Brunstcykeln

Oliven

Trådstartare
Jag är inte särskilt insatt i avel. Men jag tänkte höra med er som är.

Jag skulle vilja veta lite mer om hästens brusntcykel. Hur rullar det på och hur kan man räkna ut vissa saker.

T ex hur länge det ungefär är mellan brunsterna, när ägglossningen sker oss vidare.

Jag har nämligen ett sto som jag skulle vilja ha bättre koll på för att se hur hennes humör går upp och ner jämfört med brunstcykeln.

Sv: Brunstcykeln

Man räknar 21 dagar från första brunstdagen till nästa brunst. 6-7 dagar är en normal brunst men det är väldigt individuellt, kan vara både kortare och längre.
Ägglossningen sker oftast i slutet av brunsten.

Ska man betäcka så är det mycket man kan läsa på om brunsten, hur allt fungerar, men detta är väl det väsentliga.... eller det du frågade iaf.....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 393
Senast: zassoo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar