Brunstig!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lady Mara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 690
L

Lady Mara

Hej!!
Har ett 5-årigt fullblodssto,undrar hur ofta det är vanligt att hon skall vara brunstig? Skiljer det sig mycket mellan årstider?
Mvh Lady Mara

Sv: Brunstig!!!

en häst brunstar i princip under våren och sommaren, när vår solen öjar titta fram och det första gräset kommer..
De ska i rincip brunsta var 3 vecka..21 dagr sen e de brunst i ca 1 vecka...och så håller det på såå.

Mitt fullblod som jag hade var jobbig. Red man ut med nya hästar försökte hon "skvätta" på dom:o. Spelade ingen roll vilken årstid.

Min förra häst var 75% fullblod och hon brunstade jämt året runt.
Blev tjurig vid ridning och gick emot skänkeln och "skvätte" mot andra hästar o.s.v

Fick ge henne Temperamental Liquid Herbal regelbundet så blev hon bättre och gick att rida ordentligt.

Det verkar rätt vanligt att fullblodsston är jobbiga med brunsten.

k.l

jag hade ett halvblodssto för 20 år sedan som va en riktigt bra hopphäst med otrolig kapacitet....under vintern :crazy: under tävlingssäsongen gick hon knappt genom starten :crazy: utan bara stannade och skvätte vad man än tog sig för... hon hade lätt gått 150-160 hoppning om det inte varit för just...brunsten :crazy:

men det blev ett fint avelssto :D hon va snygg och hade bra stam, lämnade jättefina avkommor ;)

hmm, undra just varför jag haft företrädesvis val. efter det :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka