Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ickapeltz

Trådstartare
Jag hat varit medryttare på två hästar det senaste halvåret och i princip samma sak uppstod i båda stallen. Min kära vännina Diabolical_Kitten kommer ut till stallet för att hjälpa mig, och som de flesta vet så är hon lite av en sadelexpert, så hon ser att sadlarna är helt eller delvis missanpassade. På halvblodet som jag red senast hade det gått såpass långt att det hade blivit knölar i sadelläget pga för tätt liggande bossor, för smal bom samt att den inte var tryckfördelande. Båda ägarna avfärdade problemen och de slutade bara med att jag inte vill vara med om det mer.

Hur fungerar det idag egentligen? Bryr de sig inte om hästarna längre? Verkar som att denna "vanvården" är vanligare än vad man tror *snyft*:confused:

Sv: Bryr folk sig om sina hästar överhuvudtaget???

Det är nog högst individuellt hur man tar åt sig eller bryr sig. Så gäller det att lägga fram sin sak vid rätt tillfälle; där och då kanske sadeln/ sadelläget är det "minsta" problemet hästägaren har.

Lägg där till sättet som kritiken framförs: är det ödmjukt och konstruktivt eller framläggs fakta hårt och tuff? Att få känslan av att vara anklagad ger lätt låsta positioner och en rå diskussion i stället för en utvecklande dialog.

jag hoppas att människan tar sitt förnuft till fånga! det verkar nästan som om hon inte ville lyssna, men det beror säkert på att hon inte vill koncentrera sig på sadelbyte just nu (dyrt) eller att hon kände sig "tilltryckt".
försök igen om ett litet tag att påpeka detta! typ: "oj, vilken knuta i sadelläget! vad är det som kan ha hänt? " eller "oj vad pålle är öm i ryggen?" då kanske hon själv kommer till insikt efter ett tag!

hoppas det löser sig! :bump:

Ickapeltz skrev:
Jag hat varit medryttare på två hästar det senaste halvåret och i princip samma sak uppstod i båda stallen. Min kära vännina Diabolical_Kitten kommer ut till stallet för att hjälpa mig, och som de flesta vet så är hon lite av en sadelexpert, så hon ser att sadlarna är helt eller delvis missanpassade. På halvblodet som jag red senast hade det gått såpass långt att det hade blivit knölar i sadelläget pga för tätt liggande bossor, för smal bom samt att den inte var tryckfördelande. Båda ägarna avfärdade problemen och de slutade bara med att jag inte vill vara med om det mer.

Hur fungerar det idag egentligen? Bryr de sig inte om hästarna längre? Verkar som att denna "vanvården" är vanligare än vad man tror *snyft*:confused:

Det kanske är så här att dina häst ägare kanske inte kan så jätte mkt om sadelar.
Själv så ingår jag väl hos dom där överbeskyddande hästägarna som täckar hästen från top till tå och rider aldrig utan skydd.

MEn prata med din hästägare och säg att sadeln inte är bra.
Så tror jag att hon kommer fixa det.

Ickapeltz skrev:

Tror absolut inte att det är så att folk inte bryr sig.
däremot är det få som har den kunskapen att de kan se om en sadel passar perfekt eller inte. Att ägarna i det här fallet avfärdade problemet är givetvis inte alls bra, men i alla fall jag tycker allt som oftast att det kan vara svårt att veta vem som sitter inne på kunskap och vem som bara har ett välojat munläder.
hur ofta får man inte "råd" av andra inom hästvärlden?
Det kan säkert lösa sig om man tar kontakt igen och sen så beror nog bemötandet man får (obs, inte personlig kritik, bara en reflektion!!!!) på hur man närmar sig folk.
nu vet ju inte jag hur ni gick till väga, ni kanske gjorde rätt, och blev ändå trist bemötta.
Det man ska tänka på när man tipsar eller vill hjälpa folk, är det att hästar/hundar/barn osv, är väldigt känsligt för folk i allmänhet.
Och när man "kritiserar" andras kunnanande, eller ifrågasätter, så blir resultatet oftast att personen tar illa upp.
Det kan ju vara så att personen nu börjar reflektera över hur hennes/hans sadel ligger, och försöker åtgärda det?

Vi har sett flera konstiga påståenden om sadlar från Diabolical_Kitten, samt att hon knappast har något speciellt ödmjukt sätt. Hennes fantastiska kunsakap om ridning såg vi ju i hennes bildtråd. Är hon likadan i verkligheten hade jag kastat ut både dig och henne.

Snuffsan skrev:
Vi har sett flera konstiga påståenden om sadlar från Diabolical_Kitten, samt att hon knappast har något speciellt ödmjukt sätt. Hennes fantastiska kunsakap om ridning såg vi ju i hennes bildtråd. Är hon likadan i verkligheten hade jag kastat ut både dig och henne.

Jag har varit utsatt för "katten" en gång när jag ville diskutera hoppsadlar...o d va inte roligt, hon gick på som attan. Till slut hade hon förstört hela min tråd..
jag hade åxå jagat henne ur stallet:crazy:

Diabolical_kitten daltar inte runt med människor utan säger sina åsikter rakt ut. Jag har läst tråden som Snuffsan hade ang. sadlar och det visade sig att Diabolical_kitten var tillmötesgående och trevlig fram tills Snuffsan började skriva otrevliga saker.

Och det var inte henne som vi skulle disskutera i denna tråden!!!!

Nej, det var inte det som skulle diskuteras, men om någon går på för hårt och säger att jag gör fel med min häst såvänder jag också försvarssidan till. Man får ge kritik på rätt sätt, om man vill att den ska tas emot på rätt sätt.

Dessutom har vissa 'sadelexperter' (säger inget om dig eller din kompis nu) ett slags behov av att klanka på ALLA sadlar och mer visa sig duktiga och märkvärdiga än att faktiskt vara intresserade av att hjälpa till. Därför tar man ju all information till sig något kritiskt. Så frågan är ju - är det så att det inte är någon hästägare som bryr sig om att deras hästar har ont, eller har de inte tagit till sig informationen för att den är felaktig eller framfört på ett överlägset sätt?

Jag är jättenoga med mina hästar, även om jag också gjort fel ibland, och lyssnar noga på alla råd jag får, men lyssnar alltid på fler åsikter än en. Om en person kom in och började hojta om min sadel på ett otrevligt sätt skulle jag också ignorera henne, eftersom jag är ganska säker på att den sitter bra eftersom jag haft både sadelprovare och annat kunnigt folk ute och kollat.

Och det betyder INTE att jag inte bryr mig om mina hästar!

*knapplån*
Om någon kritiserar något jag gör med mina hästar brukar jag nog låtsas att jag inte bryr mig ett dugg. Sedan försöker jag luska med andra personer och fråga t ex "Tycker du att h*n är för tjock?" "Tycker du att sadeln glappar bak?" etc. Så i slutändan har gör kanske även ett oönskat uttalande från någon att man på andra vägar försöker göra det bästa för hästen. Den som blir kritiserad kanske får sig en tankeställare och det får den som sa det från början aldrig veta (eftersom han/hon har blivit utkastad...)
/nocke/

Skulle man lyssna och förändra sig efter varenda människa som kom och hade åsikter skulle det bli ganska omöjligt att ha häst på ett drägligt sätt för såväl häst som ägare.

Kan någon påpeka att jag har/gör fel och motivera på ett sätt som jag kan "gå med på" skulle jag ändra mig. Men kommer någon instormande och pekar och gapar "fel, fel, feeeeel" skulle jag garanterat slå dövörat till. I synnerhet om det var någon jag inte kände sedan tidigare och därmed visste var vettig.

Vad som hänt mellan dig, din kompis och hästägarna har jag ingen aning om, så jag tänker definitivt inte uttala mig om de specifika fallen. Men att generella uttalanden om att folk inte bryr sig om sina hästar det allra minsta bara för att de inte byter sadel för att din kompis säger att de är dåliga känns lite snett. Framfördes åsikterna på ett vettigt sätt handlade det säkerligen om okunskap/ekonomi/lättja, inte ovilja mot hästen.

moiran skrev:
Skulle man lyssna och förändra sig efter varenda människa som kom och hade åsikter skulle det bli ganska omöjligt att ha häst på ett drägligt sätt för såväl häst som ägare.

Kan någon påpeka att jag har/gör fel och motivera på ett sätt som jag kan "gå med på" skulle jag ändra mig. Men kommer någon instormande och pekar och gapar "fel, fel, feeeeel" skulle jag garanterat slå dövörat till. I synnerhet om det var någon jag inte kände sedan tidigare och därmed visste var vettig.

Vad som hänt mellan dig, din kompis och hästägarna har jag ingen aning om, så jag tänker definitivt inte uttala mig om de specifika fallen. Men att generella uttalanden om att folk inte bryr sig om sina hästar det allra minsta bara för att de inte byter sadel för att din kompis säger att de är dåliga känns lite snett. Framfördes åsikterna på ett vettigt sätt handlade det säkerligen om okunskap/ekonomi/lättja, inte ovilja mot hästen.

Håller helt med. Sen undrar jag din kompis som du säger ( sadel expert) om, jag skulle inte ta ut henne för att bedöma mina sadlar på mina hästar. jag skulle ta ut en som har papper på att vara utbildad och rekomenderad, vi vet alla att folk tycker och tänker så mkt så vem säger att ägarna till hästen/hästarna uppfattar din kompis kunskap? utan att hon bara uttrycker att hon e så duktig och så är det osv, tror lätt sådant där kan bli problem och tråkiga miner.

Allmänt!

Finns det någon oberoende sadelexpert?? Gör det det???

Vi har besökt/haft hem ett flertal "sadelexperter", i ett par fall välkända, samt deltagit på ett par kurser/seminarier och slutsatsen är att vi är mer osäkra än någonsin. Vissa saker som påpekats är lätta att därefter inse... T ex att felpassande sadel kan förstöra muskler. Det är bara att åka till ett av våra mest kända hästställen för att se detta.

Jag har full förståelse för dom som reagerar mot sadelkritik. Den kan vara korrekt och initierad, men det kan lika gärna vara skitsnack. För vem vet och kan??

Lek med tanken att man skulle vända sig till några olika sadelsäljare och be dom bedöma och jämföra alla sadlarna. Garanterat skulle vi få lika många åsikter som det fanns "experter".

Själv är jag tacksam om någon påpekar ett specifikt fel eller problem på vår utrustning. Men jag undanber mig "expert och sälj-svadan".

LIA

Senast ändrad:

Folk vet inte hur känsligt och svårt det är det här med sadlar. Och jag klandrar dem inte - själv hade jag ingen aning.

Det som dock stör mig är människors omotivation att lära och ta till sig saker. Framförallt när det handlar om tid, pengar och ansträgning. Har en tjej i vårt stall vars ena häst kryper ihop av obehag bara man trycker en aning på ryggen hennes, vilket inte är så konstigt med den sadeln mm. När vi påpekade detta sa hon att "Nej, hennes hästar har inte ont ngn stans för hon har helt enkelt inte råd!".. Tja, vad säger det om männskligheten?

Jag tror dock att de flesta vill göra rätt men inte har kunskapen helt enkelt. Och de luras dessutom av folk som säger att de vet hur saker och ting ska vara/sitta, eller av människor som påstår att "det är inte så noga" då de själv inte har ork nog att ta arslet ur vagn för sina egna hästar.

jag skulle inte heller lyssna på en 18 åring utan någon som helst utbildning eller försäkring.:smirk:

*kl*

Hästägarna kanske också hänger här och kände igen Katten...;) :rofl:

Men seriöst så tror jag det är som nån skrev att man inte visar att man tar åt sig när man får såna kommentarer och senare luskar ut mer i frågan för att bilda sig en egen uppfattning.

Hej, vad du ljuger! Jag har ALDRIG skrivit någon sadeltråd!!!:smirk:

Jag tror att de flesta bryr sig ( vill tro i allafall:confused: ) men det är kanske snarare en fråga om pengar jag som hästägare kanske inte har råd att lägga ner 15-20000 på en sadel utan kanske väljer att tro på den som säger att den här billiga sadeln är bra. Sen beror det ju på vad sadeln ska användas till jag som rider för att det bara är roligt köper ju inte en jätte dyr sadel utan nöjer mej med en wintec som passar hästen och mig själv och att det finns många oseriösa sadel utprovare och sadelexperter det vet väl de flesta jag tycker du ska köpa en sadel själv som passar hästen:)

Det finns ju kritik och kritik.
Jag hade reagerat negativt om en människa som jag aldrig träffat kom till mitt stall och hävde ur sig en massa kritik angående min häst och dess utrustning.
När min medryttare ansåg att sadeln inte fungerade till min gamle häst sa hon lite vänligt till mig att hon tyckte att det fanns fog för att kolla en gång extra på sadeln. Inte ett ord om att jag anser att det är fel eller den gör si eller så. Mer att såhär upplevde hon det och kunde jag kolla om jag upplevde det likadant. Problemet var lätt åtgärdat när jag uppmärksammats på det (hade på den tiden ett arbete som krävde väldigt mycket av mig och ibland var jag inte så uppmärksam på saker som jag borde varit)

Men en sak är säker - den dagen kakis släpar ut någon form av "second opinion", utan min vetskap, till stallet det är den dagen kakis och jag blir griniga på varandra.
Man pratar med hästägaren först och tar reda på hur ägaren ser på saken, efter det kan man diskutera huruvida man ska ta ut någon och kolla och då är det hästägaren som bestämmer vem.
Jag förstår om de hästägare du har varit medryttare till slog dövörat till. Hade min medryttare gjort det hade jag faktiskt tolkat det som om hon inte var nöjd med att vara medryttare åt mig. Jag hade även upplevt det som om medryttaren gick bakom min rygg och snackade skit. En sådan medryttare hade jag slängt ut med huvudet före och innan personen hade hunnit landa hade dens tillhörigheter följt efter.

Jag har inte träffat många hästägare, under alla de år som jag har hållit på med hästar - en bra bit över 20 år, som inte har satt sin hästs välmående väldigt högt. De som inte har brytt sig alls kan jag räkna på en hand. Därför är det väldigt känsligt med kritik och det är otroligt viktigt hur man framför det.

Precis vad jag tänkte!!:)

Och jag tror de flesta håller med om att D_K dundrar fram lite som en elefant i ett kylskåp....:angel: Förstår hästägarna till fullo!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka