bruten hovvinkel -hur påverkas hästen?

Ajabaja

Trådstartare
En häst ska köpas för högre klasser i hoppning (MSV), 8år & kraftig men fin modell, dock med en ganska brant bog. Ser ut att röra sig helt okej, inget dressyrsteg, men ändå ok. Att rida känns som att sitta på enbart framben, hästen känns svag i baken & smått stapplig fram i främst trav, vilket mest känns utan sadel. Dock är det bara jag som känt detta & jag är van vid mjuka & välridna hästar (som jag själv tagit dit från allt mellan problemhäst, inridning & skador), dock så säger magkänslan att något är fel & den har tyvärr alltid haft rätt.

Till saken. Båda framhovarna har en svagt bruten hovvinkel, svag tendens till bockhov. Alltså för en normal hästvan människa syns brytningen tydligt, men är inte mycket påtagligt. Ser bra verkad ut, men ser ut som om hästen har dålig cirkulation i hovarna då de även är små & höga. Sulan ligger bra i förhållande till hovvägg så det är inte bara att kapa..

Hur kan detta påverka hästen i framtiden?
Kommer hästen hålla?
Vad kan man göra åt detta?
Bör hästen köpas? Vetbesiktning ska ske inom snar framtid.

Berätta gärna om egna erfarenheter.
Jag tyckte hästen var oren vid provridning & hittade oliksidig spänning i manke & bog, vilket nog berodde på dålig sadel. Nu är den spänningen nästan helt borta, men det är fortfarande lite spänt i manken på båda sidor.

Kära bukare red ut tankarna åt mig!:bow:

Sv: bruten hovvinkel -hur påverkas hästen?

Jag vet inte riktiigt vad du vill ha svar på. Någor är fel, frågan är vad? Hovarna kanske det vore bättre om du kunde lägga in bilder på?

Men i övrigt så om den gått länge med sadel som skapat dessa spänningar (och irritation?) i manke och bogar så har den inteheller kunnat arbeta rätt, den har inte kunnat lyfta sin framdel, utveckla muskelrna i bakdelen och klart den då blir framtung?
Det borde ju kännas bättre med annan sadel efter ett tag, men musklerna finns ju inte där, den är inte van (kanske) att arbeta annorlunda, och frågan blir då hur stor skada det i så fall har ställt till?

Ni ska väl besiktiga den? Varför inte göra det nu? Jag antar att ni tänker göra en besiktning med röntgen i o med vad du skriver.

Spontant måste jag säga att det liknar vansinne att köpa en häst för tävling i höga klasser om den vid provridningen känns oren.

En häst med bockhovstendenser går garanterat sönder förr eller senare, speciellt om den ska hoppa på högre nivå!

En häst med bockhovstendenser går garanterat sönder förr eller senare, speciellt om den ska hoppa på högre nivå!

Menar du med detta inlägg att du avråder köp av hopphästar på högre nivå där säljaren är stationerad i skåne??

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 313
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar