Brunstfrämjande åtgärder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 937
B

Bodil Åslund

Har ni tips för att lättare få ett sto i brunst?

Jag har ett New Foreststo som jag planerar att betäcka i vår. Än så länge kan jag inte se tillstymmelse till brunst. Hon fäller som värst nu och jag hade planerat att åka med henne till hingsten i maj. Det vore ju bra om ett par brunster hade passerat innan dess.

Sv: Brunstfrämjande åtgärder

jag tror att vår, värme och sol är det mest brunstfrämjande.
Jag ser att du bor i Härjedalen så det kanske inte riktigt har blivit något av den varan hos er ännu.

Hingst brukar också vara brunstfrämjande.

Säger som cirkus, ta av henne täcket om vädret tillåter. Solen påverkar mycket!

Har du tillgång till hingst eller en sent tagen valack kan han göra underverk. Mitt sto visar svaga brunster när hon bara har ston omkring sig, men så fort hon är i närheten av något som en gång haft kulor blir hon jättebrunstig.

Vi har haft lite vårkänning med en del fina dagar. I dag är det allt annat än vår då snön fullkomligt vräker ner. När det är +grader och inte nederbörd så går hon utan täcke.
Det finns en arabhingst i byn. Vi får väl rida kring honom kanske, och dra i osss lite hingstdoft. Själv har jag bara ston och grannhästarna är ston.
Jag får väl snällt vänta in mer vår helt enkelt.

Ja, dessutom så kommer ju fölis att födas i April om hon betäcks i maj och det kanske är bättre att få en lite senare unge ?

Jo, det kan ju vara bra med ett föl som föds i maj här där vintern är lång. Men vintern kommer oftast tidigt också så man vill ju att fölet inte ska vara alltför ungt då. Svår avvägning.
Hur som helst så kan jag inte göra annat än vänta.:D

Tempa henne så att du vet när hon borde komma i brunst.

Rid förbi arabhingsten när du tror att det är dags för henne att brunsta och hoppas på att han är en finkänslig herre;)
I stallet där mitt sto står stod förra säsongen två ponnyhingstar. Den ene blev överlycklig bara mitt sto kom i närheten medan den andre gick fram till staketet, kollade läget, och på samspelet mellan hästarna kunde jag se om hon var på väg in i brunst. När jag skickade henne till seminstation testade jag samma morgon och sa sen till seminstationen att hingsten visar att hon borde komma i brunst dagen efter, och det gjorde hon!

*kl*

Fast man ska nog kolla med ägaren först. Det är inte alla som tycker att det är jättekul att man använder deras hingstar för att testa brunst.

Betakaroten rekommenerade min veterinär.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 389
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 981
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
698
Senast: Åsa A
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund