Brun dobberman

Darby

Trådstartare
På mycket kort tid har jag träffat ett par bruna dobberman. Jag visste inte att de kunde ha en annan färg än svart. Någon som vet hur vanligt det är med den bruna färgen hos dem? Och hur bedöms detta på utställningar (anses det vara positivt eller negativt)? *Nyfiken* :)

Sv: Brun dobberman

brun doberman har jag också sett många gånger. dom är inte ovanliga men inte jättevanliga heller. doberman har också funnits i färgen blue. men den färgen är förbjuden nu att avla på.

Var på utställning i somras och där var drygt 1/3 av dobbisarna bruna. SÅÅÅ läckert! :love: Absolut tuffast är att de ändå har tan-teckningen kvar...

Håller med! De är jättesnygga! Skulle jag få hjärnsläpp och skaffa Dobb så ;)

Jorå i sverige är både brun och svart tillåten.

I vissa andra länder är även blå och isabell tillåtna.
(blått är skitsnyggt - men det har kopplats till ovanligt mycket sjukdomar och hudnproblem )
i USA (var annars!) så förekommer vita doberman, de är halvalbinos och har dessutom avlats med mkt inavel - bör bojkottas.
På tal om tanteckan har jag träffat en felfärgad doberman - han var inte tvåfärgad utan hela hunden var samma bruna färg som en brun dobermans tantecken, Såg ut som en viszla. Givetvis så räknades det som disfalicernade fel enligt ras standarden.

Senast ändrad:

Verkligen rejält... Alltså mycket rejält... Du har så rätt så :D

Jag tänkte väl! :angel: Det måste vara en extremt stor stekpanna man fått i pallet om man skulle gå och skaffa sig en sådan... sån där...du vet....har tom svårt att uttala ordet. ;) :angel: :angel:

Ps. Har vi någon dobbisägare på forumet man ska passa sig för??? :o :o :o *hukar* :crazy: :crazy: :cool:

Ingen aning. Den jag känner erkänner att hon är galen som har tre stycken. Men hon älskar dem allihopa :D

Det är så synd att många av de häftiga färganlagen medför andra fel. För jag antar att det är något sådant kopplat med Blue eftersom att du skriver hälsoskäl. Tänker på andra färger inom andra raser också...

GaurdianAngel skrev:
Jag tänkte väl! :angel: Det måste vara en extremt stor stekpanna man fått i pallet om man skulle gå och skaffa sig en sådan... sån där...du vet....har tom svårt att uttala ordet. ;) :angel: :angel:

Ps. Har vi någon dobbisägare på forumet man ska passa sig för??? :o :o :o *hukar* :crazy: :crazy: :cool:

Enya låter hälsa att hon och Nadya tillhör en sån där helt UNDERBAR ras som du så gärna vill ha....eller hur var det nu?:angel: :D

GaurdianAngel skrev:

Japp!! Har en så väldigt trevlig tik :banana:

Man behöver inte vara galen för att ha doberman, men det underlättar:angel:
Men det brukar ordna sig så bra, at tär man inte galen innan köpet blir man man det innan hunden är 2år.

Jag fick frågan av en nybliven ägare till en 1½årig doberman "när lugnar de ner sig"
Jag svarde att de flesta doberans brukar såsmånigom lugna ner sig och blir lätthanterliga - efter en 13-14 år sisåsär:rofl:

Enya skrev:
Enya låter hälsa att hon och Nadya tillhör en sån där helt UNDERBAR ras som du så gärna vill ha....eller hur var det nu?:angel: :D

Oops, jag visste väl att vi hade någon/några här på buke som ägde en sådan där. :o :D :angel:

De är jääättefiiina hundar! . :D :D ....................på avstånd. :o

Men dobbisägare måste vara det mest tålmodiga folk som finns, tror jag. :crazy:

GaurdianAngel skrev:
Oops, jag visste väl att vi hade någon/några här på buke som ägde en sådan där. :o :D :angel:

Ja, det känns så ibland! Det är som att uppfostra barn!! Men samtidigt måste jag säga att de inte är jobbigare än andra hundraser :D
Jag älskar dobermanns just för att de är lite vilda och envisa, har egna åsikter, men som med min Enya, när de har förstått att matte bestämemr så är de så goa! Mina hundar är uppfostrade efter husbehov och det tycker jag räcker. Fast det ser fint ut när en mycket väluppfostrad dobbis lyder sin ägare blint. Ibland är det jobbigt att behöva upprepa ett kommando 300 gånger innan hunden lyder:D Valpen jag har är redan 8 månader, men jag brukar säga att valp är en hund tills den är 1......men min 5 åriga tik är fortfarande valp....tror hon:angel: :D

GaurdianAngel skrev:

Och här är en till.... :love:

Jag är inte särskilt tålmodig :angel: så jag är glad att jag har en dobbe - de är alltid så glada och förlåtande om matte gör fel. Tänk om man skulle ha en sådan där känslig hund som aldrig skulle våga göra om en sak om man tappade tålamodet? HUVA! :crazy:

Eller ännu värre.... Tänk om jag skulle ha en schäfer....:devil:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama