brunstig 3:e veckan

C

casiopeja

Jag fick hem ett varmblodssto för en månad sedan. En otroligt snäll dam på 14 år. Ska använda henne som promenad och körhäst. Efter en vecka började hon brunsta och detta med besked. Skvätter så fort någon av valackarna i stallet kommer i närheten. blir oerhört grinig när sele eller sadel ska spännas på. snäll i övrig hantering.

Är det inte ovanligt med brunst i januari? och tre veckor med lika starka brunstfasoner?

Kan det vara flytten som påverkat henne? Detta är hennes första nya hem, alltså stått hos uppfödare/tränare sedan födseln.
Blev långt och svammligt det här kanske, men har bara ridit valackar innan så det här är så nytt för mig.
 
Sv: brunstig 3:e veckan

Mitt sto brunstar för fullt. Hon är inne på sin tredje pojkvän, flirtar vilt med alla vallacker hon ser. Dock bara en i taget, så nu blir hon helt vild av ilska när de två första tittar på henne eller råkar komma för nära i ridhuset.
 
Sv: brunstig 3:e veckan

Mitt sto brunstar för fullt. Hon är inne på sin tredje pojkvän, flirtar vilt med alla vallacker hon ser. Dock bara en i taget, så nu blir hon helt vild av ilska när de två första tittar på henne eller råkar komma för nära i ridhuset.

Så det är inte ovanligt med brunst mitt i vintern då? skönt att höra i så fall. Ja vild av ilska blir min med när hon inte får uppmärksamhet av herrarna.
Hur länge brukar ditt sto vara brunstigt?
 
Sv: brunstig 3:e veckan

Eh...mina ston känner inte till vad brunstuppehåll betyder... Brunstar året om i princip...:crazy:
Förra året hade det ena stoet visserligen uppehåll en o en halv månad men iår har inget sådant kunnat noteras. Starka är dom med (brunstarna altså!;) )...

Kan iofs kanske bero på att dom går på lösdrift så dom får rätt mycket d-vitamin i sej genom solen även på vintern..

Fast mina är hyfsat normala under brunsten ändå, så det gör inte så mycket. Lite pipigare bara!:D
 
Sv: brunstig 3:e veckan

Eh...mina ston känner inte till vad brunstuppehåll betyder... Brunstar året om i princip...:crazy:
Förra året hade det ena stoet visserligen uppehåll en o en halv månad men iår har inget sådant kunnat noteras. Starka är dom med (brunstarna altså!;) )...

Kan iofs kanske bero på att dom går på lösdrift så dom får rätt mycket d-vitamin i sej genom solen även på vintern..

Fast mina är hyfsat normala under brunsten ändå, så det gör inte så mycket. Lite pipigare bara!:D


ok! tack för svaren:)
 
Sv: brunstig 3:e veckan

Har också ett vbl.sto som brunstar mer eller mindre HEEEEELA året :crazy:
När hon flyttade till nytt stall i mitten av november så tokbrunstade hon två veckor... vissa kvällar när det var som värst hade hon inte tid att äta kvällsmaten, utan stod bara och skvätte och flirtade med den nye pojkvännen/sambon :p
Brunstade i december, och när jag kom hem efter jul/nyårsfirande i Norrland så välkomnades jag av...just det... en brunstandes Lita :crazy:
 
Sv: brunstig 3:e veckan

Har också ett vbl.sto som brunstar mer eller mindre HEEEEELA året :crazy:
När hon flyttade till nytt stall i mitten av november så tokbrunstade hon två veckor... vissa kvällar när det var som värst hade hon inte tid att äta kvällsmaten, utan stod bara och skvätte och flirtade med den nye pojkvännen/sambon :p
Brunstade i december, och när jag kom hem efter jul/nyårsfirande i Norrland så välkomnades jag av...just det... en brunstandes Lita :crazy:

Så jag ska inte bli orolig då att hon brunstat flera veckor?:confused:
Tycker du att du märker någon skillnad i brunsten när hästen är igång? Min har gått som fölsto i flera år och ska nu bli igångsatt som ridhäst lite smått. Kan daglig motion lugna symtomet tror du?
 

Liknande trådar

Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 523
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp