Brunt föl bli skimmel?

Silver Girl

Trådstartare
Vet inte om denna tråden ligger rätt, men provar.

Såg en annons för ett tag sedan där sto med föl utannonserades. På bilderna ser man ett brunt sto och ett brunt föl med bläs. I annonsen står att fölet blir skimmel (pappans färg angavs inte).
Jag kan inte mycket om ärftlighet vad gäller hästfärger, men har fått för mig att om ett föl föds med vita tecken (som bläs eller vita ben), så betyder det att den behåller sin grundfärg och ej blir skimmel.

Kan ha helt fel, rätta mig gärna.

Sv: Brunt föl bli skimmel?

Vet inte om denna tråden ligger rätt, men provar.

Såg en annons för ett tag sedan där sto med föl utannonserades. På bilderna ser man ett brunt sto och ett brunt föl med bläs. I annonsen står att fölet blir skimmel (pappans färg angavs inte).
Jag kan inte mycket om ärftlighet vad gäller hästfärger, men har fått för mig att om ett föl föds med vita tecken (som bläs eller vita ben), så betyder det att den behåller sin grundfärg och ej blir skimmel.

Kan ha helt fel, rätta mig gärna.

Vi hade ett mörkbrunt sto och hennes mörkbruna föl med tecken blev Skimmel. så du har tyvärr fel här.

Till båda: Tack för svaren. Ska se om jag hittar någon bra avelsbok på biblioteket och läsa på lite mer.

Det jag fått lära mig angående skimlar är att skimmelanlagen är mer dominanta.
Du kan ha ett brunt sto och betäcka henne med en skimmel. Fölet blir oftast skimmel. Om Hingstens båda föräldrar är skimlar bär han enbart på skimmelanlag. Fölet blir alltid skimmel. Gäller ju samma sak om stoet är skimmel och du betäcker med en brun hingst.
Fölen är alltid bruna eller svarta när de föds, bleks med åren.
Man brukar kunna se vid ögonlocken om de har vita strån där. Då är det en skimmel.
Det är vad jag fått höra, kan ha fel.

Lite förenklat kan man säga att färgen på en häst består av två anlag ett från hingsten och ett från stoet. Alltså har alla hästar alltid två anlag för färg. Skimmel är ingen färg på det sättet utan alla skimlar har en grundfärg från början. Det kan vara vad som fux, brun, svart, isabell o s v. Så om en häst får ett anlag för skimmel från en av sina föräldrar så kommer det att synas på hästen den blir skimmel. För det anlaget är dominant på det viset att finns det så syns det. Om en häst har två anlag för skimmel ett från pappa och ett från mamma kommer denna hästens föl alltid att bli skimlar oavsett vad den andra föräldrarna har för färg. Men grundfärgen följer helt andra regler och även om avkomman alltid blir skimmel kan den födas med olika grundfärger

Du kan ha ett brunt sto och betäcka henne med en skimmel. Fölet blir oftast skimmel.
50% av avkommorna blir skimmel.
Om Hingstens båda föräldrar är skimlar bär han enbart på skimmelanlag. Fölet blir alltid skimmel. Gäller ju samma sak om stoet är skimmel och du betäcker med en brun hingst.
Detta stämmer inte.
Fölen är alltid bruna eller svarta när de föds, bleks med åren.
Fölet kan ha vilken färg som helst vid födseln.

Det finns massor med info både här i färgtrådarna och böcker på bibblan.

Rekommenderar "Hästens färger" av Bo Furugren om du är intresserad/vill lära mer om färggenetik.

Så här såg mitt stos unge ut när han föddes:

Veronasfl24maj2007004.jpg

Nu, som åring ser han ut såhär:

IMGP0049.jpg

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 819
Senast: athena
·
Avel Ni som har föl/unghästar till salu, får ni dem sålda? Kontaktas ni av några seriösa spekulanter? Anledningen till att jag frågar är...
2
Svar
36
· Visningar
5 967
Senast: Retzina
·
Avel Jag har lite lösa funderingar på att nästa år betäcka mitt relativt lilla halvblodssto med en ponnyhingst med målet att få en C- eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 493
Senast: poloplayer
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur