bruna eller blå ögon...

Sv: bruna eller blå ögon...

Nedärvningen för brun, svart och fux följer traditionellt korsningschema för dominant och ressesivt. därt svart dominerar över fux och brun dominerar över svart. Men eftersom brunt är begränsning av utbredning av svart pigment så syns inte detta anlag hos en fux. likaså syns inte den silversvarta genens blekning av svart hos fux. Däremot så får ibland fuxar som bär på silvergenen ibland ljusbruna ögon precis som silversvarta och silverbruna hästar har. Medan nyansen i färgen på pälsen inte följer korsningsshemat utan följer grad av pigmentering. Intressantär att hästar som bär cremeanlaget i homozygot form får blå ögon. Utbredningen av pigment är begränsad och ögonen blir blå. Likaså är utbredningen av pigment begränsad i vita fält så att en häst med vita tecken som går över ögat kan få blå ögon. Sedan finns även ärftligt blå ögon hos häst.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Men eftersom brunt är begränsning av utbredning av svart pigment så syns inte detta anlag hos en fux. likaså syns inte den silversvarta genens blekning av svart hos fux.

Ja, det var ju precis det jag skrev.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Det har skett ett litet missförstånd. jag menade inte brun färg hoss häst utan brun färg i människors ögon.Vad jag menade var att ögonfärg hos människor styrs av multippla alleller där mängden pigment som lagras in styr färgen på ögonen. ögonfärgen följer inte det enkla korsningsshema som hästfärgerna svart och fux där svart dominerar fux. ögonfärgen styrs av grad av pigmentering vilket ger de olika färgerna. Ljusbruna ögon ger större sannolikhet för blåögda barn än mörkbruna ögon likaså ger hasselbruna ögon större sannolikhet för blåögda barn än ljusbruna ögon. Blågrå melerade ögon kan gen brunögda barn då tillräkligt mycket pigment kan nedärvas för att ögonen ska bli bruna. det är alltså inte en gen för grönt pigment och en gen för blått pigment utan gener för hur mycket pigment det är som lagras in, vilket medför att ögat ser antingen blått grönt eller brunt ut. färgen på pigmentet är den samma.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Det finns visst gener för olika färger på ögonen det är VETESKAPLIGT bevisat. Det går att testa detta precis som att det går att testa för fuxanlag.
Man har däremot inte hittat vad som styr meleringen på ögonen men brunt, blått och grönt har man hittat och identifierat och det är ren fakta.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Att det finns gener som styr mängden pigment som lagras in har jag inte motsatt mig däremot så har pigmentet samma färg och färgen som vi uppfattar att ögat har beror på mängden pigment som är inlagrat i ögat. skillnaden med fux och svart häst är att fux är feomelanin och svart är eumelanin. Även om svata hästar producerar feomelanin och fuxar producerar eumelanin i viss mån och detta avgör hur mörk fuxen blir ex. Så är det fortfarande två olika pigment. Grönt och blått pigment finns inte hos människan utan är bara olika halter av svart pigment. Detta styrs av ett genpar antingen har hästen genen för stor utbredning av svart pigment eller ochså så har den det inte och då blir den fux. Här räcker en gen för att hästen ska bli svart, genen är dominant. ögats färg styrs som du sa av tre förmodligen fyra (eller fler) genpar där man identifierat tre av genparen.
 
Senast ändrad:
Sv: bruna eller blå ögon...

Häst är dålig exempel eftersom den har så få svartbaserade färger att jämföra med.
Jämför med tex hamster som då har den blåa/gråa (dd) färgen och den äkta bruna (bb) färgen. Finns även hos hund.
Så visst är det svartbaserande färger men vi har namn för färgerna så att säga för att särskilja dom åt och dom ligger då och styrs av olika gener på samma sätt som färggenetik. Man säger ju inte att svart katt är samma färg som blå även om dom båda är svartbaserande dvs den blåa färgen kommer av utspädningsanlag.
Sedan så kommer då även intensitet i färgen in som inte styrs av enkelt färgmodifiering utan av polygener. Polygener är vad som styr längden bla men även hur intensivt färgen skall slås på.
Sedan styrs ju givetvis hur mycket pigment som kommer i uttryck genom enkla genpar men det gör det i den vanliga pälsgenetiken också.
Ögonen har troligtvis mer modifierare förutom det som styr färg.

Så grundfärg är lätt att räkna ut med enkelt schema men vad för intensitet beror helt och hållet på föräldrarna. Melerat hittar jag ingen som helst info på så frågan är hur mycket man kollat upp det.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Det går att testa detta precis som att det går att testa för fuxanlag.

Genen för fuxanlag är för övrigt avsaknaden av genen för svart (stor utbredning av svart eller vad man vill kalla det fuxar producerar ju som sagt svart pigment). Det går att testa om en brun eller svart häst har ett eller två anlag för svart. Fuxgenen är väl egentligen ingen gen i ordets rätta bemärkelse. Jag är osäker på om den kodar för ett protein eller om detta protein är defekt och det resulterar i att hästen inte blir svart.
 
Senast ändrad:
Sv: bruna eller blå ögon...

hur kan då någon bära brunt dolt?

Att kalla det för dolt var kanske fel ordval. (Vet inte om det var jag som skrev det från början?) Men man är iaf inte genetiskt blåögd om man får brunögda barn. Jag vet inte vad man kom fram till om t.ex. grönögda? Sist jag intresserade mig för den frågan så fann jag inget svar på det. Typ "mitt emellan". Dvs. då har man både också, inte bara två blåa anlag. Dvs. genetiskt blåögd.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Mutaton eller defekt är samma sak i princip bara det att defekt används när mutationen orsakar någon som förhindrar en att leva normalt sätt i princip. Så defekt kan alltså variera. I en miljö kan något vara defekt medans det i en annan miljö bara är en mutation.
Sedan vet jag inte riktigt vad det var du ville med ditt svar för mitt påstående var att man kunde testa för fux och på samma sätt kan man testa för blått/brunt/grönt på ögonfärg. Har man bara lokaliserat vad det sitter så går det ju att testa. Själva testet avgör ju inte om det skall anses som en defekt eller ej.
"Fuxmutationen" sitter på e-lokus och tillhör det man kallar för gen. Det gör även sådant som orsakar albinism också. Det är förvisso vad man brukar kalla för genfel men icke desto mindre gener ändå.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag påstår inte att individen är defekt utan proteinet. En väldigt stor skillnad.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Eftersom blåanlaget är ressecivt så måste det vara dubbelt av det medans däremot brunanlaget är dominant så räcker det med en uppsättning av det....
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Är du säker på det? Mig veterligen ligger "blåanlaget" och "brunanlaget" på olika gener Sakans brun och grön blir ögat blått men riktigt så enkelt är det inte ändå.

ögonfärg följer INTE
b-blå ressesivt anlag
B-brunt dominant anlag
så som
e-fux ressesivt
E-svart dominant

Ögonfärg styrs återigen av tre förmodligen fyra eller fler gener där varje gen anger en viss halt av pigment som lagras in i ögat. Brungenen lagrar in tillräkligt pigment för bruna ögon medan blågenen inte gör det och resultatet blir blå ögon. Ljusbruna ögon ger större sannolikhet för blåögda barn än riktigt mörkbruna ögon medan mörkblå-grå ögon ger större sannolikheten för bruna ögon än ljusblå ögon. Har jag fått lära mig och det stämmer med de jag känner. Men den sista genen är inte identifierad så hur detta fungerar exakt vet man inte. dock finns det en ressesivt ärftlig gen som blockerar inlagring av pigment så genotypen kan vara bruna ögon medan fenotypen blir ljusblå ögon likt bombayfenotyp vad det gäller blodgrupp där en person med ex blodgrupp O kan få barn med blodgrupp AB då personen i frågaa egentligen inte har genotyp för blodgrupp O men ett enzymet som binder den del där antigen A eller B eller AB finns saknas, så blodgruppen blir O i alla fall.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

I Sverige har vi överlag för få med riktigt bruna ögon men två med mycket mörkbruna ögon kan få blåögda barn. Kan ses hos mulatter framförallt.
I Sverige är det väldigt många som har blåa ögon bakom sig gentiskt sätt så frekvensen av att brunögda får blåögda är väldigt vanligt här. Riktigt mörka ögon är inte alls vanliga och då är det få som har sådant ursprung att dom inte fått in blått tidigare. I USA finns det mer blandat och där kan man med högre säkerhet säga hur det ligger till.
Man måste ha korrekt material för att komma till en slutsats som blir mer korrekt i sig.
Skall vi då jämföra så är det väl snarast hos mulatter något som kan ge säkrare siffror.
Ljusbruna ögon som är homozygot brun får inte blåögda barn oftare än dom med mycket mörkt bruna ögon.
Utan anlag för blått kan det helt enkelt inte ske.
Att räkna på blå/brun/grön är inte mer kompicerat än att räkna på färger hos vissa djur som kräver flera anlag aktiverade för att få fram.

Brunt och blått sitter på samma alles dvs det som bestämmer om det blir brunt eller blått/grönt sitter på samma alles. När den är aktverad för blått så bestämmer då nästa om den skall visa grönt eller blått. Så att säga att blått och brunt inte sitter på samma är att komma med felaktig infromation för det har ju redan bekräftats att så är det. Den andra har ju alltid kodning för blått eller grönt men är "tyst" om inte brun/blåa genen inte är kodad för blått.

Har du någon som helst källa för ditt påstående att ljusa bruna ögon ger blått mer frekvent mer än mörkbruna än din egna iaktagelse?
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag får heller inte ihop att ljusbruna ögon skulle ge mer blått... Har man inte disposition för blått så har man inte oavsett nyans på ögonen. Möjligtvis att ljusbruna ögon oftare är hetrozygota och mörkbruna ögon homozygota, men det är ju ingen garanti.

Vi har en kille på jobbet med nästan svarta ögon. Hans mamma är blåögd och pappan lika mörk som sonen. Chansen att han är hetrozygot är ju stor. Jag har inte tittat in mammans föräldrar, men hon lutar inte mot mörkt blått eller grönt.

Min lillasyster har mörkt blått kring iris och brunt runt omkring. Rätt så häftig färg. Mamma är grön/brun. Bror brun och pappa och jag är blå.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Två av generna sitter på samma kromosom så att dessa följs åt förvånar mig inte alls men dessa kan ju skiljas åt via chiasmata. Blåbruna genen är som jag fått lära mig helt enkelt att genen för proteinet är defekt och det ger resultatet att inte tillräkligt med pigment lagras in för brun färg. det är alltså inte en gen för blåögonfärg, denna genen har ett annat locus.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Eye colour: portals into pigmentation genes and
ancestry
Richard A. Sturm1 and Tony N. Frudakis2
TRENDS in Genetics Vol.20 No.8 August 2004

"Davenports [1] outlined what is still commonly taught in
schools today as a beginners guide to genetics that brown
eye colour is always dominant to blue, with two blue-eyed
parents always producing a blue-eyed child, never one
with brown eyes. Unfortunately, as with many physical
traits, this simplistic model does not convey the complexities
of real life and the fact is that eye colour is inherited
as a polygenic not as a monogenic trait."
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Spelar det någon roll om blåa ögon anses komma av vad man tycker är en defekt eller ej?
Blått och brunt sitter på samma genpar och det är fakta.
Det andra genparet för blått/grönt blir enbart aktivt om det första genparet är kodat för blått eller avsaknat för brunt om du så vill.
Skall man vara petig och kalla det som du kallar för defekt är ju stort sätt all färg utan svart defekt och det blir jobbigt att diskutera färggenetik med någon som envisas att upprepa detta som ett mantra när det i själva dialogen inte tillför något.
Vi diskuterar det vi kallar för blått och det vi kallar för brunt. Håll dig till det är du snäll.
Bara för att slippa få rundgång klistrar jag in det jag säger här:

The Bey2 gene (also called EYCL3), on chromosome 15, has a brown and a blue allele. A second gene, located on chromosome 19 (the Gey gene, or EYCL1), has a blue and a green allele.
Geneticists have designed a model using the Bey2 and Gey genes that explains the inheritance of blue, green, and brown eyes. In this model, the brown allele of the Bey2 gene is always dominant over the blue allele, so even if a person is heterozygous (one brown and one blue allele) for the Bey2 gene, the brown allele will be expressed. The green allele of the Gey gene is dominant to the blue allele of either Gey or Bey2 but is recessive to the brown allele of Bey2. This means that there is a dominance order between the two genes. If a person has a brown Bey2 allele and all other alleles are blue or green, the person will have brown eyes. If there is a green Gey allele and the rest of the alleles are blue, eye color will be green. Blue eyes will occur only if all four alleles are for blue eyes.

Tagen från:
http://www.hhmi.org/cgi-bin/askascientist/highlight.pl?kw=&file=answers/genetics/ans_044.html

Med andra ord för blå/brun och grön gäller vanligt enkelt korsningsschema och det som bestämmer blått sitter på samma gen för det som bestämmer brunt.
Melerat har jag en teori som kan vara sann. Jag tror att det finns en gen som styr meleringen. Så när den är aktiverad så tillåts färg från båda gener att visas samtidigt och där med få melerad. Jag tror att melerad är en brun ögd person med kodning för melering och där med tillåter att den andra genen få komma till uttryck samtidigt. Som sagt var bara en teori men helt bortom möjlighet är den inte.

Hur vad det nu med källan för dina påståenden?
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Från samma källa
"The use
of eye colour as a paradigm for ‘complete’ recessive and
dominant gene action should be avoided in the teaching of
genetics to the layperson, which is often their first
encounter with the science of human heredity."
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Kan man enkel genetik så inser man att det inte riktigt är ett sant påstående.
Polygenetiska arv går inte att förutse på samma vis och har mycket större variationer överlag.
Titta bara på hästars storlek, utseende osv.
Saker som styrs polygenetiskt.
Intensitet i färg lika så något som vi som kört på smådjursavel som prioriterat sådant vet om.
Bullshit att ögonfärg brun/blå/grön skulle bestämmas efter polygenetiska orsaker. Däremot hasselnöt och grå tex skulle jag säga att det hade betydelse men det är modifiering i intensitet och inte i egentlig färg.
Låt mig få föreslå lite smådjursavel så får du se på egen hand varför det påståendet är felaktigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp