Bryta fodervärdskontrakt

taccotad

Trådstartare
Min häst skulle lånas ut en tid pga att jag inte kunde ta hand om den då jag var skadad. Skrev ett kontrakt med blivande fodervärden fram till siste januari. Nu visade det sig att jag blivit frisk från skadan mkt tidigt än beräknat och vill självklart få hem hästen igen. Kan man bryta kontraktet "utan anledning"?
Känns inte snällt mot fodervärden som räknat med att ha hästen januari månad ut. Men jag vill ju få hem min häst nu när jag väl är frisk.
Det är ett "köpe-kontrakt" vi använt oss av.

Sv: Bryta fodervärdskontrakt

har du ej skrivit med uppsägestid, så får fodervärden ha kvar hästen till sista jan.

Fodervärden har rätt satt stämma dig om du bryter kontraktet.Men det är ju inte alls länge till som fodervärden har kvar hästen så det är väl ingen fara?

Du kan ju alltid fråga fodervärlden hur denne ställer sig, men jag skulle förmodligen själv inte släppt hästen utan ersättning. Många gånger spelar små saker som uppsägningstid (fordervärden kan bli stående med stallhyra och ingen häst), bokade kurser/träningar/tävlingar, inköpt foder att man tackat nej till andra hästar etc en stor roll.

Men om det är tvärtom då? Fodervärd har skrivit på fodervärdsavtal, 2 månaders ömsesidig skriftlig uppsägning. Ringer en lördagkväll och talar om att denne ska flytta långt iväg om 10 dagar, ägaren har egentligen ingen möjlighet att ta emot häst med så kort varsel pga ingen stallplats och ekonomi, men fodervärd messar att den levereras hem på fredag. Vad gör man? Ställer hästen i garaget? Vill egentligen inte bråka då det ju rör sig om ett levande väsen, men blev verkligen satt på pottan. Fodervärd ville att kompis ev. skulle "ta över" hästen, men med egna villkor i kontraktet som ägaren i nuläget INTE vill gå med på. Suck!

Ja kontrakt ska följas från båda parter, bryter någon mot det och man inte kan komma överens så får man gå till domstol eller leva med det :(. Man kan ju tyvärr inte bara vägra att ta emot hästen, det är ju inget föremål som mank kan slänga in i garderoben.

Givetvis får hon komma hem, fattas bara annat! Men bekymmersamt blir det, men vi löser det med att hon och min andre pålle får gå på lösdrift så länge. En sak är säker, någon mer fodervärd blir det INTE! Hoppas kunna sälja en av hästarna inom en inte alltför avlägsen framtid.

Nu vet jag att fodervärden inte köpt hem hö eller något annat till hästen eftersom den faktiskt står hemma hos mig. Så vi håller med hö, annat foder, utrustning, box mm och de har betalat till oss så mkt de använt av vårt hö, spån osv. De har bara ridit i skogen, så inga träningar eller annat planerat. Har inte betalat nån boxhyra heller till oss. Så det finns ingen uppsägningstid eller annat som hon bokat upp.
Tror absolut inte att fodervärden kommer gå emot mitt förslag då vi pratat om detta nyligen, men kände ändå att jag ville kolla upp det lite mer.
Även om hon haft hästen har hon rådfrågat mig om varenda liten sak, allt från vilket hål sadelgjorden brukar vara i till foderstaten. Trots att hästen har varit utlånad en längre tid har hon hela tiden frågat mig om minsta lilla sak, så i slutändan har jag bestämt i stort sett allt. Har försökt pusha på henne lite att ta egna initiativ, men det verkar som hon inte har något emot att kolla läget med mig...
Visst är det inte länge kvar, men det känns väldigt tråkigt att jag är frisk och kan ta hand om min egen häst, men nån annan ska göra det i stället.
Frågade henne i går om att bryta kontraktet och enligt henne var det ok, men jag tyckte ändå hon skulle prata med sina föräldrar om det så kunde vi diskutera det i morgon. Men om jag förstått det rätt så är det ingen fara om alla är med på beslutet, alltså hästägare och fodervärd tycker det är ok, så det ska inte bli några problem när det väl är över?

Var du tacksam att du hittat en sådan fodervärd som är så noga med att kontrollera allt utan att köra sitt egna race helt och hållet.

Att du blir sugen på att ta hand om din häst kan jag förstå...men den här tjejen måste ju ändå bli rätt ledsen - det var ju nästan 2 mån till det handlade om.Visst fodervärd är fodervärd, men oftast så hinner man ställa in sej på NÄR hästen skall återgå innan.

Kan ni inte dela 50/50 då...låta henne ha hästen på halvfoder sista tiden?Tycker det borde vara mer "fair"...man ska ju ändå tänka på sina medmänniskor.Att ha ett stort hjärta - gör en stor människa.

crazy skrev:
Var du tacksam att du hittat en sådan fodervärd som är så noga med att kontrollera allt utan att köra sitt egna race helt och hållet.

Att du blir sugen på att ta hand om din häst kan jag förstå...men den här tjejen måste ju ändå bli rätt ledsen - det var ju nästan 2 mån till det handlade om.Visst fodervärd är fodervärd, men oftast så hinner man ställa in sej på NÄR hästen skall återgå innan.

Kan ni inte dela 50/50 då...låta henne ha hästen på halvfoder sista tiden?Tycker det borde vara mer "fair"...man ska ju ändå tänka på sina medmänniskor.Att ha ett stort hjärta - gör en stor människa.

Jag ÄR väldigt tacksam över min lilla fodervärd!! Självklart erbjöd jag henne att komma hit 3-4 dagar i veckan och rida mm om hon ville det. Så egentligen blir det inte jättestor skillnad för hennes del, hon får vara här så mkt hon vill, skillanden blir ju att hon inte står som ansvarig längre. Dessutom behöver hon inte betala för hästen längre!
Även om jag inte skrev det här så hade vi planer på att hon skulle komma varannan dag och ha honom som sin egen.

Jag skulle bli flyförbannad, tänker de inte på att du inte har någonstans att ställa hästen?!Så där kan man bara inte göra.
Hoppas fodervärden inte någonsin skaffar egen häst, hon har ju uppenbarligen ingen som helst ansvarskänsla.
Man kan inte ge upp hästen med så kort varsel, mkt ansvarslöst!Har ni kontrakt så har hon ju faktiskt brytit mot detta å du kan ju kräva skadestånd eller kompensation.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025