunskap om men vad jag har förstått av forskare behövs en sammanhängande semester för att man ska återhämta sig.

Som lokförare gäller enligt mitt avtal, att jag kan arbeta på veckosluten före och efter semestern. Då är ersättningen 2000 kr/dag plus övertidsersättning. Olika tågoperatörer har dock olika avtal. Vid vissa har ST och Seko olika avtal.

Så dramatiskt var det inte. Jag fick en fråga och tackade ja.
Jag förstår. Du har troligen inte rätt till någon högre ersättning än din vanliga och rätt att ta ut semesterdagarna vid senare tillfälle. Men som sagt, det kan vara reglerat i avtal.

Att arbetsgivaren ger dig dubbel ersättning ( och du tar semesterdagarna senare under semesteråret) förefaller, för mig som en, acceptabel ersättning. Att ge dig ytterligare semesterdag kan dem självklart göra, men det låter för mig som en omständig lösning. Du kan alltid ta en dialog med chefen och lyfta frågan om ytterligare semesterdag. Det står dem fritt att ge kompensation utövar avtalet.

Hos oss får man 1500 extra per påbörjad tredagarsperiod och förstås semesterdagen tillbaka. Så för 2 timmar 1500 extra, samma för 3 hela dagar. Går man in på dag 4 blir det 1500 till osv

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 293
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar