Brutet bakben?

V

Vixy

Lille missen har verkar underlig de senaste två veckorna och har gått till fel hus. Något har även hänt med hans svans sist han var ute (kom hem igår) och en bit av pälsen fattas. Han har gått runt och verkat yr och nu har jag sett vad det beror på: bakbenet verkar knepigt! Han har väldigt ont i det (man får knappt röra det) och något sticker ut på låret, tänk om det är en benbit?? :cry:

Det sitter dock fast och inget hänger löst. Men vad kostar sånt här att ordna hos veterinären? Han är oförsäkrad.

Sv: Brutet bakben?

Ring en veterinär och fråga om prisuppgifter på just den kliniken. Åk sedan in.

Det kostade mig runt 10000 kr att laga en lårbensfraktur på en oförsäkrad katt för 13 år sedan. Kostnaden varierar såklart beroende på hur allvarligt det är, den metod som används för att fixa det och vilken veterinär man vänder sig till.

Har du varit till veterinär än?
Ett vanligt besök lär du ha råd med (hoppas jag, när man skaffar sig djur) för att åtminstone kolla upp vad det är för fel på kisse.

Djur ska ha den vård dem behöver och inte gå runt och plågas. Det spelar ingen roll vad det kostar, om katten inte får vård bryter du mot djurskyddslagen.
Har veterinär kollat?

Önskar jag gjorde det men nej.. Läste det kunde självläka och hoppades på det men har fått en tid nu på morgonen till veterinär så får vi se vad som händer.. Dock finns risken att de måste operera honom och att det kommer kosta plenty och jag inte har råd, (tros försäkring) så det får bli avlivning. Är dödsrädd för det, vill INTE förlora min lille gosse! Men han kan inte lida såhär heller.. :cry::cry:

kan också berätta att jag haft katt i 17 och och att något som detta ALDRIG inträffat.

Skälet att jag inte åkte in direkt igår var att jag ringde både runt till kliniker och djursjukhuset och de menade att det fick bli avlivning om jag inte kunde hosta upp 25000 för den operation det lät som han behövde. ja hav var oförsäkrad DÅ, men är försäkrad NU.

Senast ändrad av en moderator:

What?
Försäkrade du honom idag men inte igår? Då gäller ju inte försäkringen ändå för den här skadan som han troligen kommer behöva avlivas för.
Om man inte har råd att betala 50:- i månaden för en försäkring och kan få tag på en tusenlapp för självrisk. ska man inte ha katt.
En utekatt är ju också självklart att man försäkrar iom att den utsätts för alla möjliga risker.
Jag skiter i att jag låter dömande nu för jag blir så jävla trött på djurägare som inte kan tänka efter före och låter sina djur lida och dö pga. deras oansvarighet.
Det räcker inte att bara älska sin katt. :(

Försäkringen kommer inte täcka det, du har alltid 30 dgr karens vid nyförsäkring, så glöm det. Stackars katt som kanske måste avlivas pga dig.

svarar åt Ts här nu

Hon har varit till veterinär med katten nu på morgonen, benet var INTE brutet, utan det visade sig att katten har troligen bråkat med en annan katt och blivit biten och fått en infektion. Antibiotika är uthämtat på apoteket och kisse är försäkrad nu.

Härligt! :)
Bra att den har en försäkring nu, så slipper TS oroa sig igen om katten råkar illa ut. Och katten slipper avlivas om den råkar bli såpass sjuk att det krävs dyr vet.vård.

Okej, Emmaphemma har helt rätt; jag satte mig i taxi med honom i transportväska (så ingen kan klaga på DET) in på sjukan där han undersöktes och fick lära mig han inte hade brutit något utan han hade varit i slagsmål med kvarterets "viking" och fått ett bett i ena låret som hade infekterats eftersom han varit ute under 12 dagar då han inte kommit in när jag kallat på honom, eller dykt upp när jag varit ute och letat efter honom.

Det hela kostade (med antibiotikan, det antiinflammatoriska medlet samt smärtstillande) mig snäppet över 2000 som jag tog av min matkassa. Lille medicinerades i 7 dagar totalt och gick med tratt och är nu fullständigt återställd sånär som på pälsen de klippte bort runt såret.

Har även ordnat föräskring åt lillen, som numera är innekatt eftersom jag ej längre vågar ha honom ute. Och innan ni klagar på det också, kan jag meddela att jag införskaffat en sele att gå ut med honom i så han inte känner sig isolerad eftersom han vanligtvis är utomhus hela dagarna.

Har haft katt i 17 år och aldrig varit med om något liknande, kan jag tillägga så jag är minsann en väldigt bra sjurägare och är godkänd av djursjukhuset också. Talade nämligen med veterinären där om det.

Tack för allt ert stöd och varma ord.. NOT. Och tack för mig.

Förtjänar man varma ord när man hellre tar bort katten än ger den den vård den behöver? Du har lagt ut tråden på ett kattforum, vi som hänger här har katter som ett av dom största intressena i våra liv och majoriteten av oss skulle ALDRIG låta ekonomin avgöra kattens öde. För oss är katterna viktigare än så och du får nog förstå att vi har svårt för folk som inte prioriterar katten speciellt högt.

Det viktiga i frågan är väl snarare att du har lärt dig av dina misstag och försäkrat katterna. DET ska du ha eloge för. Du försöker, det är mer än många andra gör.

Önskar jag gjorde det men nej.. Läste det kunde självläka och hoppades på det
.

Det var nog det här jag reagerade mest på. TS tror att katten har en fraktur och har läst att man kan låta den självläka.
Alla som haft en fraktur vet hur ont det gör. Det vill man inte låta självläka.

Jag tror jag har en liten annan syn på det här än de flesta som skrivit, jag har inte mina katter försäkrade heller, men enbart pga en anledning, att kostar det mer än vad självrisken kostar eller vad jag har möjlighet att lägga ut på läkarvård för mina katter så är skadan antaligen så stor att katten bara mår dåligt av hela händelsen, av själva ingreppet och av tiden efter då den antagligen inte kommer får röra sig så som en katt måste få göra för att inte må dåligt och då är avlivning ett mycket bättre alternativ även om det är tragiskt. Jag avlivade min förra katt då han ramlat från balkongen och brutit lårbenet, veterinären sa då att "visst det kanske kan gå att laga, men chansen att det blir bra är inte 100% och att katten bara skulle må dåligt av att gå med gips under den tiden som krävdes". Vill gärna ha kommentarer på detta......diskussioner är till för att se saker på nya sätt och få nya inputs!!

Ett ingrepp som kostar mycket, säg 20" behöver inte innebära att katten kommer lida långvarigt. Själv opererade vi vår ena katt (oförsäkrad) för patellaluxation, det gick loss på 16" och han hade väl lite ont i cirkus 2 veckor, det smärtstillande tog bort det mesta och började gå korta promenader med honom redan dagen efter (på vet. inrådan).
Jag tycker att det är en, ursäkta uttrycket, piss i havet mot att vara lycklig och frisk i 15 år till. I ditt fall skulle katten kunnat opereras och gått på smärtstillande i några veckor och sedan varit återställd. Kanske en aning stel efteråt för resten av sitt liv, men att få leva ett flertal år till frisk och lycklig är ett bättre alternativ än att avsluta någons liv för att katten har lite ont i några veckor. Tycker jag.

Jag vet inte hur du vet vad majoriteten tycker men själv låter jag definitivt ekonomin påverka egna djurs öden. Jag diskuterar även den ekonomiska sidan med djurägare, skall de göra djupa ingrepp i privatekonomin bör de defenitivt vara medvetna om det.
PL

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 792
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 768
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30