En häst ska köpas för högre klasser i hoppning (MSV), 8år & kraftig men fin modell, dock med en ganska brant bog. Ser ut att röra sig helt okej, inget dressyrsteg, men ändå ok. Att rida känns som att sitta på enbart framben, hästen känns svag i baken & smått stapplig fram i främst trav, vilket mest känns utan sadel. Dock är det bara jag som känt detta & jag är van vid mjuka & välridna hästar (som jag själv tagit dit från allt mellan problemhäst, inridning & skador), dock så säger magkänslan att något är fel & den har tyvärr alltid haft rätt.
Till saken. Båda framhovarna har en svagt bruten hovvinkel, svag tendens till bockhov. Alltså för en normal hästvan människa syns brytningen tydligt, men är inte mycket påtagligt. Ser bra verkad ut, men ser ut som om hästen har dålig cirkulation i hovarna då de även är små & höga. Sulan ligger bra i förhållande till hovvägg så det är inte bara att kapa..
Hur kan detta påverka hästen i framtiden?
Kommer hästen hålla?
Vad kan man göra åt detta?
Bör hästen köpas? Vetbesiktning ska ske inom snar framtid.
Berätta gärna om egna erfarenheter.
Jag tyckte hästen var oren vid provridning & hittade oliksidig spänning i manke & bog, vilket nog berodde på dålig sadel. Nu är den spänningen nästan helt borta, men det är fortfarande lite spänt i manken på båda sidor.
Kära bukare red ut tankarna åt mig!
Till saken. Båda framhovarna har en svagt bruten hovvinkel, svag tendens till bockhov. Alltså för en normal hästvan människa syns brytningen tydligt, men är inte mycket påtagligt. Ser bra verkad ut, men ser ut som om hästen har dålig cirkulation i hovarna då de även är små & höga. Sulan ligger bra i förhållande till hovvägg så det är inte bara att kapa..
Hur kan detta påverka hästen i framtiden?
Kommer hästen hålla?
Vad kan man göra åt detta?
Bör hästen köpas? Vetbesiktning ska ske inom snar framtid.
Berätta gärna om egna erfarenheter.
Jag tyckte hästen var oren vid provridning & hittade oliksidig spänning i manke & bog, vilket nog berodde på dålig sadel. Nu är den spänningen nästan helt borta, men det är fortfarande lite spänt i manken på båda sidor.
Kära bukare red ut tankarna åt mig!