Sv: bruten fotled
Jag bröt fotleden i november, fast det var ett enkelt brott utan skruvar osv. Jag hade gips 4 v. Fick av gipset i mitten på december och jag red först i mitten-slutet på januari, började med 10 min skritt och bygger upp sakta fortfarande. Jag har mer eller mindre molande värk hela tiden när jag rider men jag står ut.
Det som jag tyckte kändes mest läskigt när jag skulle rida var tanken på att jag måste hoppa av, jag var livrädd för att landa snett på foten
Jag började med westernsadeln, där sitter man av med en fot i taget liksom så det kändes mer kontrollerat. Men jag har ridit i min vanliga sadel några gånger nu. Men nog känns det när man dimper ner hårt på backen
Mitt tips när du får av gipset är att gå så mycket du orkar och träna olika styrkeövningar för foten (du får säkert av sjukgymnast). Jag köpte ett par tantstavar och gick med dom varje dag, i träningsskor.
Man blir förskräckt över hur svag man är när man får av gipset - inte bara i själva foten utan i hela benet, i stort sett alla muskler förtvinar och blir svaga när man är gipsad o hoppar på kryckor.
Så kasta inte upp dig på hästen det första du gör, utan ge dig själv tid.
Lycka till!