Brutet båtben

Liisa

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av hur länge det brukar ta att komma tillbaka till ridning efter en båtbensfraktur? Min dotter har precis blivit gipsad och läkaren sa att hon inte fick rida på tre månader.

Hur länge har det tagit för er andra innan ni kunnat rida igen?
 
Hört att just båtben är besvärligt, tre månader är nog normalt. Kompis valde att köra cross trots gips och fick vackert en betydligt längre sjukskrivning än om han låtit bli... Bara för att han inte kunde låta bli att vara stilla, det 'hände' ju inget men det hade behövt vara ifred.

När gipset var borta började han åka nästan direkt igen.
 
Problemet är inte att kunna rida,det största problemet är att man inte kan spänna sadelgjorden,dra i tränsremmar mm.
Och skruva av ett lock på marmeladburken kan ta ett år.
Japp ! Jag bröt båtbenet i hö handen 2009. Red gjorde jag nästa direkt men mina hästar är väldigt lätta i handen.
 
Bekymret är väl att just båtbenet är väldigt dåligt syresatt och därför läker ihop långsamt. jag kunde inte fullt ut belasta handen förr än efter 6 månader..
 
Jag har brutit mig 4 gånger. Höger handled/hand 3 ggr, vänster båtben 1 gång. Enligt läkaren skulle båtbenet ta 3-4 månader med gips. Jag hade det 2 månader, sen var det läkt. Red med gipset, fast inga hårda passa förstås. Uppe på hästryggen direkt när gipset var borta. Jag har väldigt bra läkkött, eller läkben ;), så jag hade väl tur att det läkte så fort. Jag har vissa men fortfarande, 6 år senare, men det har jag även av de andra frakturerna i andra handen/armen så det är nog inte speciellt för båtbenet utan för att jag har problem med kroppen i allmänhet. Men, inga stora problem! Värk stundvis, viss nedsatt styrka, väderomslagskänslig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
802
Senast: phie
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 617
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
804
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
823
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp