bruna eller blå ögon...

M

marbella ryttare

jag har blåa ögon och hela min släkt har det...min kille har bruna hans pappa har gröna och flera i hans släkt blå..... hans mamma har bruna..
är det någon som vet vad det kommer att luta åt att barnet kommer att få? :D
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Hmm... letar i minnet från biologilektionerna på åttiotalet... :)

Tror det är så att du måste ha två blåa anlag, din sambo kan ha två bruna eller ett brunt och ett blått, förmodligen det senare eftersom det finns blåögda i hans släkt. Om han har ett brunt och ett blått så är det fifty-fifty för er. Barnet får ett blått från dig, och antingen ett blått eller ett brunt från honom. Det är hans anlag som avgör barnets färg, eftersom brunt är dominant över blått.

Om det inte kommit nya rön sen dess! :)
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag har bruna ögon medans sambon har grön/blå ögon båda våra barn har gröna ögon:eek:...jag var 100% säker på att de skulle få bruna ögon:angel:
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Fast sen sa någon annan i en annan tråd att det inte alltid behöver följa genetikens lagar.... Så två personer med blå ögon kan visst få ett brunögt barn utan att frugan vart ute och haft rajtantajtan med brevbäraren.....

Så jobbigt.... :p
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jo sant :) Kan ju även vara bra att ha nåt att skylla på ifall man HAR haft kul med brevbäraren...
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag kan ju ta min familj som exempel.

Min mormor är blåögd och min morfar var blåögd.

Min mamma är blåögd

Min farfar var blåögd och farmor var brungrönögd

Min pappa är brunögd

Min syster har brungröna ögon, hennes man blå, ett barn blåögd och ett brungrönögd.

Jag har bruna mina barns pappa har blå, båda barnen har bruna.

Min bror är blåögd och hans sambo är blåögd deras två barn är blåögda, förmodligen, den minsta har inte riktigt bestämt sig än:angel:

Min andra bror är brunögd och hans fru är blåögd, deras dotter har inte bestämt sig än:angel: hon är så liten men de är mörka så det lutar nog åt brun

Längre bak i släkten måste vi alltså haft någon som var "riktigt" brunögd eftersom jag, min ena bror och pappa har det.

Så i ditt fall beror det ju mycket på vad som finns längre bak i släkten.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Du har förmodligen bara anlag för blått din sambo för brunt och blått eller brunt och grönt.
Ert barn kan alltså få vilken som av dom tre färgerna beroende på vad din sambo har med sig från sin pappa som inte syns.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

eftersom brunt är dominant över blått.

Trodde jag också, men jag har bruna ögon, mamma gröna, pappa bruna. Jag har fyra barn, bara en som fått bruna ögon! Barnens far har blått hela vägen bakåt, vad jag vet. Det blir som det blir;)
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Trodde jag också, men jag har bruna ögon, mamma gröna, pappa bruna. Jag har fyra barn, bara en som fått bruna ögon! Barnens far har blått hela vägen bakåt, vad jag vet. Det blir som det blir;)

Du har ett brunt och ett blått (grönt) anlag från vardera föräldern.
Barnens far har två blå anlag.

Barnen får då ett blått från sin far och antingen ett blått (grönt) från dig vilket ger blå (ev gröna) ögon, eller ett brunt från dig vilket ger barnet bruna ögon eftersom brunt är dominant.

Inget konstigt alls.

I enstaka fall kan även två blåögda föräldrar få ett brunögt barn, men det måste vara sällsynt. Oftast beror det på att pappan är blåögd i fler bemärkelser.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Nej ögonfärg följer inte det mönstret. Två brunögda kan få blåögda barn och två blåögda kan få brunögda barn. Vilken nyans ögonen har kan ge en hint. Färgen styrs av samma pigment men i olika mängd. Lite pigment-ljusblå ögon mycket pigment-mörkbruna ögon. Ju mer inlagring av pigment destu mörkare ögon. Så mörkblå ögon har mer pigment än ljusblå ögon. Sedan finns det en gen som är relativt ovanlig som begränsar inlagringen av pigment starkt och ger ljusblå ögon fast personen utan denna gen kanske skulle haft bruna ögon annars. Att en person med hasselbruna ögon får många blåögda barn med en blåögd partner är altså inget konstigt. Att en person med riktigt mörkbruna ögon får barn med blå ögon är destu mer ovanligt men det förekomer. Två blåögda med mörkblå, gråblå ögon kan få ett barn med hasselbruna ögon.

Vilken nyans har du och din partner är hans ögon mörkbruna eller ljusbruna? Är dina ögon mörk eller ljusblå.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Sedan tycker jag personligen inte att gula ögon kan kallas gröna egentligen men det gör de ju många ggr men ibland är det svårt avgöra skillnden på ljust hasselbruna och gult gröna...
 
Sv: bruna eller blå ögon...

den blå färgen är inte blått pigment, det är svart pigment i utspädd form som ser blått ut på grund av att ljuset bryts. I utspädd form ser det svarta pigmentet ibland gult ut gult + en blå brytning ger gröna ögon. ett optiskt fenomen. Hasselbruna ögon skiftar i gröntbrunt. Ögat är ju sällan jämnt pigmenterat. så gult ser det ut som ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag tror inte alls på det. Är man blåögd så är man. Det är lika att två fuxar aldrig kan få bruna föl.

Däremot så är man kanske inte "äkta" blå. Pressar man lite mer information från två blåögda som fått brunögda barn så visar det sig alltid att den ena partnen "konstigt" blå ögon. Melerade eller grön-blåa i någon nyans. Då har man ett brunt anlag.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Du har ett brunt och ett blått (grönt) anlag från vardera föräldern.
Barnens far har två blå anlag.

Barnen får då ett blått från sin far och antingen ett blått (grönt) från dig vilket ger blå (ev gröna) ögon, eller ett brunt från dig vilket ger barnet bruna ögon eftersom brunt är dominant.

Inget konstigt alls.

I enstaka fall kan även två blåögda föräldrar få ett brunögt barn, men det måste vara sällsynt. Oftast beror det på att pappan är blåögd i fler bemärkelser.

Jag tror inte att det är så sällsynt. Mina svärföräldrar har bägge blå ögon, möjligen att de drar lite åt grått. Av deras tre barn har två riktigt mörkt bruna, nästan svarta ögon, och det tredje gråblå ögon.

Min gissning är att den ena eller bägge föräldrarna i själva verket inte har blå ögon, det bara ser ut så, utan istället någon variant på grön-grått.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Så var det när jag kollade upp för några år sedan.
Sedan hade man än så länge hittat 3 olika alles som styr ögonfärg men inte vad som styr meleringen i ögonfärgen.
Så att det bara skulle bero på piment är ju inte riktigt sant utan som med hårfärg odyl har även ögonfärg sin egna plats i genkoden och man har hittat tre av dom som det ser ut nu.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Jag tror inte alls på det. Är man blåögd så är man. Det är lika att två fuxar aldrig kan få bruna föl.

Däremot så är man kanske inte "äkta" blå. Pressar man lite mer information från två blåögda som fått brunögda barn så visar det sig alltid att den ena partnen "konstigt" blå ögon. Melerade eller grön-blåa i någon nyans. Då har man ett brunt anlag.

att den ena alltid har konstigt blå ögon håller jag inte med om men att det ofta är så är jag mer benägen att hålla med om. Men nyansen på fuxens färg kan variera eller hur, även om en fux alltid är en fux. Hur förklara du då att brunt anses som dominant hur kan då någon bära brunt dolt ? Och att en brunögd och en blåögd kan få brunögda barn och att de även kan få blåögda barn?
 
Senast ändrad:
Sv: bruna eller blå ögon...

Och att en brunögd och en blåögd kan få brunögda barn och att de även kan få blåögda barn?

Därför att den brunögda föräldren är heterozygot.

Brun är inte en "färg" antingen-eller på samma vis som blå ögon. Brun är "visa inte svart på kroppen" vilket är dominant men bara syns på en svart häst. En fux med anlaget "visa inte svart på kroppen" har inget svart att inte visa och blir därför inte brun.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Hästar liksom människor har endast två färgpigment eumelanin-svart pigment och feomelanin-rött pigment. Om människor har ofullständigt eumelanin-mörkbrunt pigmnent vet jag inte men detta klassas som ofullständigt eumelanin. Min fråga var ställd till hur en grönblåögd/melerad kan bära genen för bruna ögon som braandgul påstår.
 
Sv: bruna eller blå ögon...

Hur förklara du då att brunt anses som dominant hur kan då någon bära brunt dolt ? Och att en brunögd och en blåögd kan få brunögda barn och att de även kan få blåögda barn?

Enkel matematik :)
Brunögd är antingen BB (homozygot för brunt och får inga blåögda barn alls) eller Bb (hetrozygot brun och kan få både blåögda eller brunögda barn).
Blåögd är alltid bb.
Brunt bärs inte dolt utan antingen så var ett av dom blåögda inte blåödg genetiskt utan melerad eller så är fadern inte den som utgetts för att vara. Det sistnämnda är den vanligaste orsaken.

Så en brunögd förälder som får ett blåögd barn är alltså Bb dvs har anlag för både bruna och blåa ögon.
Så med en blåögd förälder så har denne 50% chans för blåögd barn och 50% för brunögd.
Med samma brunögda förälder och en annan hetrozygot brunögd person så är det 75% för bruna ögon och 25% för blåögd.
Den följer samma princip på blåögd/grönögd som hos fux versa brun hos häst. Grönögd är sedan dominant över blått i dubbel upplaga.
Melerat vet man som sagt inte hur det funkar och har inte hittat vilka gener som styr det ännu.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Queen
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp