brunstig=omöjlig

_Runaway_

Trådstartare
Min pålla (eller snart min då) nblir helt galen i stallet när hon börjar brunsta. Hon slår i golvet med framhovarna, trycker nästan upp mig mot väggen, trampar runt och är helt galen. Vad kan man göra åt det? Ska jag låta henne vila när on brunstar eller? Så fort man börjar rida går hon jättefint, men det är just i stallet hon är hemsk. Snälla hjälp!

Har du försökt att helt enkelt ignonera henne ? dem brukar tröttna då :cool:

Annars finns det p-spruta att ge; det ger vi vårat lilla sto då hon inte är alltför skojjig under brunst :) okoncentrerad.
men. . . man vet ju själv hur det är under vissa perioder :angel:

oki, så man ska helt enkelt låta henne stå och hålla på och när hon lugnar ner sig så typ kliar man henne och så?

Vi hade en häst på ridskolan som var helt hysteriskt brunstig. Om man gick in till henne i spiltan så böjde hon bak huvudet och "klämde fast" en mellan bål och huvud. Så fort man nuddade sidan/rumpan så pep hon och skvätte. Att rida var inte att tala om, hon tryckte upp sig mot väggen alt gick och tryckte mot skänkeln, pep, skvätte och sparkade. Sporrar och spö var en ren njutning tyckte hon.... Hon fick hormonspruta och blev helt tolerabel!

Om hon är ok att rida finns det ingen anledning att ställa av henne.
Tolerera inte att hon trycker upp dig. Det kan snabbt bli en ovana som hon tar sig till även när hon inte är brunstig.

Har du provat munkpeppar? Det funkade på vårat sto. Hon brunstade fast hon vart mkt trevligare än utan samt att ponnin inte hoppade på henne då :p
Min kompis har en häst som är fruktansvärt brunstig, hon ger några alfalfa-tabletter, sen hurvida det hjälper vet jag inte :p Hon försöker bokstavligen sätta på allt och alla när hon brunstar :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama