Brutet Griffelben

S

Stuhr

Jo, det är så att en klubbmedlem har en häst som brutit griffelbenet och jag undrar lite, då jag inte kan mycket om sånt..
Vad gör man med en sådan häst?
Hur länge ska den vila fter det?
Vad blir det av den efteråt?

Känns inte läge att fråga ägaren då hon är helt förstörd nu, vilket man kan förstå :cool:

Så att.. är det någon som varit med om detta eller kan lite sånt här, snälla svara, då jag är intresserad av att få veta vad som kommer hända med den hästen i framtiden...

Sv: Brutet Griffelben

Hej!

Det beror på var det är brutet och hur.
Hade en häst på foder i fjol som bröt av sitt griffelben högt upp (det är då mer komplicerat att läka).

Men det var ett "fint" brott utan splitter, så han bandagerades och stod en vecka i helsingborg (fastbunden). Han var bandagerad i sex veckor (från hoven upp till skanken)

Sedan boxvila i ca tre mån, återbesök (röntgen)- läkte bra men fortsatt boxvila-röntgen igen-inte helt läkt men på rätt väg. Då släpptes han i liten hage som så småningom förstorades.

Denna häst hade tur då det var ett komplicerat fall (brutet så högt upp).

Han stod från juli till januari då han åkte hem till sin ägare. Han skulle då börja ridas (såg kanon ut i ben och i rörelse).

Vad jag vet så har det gått bra.
Lycka till!!

Griffelbenen är rester från hästens förfader som hade tre tår på varje fot. Hästen går på "långfingerspetsen" kan man säga, och "pek- och ringfingren" finns det bara små rester kvar av, som sitter fastväxta med "långfingrets" skelettben. Frakturer på griffelbenen är relativt vanligt och ofta läker de bra.

Tack för svaren..
Hittade en anna bra tråd om detta också.
Men passar på att putta upp tråden lite..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 902
Senast: morgaine
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka