Bruksprovshingstarna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solbacka1
  • Startdatum Startdatum
S

solbacka1

Har bestämt mig för att åka till Flyinge i helgen. Gröngöling som jag är skulle jag tacksamt ta emot tips på vilka jag ska kolla in extra.
Har ett sto av "gammeldags" modell, mkt bra temprament med "go" i.
Intresserad av dressyrhingstar med bra temprament och extriör.

Nicodemus :cool: men jag är lite partisk eftersom jag har flera "Nactus barn" hemma i stallet.
Han har fått ganska bra kritik hittills i alla fall.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag håller också på Nicodemus!!! Annars är Richfield och Twilight intressanta, alla tre borde passa till ett lite gammaldags sto.

//Krumelur

Är Nicodemus lättare i typen än Nactus? Tycker han verkar grov, eller är jag fel ute?

Nej, jag har inte sett Nicodemus.
Tyvärr fick jag inte sett honom idag heller då jag var tvungen att köra hem när det var dags för dressyrhingstarna.
Men jag fick läst lite kritik. Där fanns mkt jag gillade men han fick en 7:a på traven, så där blev jag kluven. Men han har ju mkt god bakbensaktivitet, vilket är viktigt för mig.
Vill gärna veta mer om Nicodemus och hur det gick idag :)

Nu har jag sett Buisness och tyckte att han var väl fin men ingenting speciellt....Fanns andra som tilltalade mig mer....

Tittade på indexen, han hade 18,5 där. Det fanns åtminstone 2 hingstar med index 18 som blev godkända.
Kanske det var ridbarheten med 7:or som drog ner, men där fanns andra hingstar som blev godkända med 7:or där.
Förstår ingenting, synd att jag missade honom.

Enda förklaringen är att nämnden inte ville ha honom. Det offentligör ju inte fredagens siffror för att kunna höja eller sänka i efterhand. De höjde poängen för den andra femårigen som gick igenom med två för att få igenom honom. Jag är övertygad om att det knappt finns någon (utom närmast anhöriga möjligen) som tycker att det var rättvist eller begripligt. Dessutom hade ju den ena testryttaren blivit avkastad på hästen innan och han red ju knappt på Nicodemus, minst sagt märkligt.

Nicodemus var ju hingsten som "alla" pratade om bland dressyrhingstarna och nu menar jag kunniga, kompetenta personer.

//Krumelur

Vad synd, jag har ju inte sett hästen i verkligheten men har en kompis som mer än gärna hade köpt honom för att han var så fin.
Nu hade hon iof en annan Nactusavkomma som tyvärr dog som 6 åring förra året så hon var väl lite partisk kanske.

Jag läste bara vad testryttarna hade för uppfattning om att hästen inte var bärig nog för sin ålder men något annat konkret kunde jag inte hitta om varför han inte gick igenom.

Det skulle vara roligt att höra vad dom "kunniga" ansåg :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 530
Senast: Acto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka