Brunstiga ston och puls

S

Stopek

Har ni som har ston märkt om era stons vilopuls förändras när stoet är brunstigt?
Hälsning Maja

Ja överhuvudtaget så har hon svårare att slappna av då...gillar inte när veterinärerna klämmer och kollar.
Men det har ändå inte varit några problem med pulsgränserna men tex vilopuls 34 obrunstig 42 brunstig på tävling och hemma i stallet 28 obrunstig och 36 brunstig.

Otroligt, är det bara du och Madde71 som pulsar stona regelbundet innan träning?
Eller har ALLA distansryttare valackar?

Näe stona är hemma i sina hagar och föder små blivande distansvalacker ;)

Mitt ena sto förändras inte pulsen anmärkningsvärt på, men det andra är olika med beroende på hennes humör. Hon har betett sig som en tiger på tävling med 150 i puls när hon INTE varit brunstig... :crazy:
Är det tidigt på våren har hon starka brunster och då har hon några slag fler än normalt, men framåt sommaren märks ingen större skillnad där heller.

Camilla

Det var ju skönt att höra. Har startat upp mitt sto på allvar nu med distanstränandet och red valack förut. Så det ser ju ut att stämma ungefärligt på mitt sto. Igår gick hon sin första åtta och hade inga problem med pulsen, så det var ju tur. Men jag blev lite orolig när vilopulsen i stall plötsligt var nästan 10 slag i minuten över den vanliga en vecka före tävling.
Hälsning Maja

Jag har aldrig märkt någon skilland i puls på min vid brunst och icke brunst.
Men å andra sidan så visar hon sällan att hon brunstar överhuvudtaget, är "som vanligt" då osså. :)

Min valack får kraftigt förhöjd vilopuls första tiden då han går på bete. Jag får lika mycket chock varje år och tror att han blivit sjuk innan jag kommer ihåg...

I år låg han på ca 12-13 slag över normal vilopuls men ingen temphöjning. Dock har han ungefär lika återhämtningspuls.

/Camilla

Enda skillnaden på mitt sto när hon är brunstigt är att pulsen går upp KRAFTIGT om det är med nån tjusig hingst i startfältet. Höll på att inte få starta på en CR för att pulsen plötsligt sköt i höjden under förbesiktningen (över 80 helt plötsligt!!!) och kunde inte förstå vad det berodde på (hon var inte stressig i grinden) tills jag såg Hart (stavning?) utanför grinden... *fliiiinar*

Väntade helt lugnt ut att hans förbesiktning var klar och gick in igen och då pulsade hon som vanligt. *hepp!*

Kul att du tar upp frågan!
Jag gillar ston och föredrar dem framför vallaker, trots, eller kanske tack vare att de har lite hormoner i kroppen. Min egen Kaabata är ett mycket hormonellt sto som inte visar brunst hemma varken för hingst eller annat men som har "problem" med sina brunster på vårens tävlingar. Hon blev utesluten på Nybygget i år pga hög puls pga brunsten, hon ville bara gå runt runt och kissa överallt. Det roliga var att två veckor senare blev hon placerad som 2:a på en internationell 160 km i Danmark. Jag har lärt mig genom åren att hålla koll på stonas brunster och om det kräver avstå från vissa tävlingar.
Det vore roligt att höra läsarnas åsikter om naturmediciner som motverkar stressunder brunst, har aldrig prövat själv eftersom jag inte vågar lita på dessa produkter och dopingrisken.
Karin och Kaabata

Intressant. Egentligen är det väl märkligt att jag inte upptäckte det här med brunst och puls tidigare. Har ju ändå hållt på och träna mitt sto Poesi i några år nu. En vecka före Dacke och hennes åttamilsdebut, så hade hon en puls på ca. 10 slag över det normala i vila i stallet. Och en något förhöjd temp. Jag gick här och oroade mig i några dagar, tills jag ringde en kompis som har stuteri, då fick jag svaret, som jag inte överhuvudtaget hade tänkt på - brunst. Och mycket riktigt hade Poesi brunstat klart till Dacke och hade inte några som helst problem med pulsen då. Hon är också en sådan där märr som kan bli kissig och tvärnita om en häst råkar komma upp bakfrån när jag rider och ställa upp sig för betäckning. Undras just vad som skulle ske om hon gjorde så framför en hingst. :D
Nä det är allt lättare med valacker. Fast nu har jag tre ston. :) Så det blir till att leva med det.
Hälsning Maja

Först tänkte jag att jag inte kunde vara med i den här diskussionen, eftersom jag knappt har börjat tävla mitt sto. Men sen kom jag ju på att min första distanshäst, Franceska, var ett sto! :idea:

Jag märkte aldrig nån skillnad på hennes puls i samband med brunst. Å andra sidan var det svårt att veta när hon brunstade, för hon kissade och höll på så fort hon såg en häst, typ...

Hon är också en sådan där märr som kan bli kissig och tvärnita om en häst råkar komma upp bakfrån när jag rider och ställa upp sig för betäckning.

Seska kunde till och med stanna och kissa och vänta på nåt trevligt :angel: utanför en KOHAGE! Innan hon hade fattat vad distans gick ut på tog hon alla möjliga chanser att slippa fortsätta. Att passera en hästhage var nästan omöjligt. Det var ju så mycket trevligare att hänga med nya hästkompisar än att flänga runt i skogen, tyckte hon. Men när hon till och med valde att stanna hos korna hände det att jag grät en skvätt i ren frustration. :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ston blir påverkade av brunst, det är ingen nyhet. Ändå är det svårt att hitta relevant forskning, vilket gör det utmanande att...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att ston kan vara oridbara och bökiga, en del till och med farliga, i samband med brunst vet vi. Men att det finns hjälp att få är...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 911
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar