brutit kontrakt..??!

A

AtletShipping

en liten fundering bara..

Stallägaren där jag har min pålle hade en d-ponny (f.d ridskolehäst) som hon sålde för några månader sedan för hon inte hade tid till hästen utan var tvungen att ha 2 medryttare på den och tyckte lite synd om hästen då att den var tvungen att ha olika ryttare och ville att den skulle ha lugn och ro, och bara skulle få promenadridas och lättare träning hos någon.

Hästen var då 16 år tror jag, stallägaren köpte hon från en ridskola som ville att hästen skulle få lugn och ro, hästen hade även lättare förslitningskador i framben.
Hästen var även tävlad i fälttävlan, dressyr och hoppning uppt till LB kanske tom LA, på ridskolan.

Ägaren hittade då någon som verkade lämplig.
En mamma med en dotter som gått på ridskola som ville ha egen häst som hon kunde lära sig lite mer på.
Ägaren lät barnet provrida och det gick rätt bra, hon var varken nybörjare men inte super duktig, och tyckte hästen skulle passa henne eftersom den var en riktig läromästare och de ville verkligen ha hästen.

Ägaren var noga att påpeka att hästen varit ridskole häst och hade förslitningskador i framben och skulle inte gå igenom besiktningen (böjproven), men funkar utmärkt som en häst man kan träna lättare på och rida ut med, och lära sig mkt på, men att hästen abslout inte får hoppas på ofta max 1 gång i månaden lätt och INTE tävlas utan ska ha ett lugnt liv och även för att hennes framben inte skulle klara den träningen för att kunna tävlas.
De tyckte att det lät bra och de förstod och de ville ändå inte tävla, utan dottern skulle bara rida ut med den och rida för instruktör nån gång i månaden, och stallägaren tyckte det lät bra och det verkade passa jättebra ihop.
De får hästen på prov och ägaren säger även att hon måste få kunna komma och hälsa på och köparna säger att de inte är några problem.
Hälsar sen på och de verkar funka bra, hästen står på en ridskola i ett privatstall med fina ridvägar osv.
De skriver sedan kontrakt där sedan ägaren skriver tydligt att hästen inte får användas som tävlingshäst, utan promenadshäst och lättare träning och ska ha minst 1 vilodag helst 2, köparna godkänner villkoren och skriver på.
Hästen säljs till köparna för ett billigt pris pga hästens tillstånd och hur den får användas, köparna som lovar oxå att de ska ringa och berätta hur det går regelbundet, eftersom ägaren inte kan hälsa på för det ligger för långt borta.
Det går några månader, och de nya ägarna har ringt lite då och då och allt verkar funka perfekt.
Sen går det ytterligare några månader och de hör inte av sig.
Efter några månader till ringer ägaren (nu f.d ägare då) och ingen svarar..
Efter några månader ringer de nya ägarna och mamman är lite irriterad, hon säger att de gjorde böjprov på hästen för att kolla och att hästen då markerat väldigt tydligt och var väldigt sur.
F.d ägaren säger då att de hade hon förklarat och att de visste att hästen inte skulle klara det!
Och hon hade informerat de väl om det flera ggr innan köpet och de ville ändå ha hästen.

Efter några månader rinder nuvarande ägare igen och säger att hästen är halt och att hon blivit det när dottern ridit ut med några kompisar och är väldigt irriterad.
F.d ägare fårgar då vad de gjort med hästen för att hon blev halt.
Det visar sig då att dottern tränat med hästen varje dag och inte så lätt som f.d ägaren förklarat och brukar rida ut med hästen ofta men i 2 timmar i alla gångarter, sa mamman.
F:d ägare blir då väldigt besviken och säger: "Ni visste vad hästen klarade och inte klarade"
Efter ett tag ringer f.d ägaren till den nya ägaren och fårgar hur det går, och mamman säger att det inte går så bra, de har röntgat hästen fast de egentligen inte hade råd (!) och då visade de sig att hästen hade förslitningar i frambenen som blvivit värre än hos f.d ägare och att de vill avliva henne.
F.d ägaren får sen reda på att de nya ägarna inte alls tagit det lugnt med hästen, de hade visst tävlat flitigt i hoppning och flängt runder i skogen i timmar, innan hästens problem blev värre!!!
Dotterna hade även ridit lektion på hästen på ridskolan 2 ggr i veckan i en vanlig ridskolegrupp.
Och nu ville de att köpet skulle gå tillbaka för hästen inte höll!!

Vad gör man i en sån här situation? De har ju brutit kontraket, och hästen är nu så dålig att den måste avlivas.

Vem har gjort fel? Skulle kanske f.d ägaren triangelmärkt hästen innan säljning eller?
När hästen stod i hos f.d ägaren var det inga problem med den, hon kunde visserligen markera mkt lite om man red ut för långt och galopperade mkt eller red för mkt på hård mark. MEn annars fugerade hästen utmärkat att träna på lätt och ridas ut lätt, typ promenadhäst, och hästen hade alltid 2 vilodagar.

F.d ägaren är jätteledsen nu, och ångrar att hon sålde hästen.

Sv: brutit kontrakt..??!

Det bästa hade varit triangel märkning då man kunnat vara helt säker på att hästen hindrades från att tävla(iaf på lokala å regionala tävlingar, km brukar man få ha med t märkta hästar).
Men det är lätt att vara efterklok :(

Eftersom alla riktlinjer för hästens skötsel mm står i kontraktet å om även förslitnnigsskadorna står med så tror jag köparen har mkt svårt att häva detta köp.

Dessutom är ju köparen undersöknings pliktig å lät hon inte vet.besiktiga hästen vid köp kommer man nog gå på linjen att hon "får skylla sig själv" så jag tror faktiskt inte säljaren har ngt att oroa sig för i detta fall, förutom hästens hälsa.

Varför säljer man vidare en sådan häst? Att sälja vidare en icke frisk häst (vilket det här faktiskt var) till någon som kanske inte kan så mycket tycker jag är otroligt!

Jag förstår att fd ägare är ledsen över att det slutade så här, men de nya ägarna kan inte lämna tillbaka hästen då de kände till att den hade dåliga ben och inte skulle hålla för träning och tävling. Det är inget dolt fel eftersom de var informerade. Jag skulle vägra låta köpet gå tillbaka. :devil:

Jag tycker att det är för jävligt helt enkelt att din stallägare överhuvudtaget sålde hästen. Hon kunde väl haft den kvar och låtit 2 mäniskor rida hästen eftersom det fungerade bra för hästen. Vad gör det att 2 mäniskor rider i jämförelse med att stå i en ridskola.
Jag tycker att om hon tycker om hästen ska hon ta hästen tillbaka. Men inte ge alla pengarna tillbaka. Låta hästen få vila ett par månader och sedan försöka rida igång den stackaren igen. Annars är det ju bara slakt som gäller.
För dom "nya" ägarna ska ju inte sälja hästen vidare iaf det är ju en sak som är säker.
Hon hade ju kunnat lämna hästen på livstids foder till någon i närheten så hon hade mera koll på hästen tex..

hennes anledning till att sälja hästen var att hon själv hade ingen tid till den och hon tyckte det var synd om den helt enkelt antingen fick den stå i nästan 2 veckor eller så blev den riden lite då och då av 2 olika när de kunde, ibland kunde de rida nästan varje dag sen fick hästen helt plötsligt stå igen.
Hon ville att den skulle komma till en ägare som rider hästen regelbundet, typ 4 ggr i veckan och inte lite då och då som det blev hos stallägaren.

De som köpte hästen var väldigt seriösa när de tittade på hästen, och att de som sagt inte hade något problem med hästens skada (som inte märktes alls nästan tills hästen kom till de nya ägarna, så stallägaren trodde inte det skulle bli nåt problem med skadan men var ändå väldigt tydlig med att det kunde bli värre om de red för mkt och tränade, hoppade osv)
och de sa att de tänkte bara rida promenader och kanske träna lätt men inte ofta..

Men de visade sig vara helt annorlunda när hästen redan var köpt!
Under tiden dom hade den på prov var ju stallägaren och hälsade på och då funkade det jättebra, hon pratade även med andra i stallet och de sa oxå att det funka bra och de har tagit det lugnt.
Men när hästen såldes sen då blev de helt andra människor.
De var ju så seriösa, men nu verkade de snarare korkade eller så ville de helt enkelt förstöra hästen på nåt vis..

Hästen stod inte på ridskolan utan i ett privatstall bredvid men det visade sig att dottern hade använt hästen på ridskolan :crazy:

sa även det till stallägaren att det var nåt som borde gjorts innan men det hade hon inte tänkt på, hästen hade ju inte varit halt eller visat smärta när den varit hos henne förutom om man hoppat henne eller ridit på för hårt underlag långa stunder då hon kunde bli öm.

Om man behåller alla hästar så blir man väldigt fattig å man kanske vill köpa en ny, jag menar, du är ju oxå på G å sälja en häst.Men det var dumt att inte t märka den.

För säljarens skull så tror jag inte det blir problem men hon kanske vill ha tillbaka hästen eftersom den inte fick några bra ägare?Då kan hon ju köpa tillbaka den, t-märka å försöka hitta andra ägare?

Fy vilken dålig stil av dom nya ägarna, riktigt dålig stil.
Speciellt när dom visste om hur det låg till, vad arg jag blir på sådant. Riktigt dåligt.
Stackars häst då... hur kan man utsätta den för något sådant speciellt när dom visste att det inte var helt ok!?!
Skulle inte låta köpet gå tillbaka, sen skulle jag ta bort hästen.
Skulle som nya ta bort den eller??

Dom nya är väl ute efter pengar, det är så det brukar vara.

det är nog det jag anar att de är ute efter..
men eftersom hästen är 17 år nu så får de inte ut speciellt mkt.

vet inte hur det har gått med hästen nu..
Det var några månader sen de ringde och berättade hur det var med hästen och då sa det att de antagligen måste avliva henne för de hade inte råd med alla veterinär kostnader och dels för hästen blivit så dålig!!!!
Sen har f.d ägare ringt och ringt men de svarar inte!

JAg menar vem f*n skaffar en häst om de inte fattar att de kostar pengar att ta hand dom den??
Det kan hända vad som helst och man måste ta dit vet. akut tex??
Försäkringen kommer ju inte med pengar i handen springande precis, utan kostnaderna får man själv betala tills försäkringen ev. betalar det senare!

De verkade jätteseriösa och mamman var hästvan sen hon var barn och de skulle ha hästen i ett stall med många kunniga..
Sen nu visar de sig att de inte kan ett skit eller så bara köpte de hästen som en leksak till dottern...

Ja du..Alla ska inte ha häst.Fattar inte att man kan köpa en häst man vet har en sjukdoms historia, tävla å träna den hårt å sedan vara helt oförstående å förvånad när den behöver veterinär vård! :eek:
Har man inte förståelse till att djur inte är maskoiner å inte alltid friska utan kan kräva oförutsedda utgifter då å då, så ska man banne mej inte ha ngn häst.
Varför inte skaffa en radiobil eller nåt.

Låter riktigt jobbigt,, men det kan ju inte vara lagligt att rida en häst som har ont på det sättet.. Går det inte att polisanmäla för djurplågeri?

Det leder antagligen inte till något, mén det kanske får de nuvarande ägarna att tänka till vad de uttsatt den stackars hästen för.

Senast ändrad:

Har själv haft liknande problem med köpare.
I mitt fall fanns det veterinärintyg som kunde styrka att hästen var fullt frisk vid försäljningen.
Hästen blev skadad i en olycka två veckor efter köpet och då hästen blev konvalecent i 6 månader så tyckte de att de skulle få tillbaka en del av köpesumman! För att ryttaren inte kunde tävla med sina kompisar!!!!
De äger hästen än idag och har tävlat i 150 hoppningar!

Det jag ville komma till med detta var att jag rådfrågade en advokat om hur jag skulle gå tillväga. Jag behövde aldrig anlita henne utan hon gav mig råd via telefon.

Det är alltid tråkigt när sådant händer men en veterinärbesiktning hade kanske hjälpt. Det är alltid lätt att vara efterklok men att sälja en icke fullt frisk häst har sina risker...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka