bruten manke

W

willy w

Vi har precis röntgat min 3-åring från strålben till bakknän för att kolla ev. osteochondros,alla leder var ua. Vi röntgade även ryggen "för säkerhet skull". Där såg man på plåtarna att han har en gammal fraktur (över 2 år) på 3 tornutskott på manken.
Han har inte ont över manken eller ryggen och har ej heller protesterat när man sadlat eller ridit. Däremot är han väldigt låst i bogarna i traven. Galoppen är bra och han hade 9:a på hopptekniken på 3-årstest. Behöver jag vara orolig?:confused:

Sv: bruten manke

Det är precis sådant man inte skall göra, som en klok veterinär sa till mig när jag ville röntga en hals efter en gammal insident som jag i efterhand undrade om det inte blev skador av. Så länge en häst inte visar några symtom på problem så låt bli att röntga sådana område som man inte "kan" göra något åt tex hals och rygg. Hittar man fynd så kan man aldrig släppa det helt även om hästen inte har symtom av det utan man går ständigt och undrar om saker kan bero på fyndet. Många hästar lever gott med klara fula röntgenfynd tex på hals och rygg utan att någonsin få några problem med dem och då är det bra mkt bättre att inte veta själv heller så slipper man gå och oroa sig i onödan för koppla bort det man vet helt tror jag ingen klarar.

Sv: bruten manke

Finns många hästar som fungerar jättebra även efter brott på manken.

Jag har också fått rådet av veterinär att inte leta efter problem :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 925
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 232
Senast: Badger
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka