bruna eller blå ögon...

Sv: bruna eller blå ögon...

Samma källa säger att genetiken för brun/blå och grön är given men inte för variationer inom samma färg. Alltså har jag fortfarande rätt.
Precis som att en fux kan variera i färger fruktansvärt mycket eller för den delen brun.
Att man skall undvika att lära ut brunt/blått är ju för att det styrs på flera sätt varav melerat inte tas hänsyn till. Troligtvis ger melerat en möjlighet att båda syns och vi vet ju redan att genotyp och fernotyp inte är samma sak men det vet ju inte dom som lär sig i skolan.
Bättre att göra som dom lär i marsvinsgenetik när det gäller basics. Man tar grön och rosa och slipper att få några som helst missförstånd på vägen.

Källan sa dock inget om att hasselbruna ögon ger blå oftare eller att blå/brun inte sitter på samma gen. Vad har du källa till det?
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Enligt det shema du presenterat kan två blåögda inte få brunögda barn. faktum är att detta förekommer. Har du någon källa på att detta enbart gäller melerade ögon?

Rätt och rätt faktum är det inte är helt bevisat och klarlagrt hur nedärvning av ögonfärg ungerar, uppenbarligen är våra källor inte helt överens.
 
Senast ändrad:
Sv: bruna eller blå ögon...

Är gröna ögon en typ av melering? För det är väl både brunt och blått som "visas" när man har gröna ögon och sen är det nyanserna av blått och brunt som ger "intrycket" att det är grönt?
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Har tre barn. Mina ögon & släktens bruna faderns & hans släkt blå.
Resultat
Barn 1- melerade grön/blå/bruna = skiftar
Barn 2- klarblå ögon
Barn 3- Bruna ögon.
mvh El
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag tycker du skall läsa på mer om polygetik och hur det funkar. Det är väldigt svårt att tala om vad som är förväntat när det gäller det polygenetiska. Det är det polygenetiska vi kotrollerar genom inavel och linjeavel. Varje gång du blandar ut med nytt blod så blir det mindre och mindre förutsägbart.
Med andra ord skulle färg dyka upp utan att kunna förutse specellt väl hos människan iom att vi inte sysslar med inavel eller linjeavel.
Ögonfärg skulle då vara lika förutsägbart som tex längd. Intensiteten i ögonfärgen funkar så i allra högsta grad men inte själva färgen i sig.
Att blåögda skulle få brunögd vore lätt att bevisa för man kan se vad för kodning föräldrarna har för ögonfärg och man kan bevisa att det är korret förälder via gentest. Plättlätt att bevisa om n dock dyrt. Ändå finns det ingen forskare som lyckats med detta lättplätta inte ens han som pratar om polygenetik.
Om nu detta finns så är frågan varför dessa forskarna nu inte forskar fram detta när dom nu är så övertygade?
Kan det vara så att det ligger i något jag säger?
Kan det vara något CillaW säger?
Min erfarenheter i färgavel på smådjur, där även polygenetik har en mycket central roll, är att om det kommer något oväntat så låg problemet i det att färgen fernotypisk inte visade det som den var genotypisk. Varje eviga gång har det varit så. Slår aldrig fel mer än när en spontan mutation uppstår förstås.
Ögonfärg är inte tillräckligt slumpartad och med för stora variationer mot detta för att kunna vara huvudstyrt av polygenetik.
Du har med andra ord inga som helst fler källor då till det jag bad om?
Då skall jag inte tjata mer för då har jag fått det svar jag vill ha.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Har tidigare berättat om min brunögda dotter ,hon har väl lite grönbruna ögon men både jag och min man är blåögda så visst förekommer det att det inte stämmer med att inte två blåögda kan få annat än blåögda. Kanse är det en vatiant på blå rent genetiskt . Jag vet ju med säkerhet att det är rätt föräldrar.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Din dotter har ju uppenbarligen melerade ögon då om dom är gröna och bruna och jag antar att du läste om vad jag skrev faktiskt fanns möjlighet med att en blågd mycket möjligt fernotyp kan se blå ut men genetiskt har melerade ögon och då troligtvis även har anlag för brunt. Jämför gärna med skäck hos häst där en solid häst genetiskt kan vara skäck trots att de inte syns.
Din dotter är ju då ett praktexemplar på det jag nämnt som möjlighet :D
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Hon har inte synligt melerade ögon och vi är helt blåögda men min morfar hade ett brunt och ett blått öga så någon skum genetiskt variant är det.Min mamma har gröna ögon men det är väl en variant på blå om jag har koll på det genetiska. Glömmer aldrig skolkamraten som hade bruna ögon och blåögda föräldrar som efter biologilektionen gick hem och sa att det inte var möjligt att det var rätt föräldrar och mycket riktigt det var inte hennes riktiga pappa utan mamman hade vänstrat.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Bara det att din morfar har ett blått och ett brunt öga samt att din mamma har gröna ögon signalerar att det kanske är du som inte är äkta blåögd :D Det är just när grönt är inblandat som det är två "blåögda" som får brunögda barn ;)
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Förmodligen är det som du säger ,att det kommer från mig. Sen finns ju möjligheten att generna hoppar över en generation , cross-over har jag för mig att det heter.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Detta kan vara intressant att läsa då det handlar om vad som orsakar att färg ser ut som den gör.
Det tar inte upp speciellt mycket hur det genetiskt uppstår dvs gener som styr hur mycket av vad som får uttryckas men det har jag ju redan visat från en annan sida.
Detta kompleterar bra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color
Visserligen så kan ju informationen vara felaktig men jag har svårt att tro att någon som bemödat sig att skriva källhänvisningar till många delar i texten knappast sitter och gissar.
Det stämmer också med det jag fått lära mig innan av vad som gör att vi uppfattar färg i päls hos djur också och då av en djurvårdare med jätteintresse för genetik.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Något jag fick lära mig när jag läste genetik var att man ska vara mycket försiktig med att skrika otrogen eller fel härstammning eller lära barn att det alltid är på ett visst vis. Det finns så mycket som spelar in i genetiken att man aldrig ska säga aldrig. Din dotters ögon är hasselbruna, den ljusaste varianten av brun. Hasselbruna ögon är ofta gröna (eller ibland blågråaktiga) kring pupillen.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Något jag fick lära mig när jag läste genetik var att man ska vara mycket försiktig med att skrika otrogen eller fel härstammning eller lära barn att det alltid är på ett visst vis. Det finns så mycket som spelar in i genetiken att man aldrig ska säga aldrig. Din dotters ögon är hasselbruna, den ljusaste varianten av brun. Hasselbruna ögon är ofta gröna (eller ibland blågråaktiga) kring pupillen.

Jag menar tvärtom hasselbruna ögon är ofta bruna vid pupillen men gröna längre ut.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Men nu har jag en fråga.

Jag har mörkbruna ögon och min mamma med.
Min pappa har ljusbruna ögon.

Mormor har mörkbruna.
Morfar har ljusbruna.

Farmor har ljusblå.
Farfar har ljusbruna.

Medans min pojkvän har ljusblå ögon och vad jag vet så har de flesta i hans släkt blå ögon.

Vilken ögonfärg kan våra barn få då?
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Blå eller bruna ;) Ja eller gröna också. Det beror på om du bär ett blått anlag. Det kan du ju göra. Din pappa har ärvt ett blått anlag av sin mor och det är 50% chans att du ärvt det av din far och då är det i sin tur 50% chans att ert barn frå blåa ögon. Har du det inte och bara har bruna anlag så får barnet bruna ögon!
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag har grågröna ögon, mina barns pappa har brungröna ögon. Vi har två pojkar, den ena har bruna ögon och den andra har blå.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Mina barn blir blåögda och blonda, trots att deras pappa är halh thai, han har bruna ögon och svart hår..

Mina gener är överlägsna ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp