Bruna "jaktlabbar"

E

Enar

Hejsan!
Är själv ägare av en svart labrador sen ett år tillbaka. Superfin och fantastiskt go...

Satt och pratade med en väninna och hon hade också skaffat labb.
Kul! tyckte jag och frågade vilklen färg den hade...
Hon stirrade på mig som om jag kom från mars:eek: och så sa hon: "Men det är ju en jaktlabb, dom finns ju bara svarta!"

Kan detta stämma?
Var in på SKK:s sida och kollade upp om labbar. Där finns ju inte ens någon särskiljning på labbarna alls! Något om "jaktlabb" eller sällskapslabb kunde jag inte finna.

Som jag känner det så är väl labrador retriever mer eller mindre en apporterande fågelhund rakt av, eller har jag fel?

Min hund är då villig som få att jaga fågel... fast det är inte matte intresserad av:D
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Det finns flera raser som är mer eller mindre uppdelade i en utställnings- och en arbetsdel. Det syns däremot inte i något register hos SKK. Alla Labradorer registreras som Labrador Retriever, men tittar man sedan på linjer och hundarnas lämplighet för jakt-apportering framträder en tydlig skillnad. Sällskapslabbarna är idag inte speciellt dugliga till praktiskt jakt och är inga stjärnor på jaktprov heller. Jaktlabbarna plockar å sin sida inga poäng i utställningsringen. Det var över tio år sedan det fanns en labbe som var dubbelchampion.

Labbe är ju heller ingen stötande eller jagande fågelhund utan ska apportera viltet. Jaga fåglar brukar de flesta hundar oavsett ras vara intresserade av. Det innebär dock inte att hunden duger till praktiskt jakt. Det är konsekvensen av att folk köper en arbetande ras och har som sällskap.
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

om jag minns rätt finns det inga bruna labbar ur de rena engelska ft-linjerna. men nog borde det finnas gula? eller hänger det bruna och det gula ihop? brandgul kan det här med färgerna bättre.
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Nej brunt och gult "ska adrig" blandas. Nåja visst kan man blanda om man vet vad man gör eller är beredd på att få gula valpar med brun nosspegel och det är en icke godkänd färg.

Men visst finns det gula jaktlabradorer =) De är precis lika bra som de svarta också ;) De föds ur samma kullar, så det är inget konstigt med det. Men sant är att det inte finns bruna labradorer ur FT-linjer!

Jag skulle kunna dra hela historien om hur svart, brunt och gult hänger ihop (gäller även Flat så klart), men det är nog en annan historia :D
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Min valp är efter GOLD SHADOW BEN.
Detta är andra kullen efter exakt samma far och mor.
Båda kullarna har blivit endast svarta valpar men tittar man på Gold Shadow Bens avkommeststisktik så är typ hälften svarta och hälften gula.
Kan det ha att göra med att svart är en dominant färg och om båda föräldrarna är svarta så blir valparna svarta ..
...OM det inte är så att nån av de svarta föräldrarna har gula gener och därav få blandade färger i kullarna..
Eller är det bara en slump att dessa 2 föräldrar bara fått gemensamma svarta valpar?

* bara en spekulation* :confused:
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Jag antar att mamma är svart alltså. För två gula hundar får bara gula valpar. En Labrador kan vara dominant svart och alltså varken bära på gult eller brunt och de kommer i alla kombinationer bara lämna svarta valpar. Det stämmer bra att hanen lämnar 50% gula valpar med en svart tik som bär på ett gult anlag :)
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Först har du en dominant svart hund

EE BB

E styr om hunden blir färgad (svart eller brun). En färgad hund är alltså EE eller Ee ("bär på gult") En hund som är ee är alltså gul.

Svart med brunt anlag:
EE Bb

Svart med ett gult anlag:
Ee BB

Svart med både ett gult och ett brunt anlag
Ee Bb

Som ni ser så sitter gult och brunt på olika och påverkar alltså inte varandra. Men båda påverkar den svarta färgen separat.

Men hur blir det brunt då?

EE bb

Är en brun hund utan gula anlag.

Ee bb är en brun hund med ett gult anlag.

Men till sist så kommer det mest intressanta och det är ett hunden kan bli

ee bb

och det blir en gul hund (ee) men med BRUN grundfärg. Den får alltså leverfärgad nos och i övrigt som en brun Labrador ser ut i pigmentet men pälsen är gul! Det är alltså en icke godkänd färg, även om jag kan tycka att det är lite fånigt... Färg som färg liksom...

Det där får ni grunna på och så ställa frågor för nu måste jag rusa till bussen!
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

hihi, jag sitter ju här med en gul FT-labbe, så visst finns dem ;)

Fast, som ni säger, bruna har jag hört ska inte finnas, i så fall är dem undantag.

//E
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Jag var och kollade på en stallplats nu i höstas och de hade en jätte fin brun jaktlabbe :)
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Jag skaffade en jaktlabbe i somras, och eftersom jag trots allt har en viss förkärlek för bruna hundar :love: , så kollade jag upp detta så noga jag kunde, bland uppfödare och labradorägare mfl.

Det svar jag fick var att det finns inga bruna jaktlabradorer (svarta och gula finns), och man brukar säga att en jaktis ska ha minst 75% engelskt jaktblod i ådrorna.

Däremot inte sagt att en brun labrador retriver inte skulle kunna fungera som jakthund... alla hundar är ju individer...och för mig blev det en svart labbe...utseendet är ju inte allt ;)

Ha en bra helg!
Christine
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Som sagt så finns det bruna hundar som man "kan" kalla för jaktlabradorer. Men det finns inga bruna jaktlabradorer ur engelska FT-linjer och det är skillnad :) Det är skillnad mellan jaktlabrador och jaktlabrador ;)

Men visst skulle man rent tekniskt sett kunna mixa bruna labradorer med FT-linjer och därigenom kunna få fram bruna hundar med 75% FT-blod. Men jag har ännu inte stött på någon eller hört talas om att det ska finnas här i Sverige... Jag försöker att tänka efter, det skulle i så fall vara en hund från t.ex. Rainstone, men jag har inte sett någon där heller...
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

läs nedan :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bruna "jaktlabbar"

min vovve svart labbe :) hälften jakt hälften gårdshund.
hennes mamma är gårdslabbe och brun. Pappa är jaktlabbe och gul :)
och när dom parade dessa kom det senare ut 11 st svarta (en dog tyvärr)
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

tackar! nu blev det mycket klarare. det var det där med att bära på två anlag som ställde till det i tankeverkstaden ;). fast kan en hund vara ee BB? blir den gul och vad bär den på?
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

ee BB är en gul hund som inte bär på brunt. Korsar du den med en brun (utan gula anlag) hund så blir det bara svarta valpar. Däremot om du korsar denna gula hund med en brun hund med ett gult anlag så får du båda svarta och bruna valpar.

Gul utan bruna anlag + brun utan gula anlag
ee BB + EE bb = Ee Bb (svart med ett gult och en brunt anlag, 100%)

Gul utan bruna anlag + brun med ett gult anlag
ee BB + Ee bb = Ee Bb (svart med ett gult och en brunt anlag, 50%) + ee Bb (gul med ett brunt anlag, 50%)
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Vad står då förkortningen FT för?:confused:

Kan en labrador bli jaktchampion utan genomgången utställningsmerit och kan en labrador bli champion över huvud taget utan jaktprov, när det är en jakthund?:o

Ja, det stämmer att det i folkmun finns uppdelningar inom många raser såsom exempelvis; "utställningshund" och "brukshund", men i grund och botten är det ju fortfarande en och samma ras.
-Som uppfödare måste man ju följa avelsstandarden när man avlar seriöst, oavsett vad den ska användas till. -Sen om man avlar på linjer som har någon specifik egenskap som man vill ska framträda, använder man ju naturligtvis den sortens material (blodslinjer) i sitt urval av hund.

Vad som sägs i folkmun och vad som är rasstandard skiljer sig ju, tydligt.

:idea: Ett exempel: Om jag har en schäfer som inte är så snygg rasmässigt (inte går bra på utställning), men går utmärkt att tävla inom burks, kan jag ju säga att jag har en "brukshund", men det är ju i grund och botten något jag bara säger för att hamna i någon sorts kategori... Fortfarande har jag ju en schäfer.

Resonerar jag knasigt?:bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp