Brunstiga ston!!!

N

naturally_horse

Ungefär hur ofta brunstar ston på sommaren??
Är det olika på olika säsonger eller spelar det ingen roll???

Är väldigt nyfiken och tacksam för svar!!!!:bow:

Sv: Brunstiga ston!!!

Min Sköthäst Tösen brunstar vääldigt ofta.. :mad: Ibland bara med några veckors mellanrum. Har räknat ut att Tösen ska brunsta ungefär nästa helg.. ^^

Mitt sto brunstar nästa hela tiden tycker jag under sommaren.
Så jag tror det är olika från sto till sto..

kl**

Hur ofta brukar de brunsta resten av året? nu på vintern typ?
Har lite svårt att märka de på ena stoet har iofs bara haft henne i en månad. Men ngt borde väl synas?

Mvh Mica

Det finns många ston som inte visar någon brunst alls under vintermånaderna, brukar komma igång när det blir ljusare ute o gräset kommer igång o växa

Har en brud som är två år och 7 månader. Har inte sett några tecken på brunst än. Tycker det är lite märkligt, visst brukar de bli könsmogna runt 1-1,5?

Då behöver jag inte oroa mig alltså :P Hon ska iväg till hingst i vår så.. vill ha lite koll p när de kommer igång! =)

jo men om du läser ett par inlägg över så står det också att många inte visar brunst förrän till våren.

jag har en riktig kossa, och som tur är blir de ingen skillnad på henne när hon brunstar, i så falla hade hon nog fått gå i hage den veckan....

Vissa ston kan man inte se på att de brunstar över huvudtaget. Har en arab som "smygbrunstar", syns inte ens på sommaren när hon brunstar

kl**

Hur ofta brukar de brunsta resten av året? nu på vintern typ?
Har lite svårt att märka de på ena stoet har iofs bara haft henne i en månad. Men ngt borde väl synas?

Mvh Mica

Hästar brunstar ungefär i samma cykel som vi, var tredje vecka. Har inte läst/sett någon skillnad mellan vår och vinter, dock kanske brunsterna blir "kraftigare" på vårkanten och syns mer.

Vi har här ett sto som ständigt brunstar livet ur sig. Pipper och har sig hela tiden, så man nästan vill kasta in en hingst till henne så man får slut på eländet :p

Det är möjligt att min oxå har "smygbrunstat", har iaf aldrig sett något tecken på brunst och hon blir ju ändå 3 till sommaren!

går hon ihop med nån valack som hon kan visa brunst för? går hon med sto behöver hon inte visa nåt.
går hon inte med nån valack så låt henne hälsa på en nån gång så ser du om hon brustar.

annars så får du väl sprta igång henne när det är dags.

Nej hon har bara gått med ston här hemma. Hon stod dock på Skara djursjukhus i 12 veckor och där står ju både ston, hingstar och valacker! Efter det hade jag henne i ett annat stall (typ konvalecens), och då var boxgrannen en hingst. De delade även vattenkopp, men inte någon reaktion hos donnan inte:D! Kan man spruta igång brunst? Görs detta enbart om man ska betäcka (vilket jag inte har några planer på i nu-läget)?

japp man kan spruta igång dem, men jag kan inte förstå varför man skulle göra det om man inte ska betäcka.

Nej jag vet inte, men jag kan tänka mig att stona kan må dåligt av brunst som inte riktigt vill bryta ut. Har för mig att jag har hört om någon häst som var otroligt hispig, och det visade sig vara pga att brunsten "låg och lurade". Har oxå för mig att de fick igång brunsten och att hon då lugnade ner sig. Men som sagt, jag vet inte säkert.

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att ston kan vara oridbara och bökiga, en del till och med farliga, i samband med brunst vet vi. Men att det finns hjälp att få är...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama