Brutet ben och rehab

W

Wildthing

Hej
Förra tisdagen bröt min häst ärtbenet i vänster framben. Har varit på Ultuna med honom och röntgat osv, men nu är han hemma igen. Ordinerad boxvila i 6 veckor, med spjälkat ben såklart.

Någon som varit med om denna skada och kan säga nåt om det?
Har inte pratat med någon som haft den typ av skada eller som känner någon som har den skadan.

Tacksam för svar.

Sv: Brutet ben och rehab

Ok, ingen som har tid eller kan nåt? Har inte fått ett enda svar, trist.

Känner till en galopphäst som fick en fraktur på ärtbenet. Hon blev helt frisk och startade igen, men det tar tid.//

Känner en häst som bröt ärtbenet förra sommaren, är idag helt återställd och rids som vanligt.

Att det tar tid har jag förstår, men vad är tid? För en del är 6 veckor en lång tid, andra 6 månader. Ge mej en tidsuppfattning.

Han har boxvila i 6 veckor, har 4 kvar.. Sen ska ha tillbaka och röntgas.

Vår fyra åriga arabkille bröt ärtbenet när han var 1,5. För han tog det lång tid att läka. Han hade boxvila i ca fyra månader. Sedan var han dålig till och från ca ett år. Han är förresten en klant så det kan bero på det... :crazy: Nåväl idag är han nyss inriden och har inga känningar av knät, så vi håller tummarna. Vi tror att hans största problem var hans kors som fick sig en ordentlig törn!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 068
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama