Brun Labrador, var hittar vi en bra sådan ?

A

ahdnil

Vi i vår fmilj tagit beslut om att skaffa oss en till familjemedlem.

Vi vill ha en brun labrador tik, med renrasiga föräldrar med bra lynne.

Men vad ska vi välja: jakt, show eller dp. Vi vill ha det ska bli en sällskapshund, ingen jakt och inga utställningar.
Men vi ha en pigg och vaken hund, som inte blir för stor och "klumpig".

Hjälp oss med tips och råd från er som har erfarenhet av denna hundras.
Tack på förhand !

Sv: Brun Labrador, var hittar vi en bra sådan ?

Jag tycker dp är så som en labrador ska se ut. Inte jättetunn och inte som köttbulle. Utan lagom och vacker :)

Och jag kan tillägga att jag inte skulle rekommendera en jaktlabbe som sällskapshund, inte ens som aktiv sådan, då de ofta är rena arbetsmaskiner och mycket intensiva. Har golden själv men sett en del labbar på träningar.

Vet någon hur det är med show, det är många olika åsikter om den, att den kan vara lite slöa men andra säger helt annat.

Vi har har sett DP:n som är lite klumpiga, men det är kanske individuellt för varje hund.

Hjälp oss !!

Förmodligen är det inom labbe likadant som inom golden = det finns alla varianter!

Jag har en jaktgolden som är en soffpotatis. Min dp-golden var arbetsnarkoman.

Det du behöver göra är att börja titta och träffa på så många labbar som möjligt, notera vilka du gillar till utseende och sätt och försök få lite koll på linjer. Hittar du en vettig uppfödare så kolla vilka uppfödare hon/han samarbetar med eller vilka hundar hon/han gärna tar in i sin egen avel.

Hunddata på SKK kommer att bli din bästa vän, likaså avelsdata. Prata med labradorklubbens valphänvisare och specificera vilken typ av labbe du söker, den personen borde kunna hänvisa dig så du har någonstans att börja. Förhoppningsvis får du lite tips här också.

SSRK t.ex. anordnar jaktprov och träningar, ett bra sätt att få koll på aktiva labbar eftersom där främst kommer att finnas jaktlabbe och dp-labbe.

Tack för tipset !! Jag ska kolla på en gång-

Det är faktiskt lite halvknöligt att hitta exakt den typen av labbe eller golden man vill ha just för att det är så mycket variationer, men jag tycker absolut att det är värt att göra det där arbetet nu för det är inte roligt att sitta med en hund som inte är helt rätt heller. Uppdatera gärna hur det går! :)

Jag tittade runt lite på tikar, vad betyder jakt: b:3 nbkl PRA-gen A Utst 1 jaktkl ?

Satt det ihop så där?

jakt: b:3 nbkl = jaktprov finns i a,b och c-kategori. Nbkl =nybörjarklass
PRA-gen A = PRA är en ögondefekt som testas med gen-test
Utst 1 jaktkl = utställd i jaktklass med en etta

Tror jag... Blev lite förvirrad av att det satt ihop, vet inte vilken siffra som hör till vad.

Du har tolkat mina heroglyfer helt rätt :-)
Tack !!

Du skriver att du vill ha en brun tik men det finns inte bruna hundar i de rena jaktlinjerna. Nu ver jag inte vilken linje du väljer men låt inte färgen avgöra. Välj en hund som du tror passar och strunta i färgen.

typ kl

Kanske finns någon passande omplac hund med rätt färg och form.

Du skriver att du vill ha en brun tik men det finns inte bruna hundar i de rena jaktlinjerna. Nu ver jag inte vilken linje du väljer men låt inte färgen avgöra. Välj en hund som du tror passar och strunta i färgen.
Jag instämmer med ovanstående.
Visserligen var det inte en labbe jag för några år sedan var ute efter utan en schäfer, och en svart schäfer var det jag minst av allt ville ha.
Vad blev det? Jo en svart, då insidan betydde mer än utsidan.
Så kolla runt efter en labbe som passar er.

Och jag kan tillägga att jag inte skulle rekommendera en jaktlabbe som sällskapshund, inte ens som aktiv sådan, då de ofta är rena arbetsmaskiner och mycket intensiva. Har golden själv men sett en del labbar på träningar.

Håller med om ovanstående.

Till TS:
Ska du inte jaga eller träna mycket - så skaffa inte en hund avlad för det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 351
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 895
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej där, Jag och min sambo har länge haft funderingar på att skaffa hund och det lutar mycket åt en labbe. Sambon vill ha en liten...
2
Svar
37
· Visningar
22 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat