Brutet ben

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Jeffa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 912
J

Jeffa

Stämmer det att man kan åka in till veterinären och de konstaterar att katten har ett brutet framben och de bara säger att man ska låta det vara?
Borde de åtminstonde inte få smärtstillande eller liknande?

Sv: Brutet ben

Ja, det stämmer. Hur pass man får smärtstillande vet jag inte, men katter läker ihop så pass bra själva att gips ofta är onödigt. Dock är det väl restrektioner som gäller, dvs inte springa upp och ner i trappen, inte vara ute hur som helst osv.

MissFideli skrev:
Ja, det stämmer. Hur pass man får smärtstillande vet jag inte, men katter läker ihop så pass bra själva att gips ofta är onödigt. Dock är det väl restrektioner som gäller, dvs inte springa upp och ner i trappen, inte vara ute hur som helst osv.

Okej, tycker väl bara att det ser så hemskt ut när de hoppar omkring på tre ben utomhus.

Det finns olika tillvägagångssätt. Har katten gått med brutet ben ett tag är det ofta inte annat att göra än att låta det hela fortsätta läka iho av sig själv, man kan då ge smärtstillande. Är det ett färskt benbrott kan man operera. Operation är ett dyrare, men oftast ett bättre alternativ eftersom man då lägger benen till rätta och "spikar ihop" dem så att allt läker ihop rätt. Får det läka ihop helt på egen hand finns risk för att det inte läker ihop riktigt bra och det skadade benet blir kortare än det andra benet vilket i längden kan leda till förslitningsskador.

Vad jag har sett av brutna ben så har man lagt bandage eller låtit det vara och ordinerat vila, dvs ingen utevistelse, ingen lek. Ger man smärtstillande finns risken att katten använder benet mer än den borde.

Numera tror jag man operar oftare, det var ju mer än 10 år sedan vår katt bröt benet.

Det beror väl på hur pass allvarligt benbrottet är också tror jag.
Min katt bröt benet (helt av) en bit ovanför knäleden. Han blev opererad och fick skruvar och ståltråd i benet , inget bandage/gips pga att det lätt blir skavsår alt. åker av enligt veterinären.
Han fick smärtstillande i början och fick sitta i en större bur för att han inte skulle kunna hoppa och springa omkring.
Om katterna inte får smärtstillande så känner dom ju av bättre själva vad dom inte bör göra med hänsyn till benbrottet.

Det beror alldeles på var benbrottet sitter.
Många frakturer åtgärdas med operation & sedan "gips".

Endast vid enklare/lättare frakturer lämnas "utan åtgärd" dvs vila och smärtstillande.

Så hoppar katten omkring på tre ben ska man absolut uppsöka veterinär för att få rätt behandling & bedömning.

Liknande trådar

Övr. Katt Vår innekatt gillar att vara utomhus men åker helst i famnen om han får välja, särskilt nu vintertid när det är hemsk SNÖ på marken…...
Svar
12
· Visningar
517
Senast: Sel
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
878
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka