• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag har ett sto som jag skall låta betäckas nästa sommar och jag undrar hur alla kan veta när brunsten kommer?
Mitt sto blir brunstig stup i kvarten året om... :smirk: Om hon kommer till en ny plats eller träffar en ny häst blir hon brunstig.

Hur många dagar brunstar de?

Är detta ett problem eller egentligen bara lättare för mig, då hon kan lämnas hos hingsten när som?

Jag är mycket tacksam för svar!

Sv: Brunst.

Veterinären kan se på ultraljud var hästen står i sin brunstcykel och om den är redo för betäckning/seminering.

Mitt sto brunstar otroligt "tyst" - man märker det inte på något annat än att hon blir liiite vänligare mot andra hästar och till och med kan verka vilja vara tillsammans med valacken någon stund då och då. När hon betäcktes förra våren så märkte jag detta men var ju långt ifrån säker på om hon brunstade eller inte då (hon var bara lite mindre pipig mot de andra hästarna) och planerade sedan in att åka till seminstationen och lämna henne där ungefär 1 vecka innan nästa brunst skulle komma. Och visst hade jag gissat rätt, hon kom i brunst inom 6 dagar på stationen. Seminerades då 3 gånger (mån,ons,fre) - och när hon kollades igen på måndagen därpå så hade hon gått ur brunst. Tror det var en ganska "normal" brunst, på just den stationen så menade de på att det var vanligast med just 3 st inseminationer (mån,ons,fre var det där).

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 972
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka