Bruna "jaktlabbar"

Sv: Bruna "jaktlabbar"

Ok, men då frågar jag mig så här:

Min hunds morföräldrar är bägge jaktchampion. Alltså, om jag ska utgå från ert (de som sagt att det inte finns bruna jaktande labradorer) resonemang, så är avkomman (min hunds mamma) bärare av endast svarta anlag -om nu bara ft-linjen går att använda som jakthund och bli jaktchampion. Pappan till min hund är inte av jaktlinje, men svart han också.

Kullarna de fått tillsammans, två stycken, har bägge innehållit några bruna, mycket mörkt bruna, valpar.

Kan det bli bruna valpar i en kull när bara en av föräldrarna bär på brunt anlag?:confused:
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Kan det vara så att man inte vill ha bruna jakthundar inom ft-linjerna?

I såna fall så kan ju uppfödaren helt enkelt göra så att han/hon inte registrerar det bruna födda valparna... Då "föds" det ju inga bruna valpar!
Om de inte registreras finns de ju inte. De kan säljas som sällskapshund eller helt enkelt avlivas vid födseln.
Om de inte registreras får de ju inte användas i avel, och så vidare...

På så sätt kan man få fram att det inte finns bruna jaktlabbar i ft-linjen.

Nåja, bara en tanke!:bump:
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Nej det tror jag absolut inte. Det finns bara inte traditionellt inom de linjerna. "Brown is for show" säger engelsmännen. Man brukar inte blanda brunt och gult, så kanske ligger det något sådant. Men jag vet inte. Men eftersom att det traditionellt inte förekommer så föds det heller inga bruna valpar. Men jag tror absolut att de skulle spara dem om de föddes!!
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Nej båda föräldrarna måste bära på brunt anlag. Att bara säga att föräldrarna är jaktchampion säger ingenting. Är det SJCH, GBFTCH eller vad är de för slags JCh? Hur många FTCH finns det i din hunds stamtavla om du räknar på 4 led? Dvs. led 1 föräldrar, led 2 mor/farföräldrar osv. Om du vill kan du ju PM mig hunden namn.
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Jag kan ärligt inte komma på vilka två Jch som skulle kunna lämna en avkomma som i sin tur kan lämna brunt... Såvida din hund inte är jättegammal???
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Kan det vara så att man inte vill ha bruna jakthundar inom ft-linjerna?
QUOTE]

Som sagts tidigare, så har nog färgen brun ingen större betydelse i jaktsammanhang, däremot har jag "hört" att vissa inte vill ha gula jaktlabbar, eftersom fåglarna ser dem tydligare vid jakt.

Men jag vet inte...jag tycker iof gula är väldigt fina ...man ser liksom deras uttryck på ett helt annant sätt än på en svart :)

Intressant detta m genetiken!

Mvh
Christine
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

Dom kan väl bli utställnings champion bara oxå?( Litet u ) Och för att bli jaktchampion måste dom väl ha både utställning och jaktprov va? Samma för viltspår väl? Minst 3 st 2or på utställning och godkända spårprov?
 
Sv: Bruna "jaktlabbar"

SJCH = 3 st 1:a pris EKL jaktprov + lägst 2:a pris på ustställning efter 15 mån ålder.

SJ(j)CH = 3 st 1:a pris EKL jaktprov

SUCH = 3 cert utst. + lägst 2:a pris ÖKL jaktprov

SU(u)CH = 3 cert utst.

För viltspårchampionat (SVCH) = 3 st 1:a pris ÖKL viltspår + lägst 2:a pris på utst. efter 15 mån. Hur de nya reglerna för viltspårch. vet jag ej. Men detta är det som gällt de senaste åren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp