Bruksprov SWB 2016

Något säger mig att du inte är den som skulle använda en ren xx-hingst...
Vad är det för kommentar? Nej, det har du alldeles rätt i, men hindrar det mig från att undra över vad en ren xx-hingst gör på vårt bruksprov? Var gärna så vänlig och förklara för en oupplyst stackare..

vi behöver bra fullblod i halvblodsaveln.Bosuns vet jag inte så mycket om, men vi skulle behöva en hingst som Hurricane Red i halvblodsaveln.Han ser bra ut, gott temperament och bra hinder(hopp)blod!Honom hoppas jag kunna få betäcka med när hans tävlingskarriär är klar.Eftersom det inte är vanligt att de finns i hslvblodsaveln får jag först i så fall bet med ett fullblodssto för att få tillgång till blodet för användning i halvblodsaveln!

Vad är det för kommentar? Nej, det har du alldeles rätt i, men hindrar det mig från att undra över vad en ren xx-hingst gör på vårt bruksprov? Var gärna så vänlig och förklara för en oupplyst stackare..

Vi behöver få in xx som sagt (det höll du ju med om?) och av hans omdömen att döma så är han en utmärkt kandidat. Därav förstår jag inte hur du kan ifrågasätta vad han gör där.

Jag tycker 3-åriga hopphästarna är intressanta.Kannanhästarna verkar trevliga.Sen verkar Taloubet Star RAA lovande.Både han och Oban VH (kvartsamtal)bär för mig det intressanta Contendro 1 blodet!Oban ser dessutom väldigt snygg ut på exteriörbilder!Sen är jag ju isabellfan så Zafferano har jag sett framemot

Oban VH har väl inget Contendro blod?

Ett fullblod går bruksprovet för att ha möjlighet att bli godkänd och kunna ge avkommor som får gröna papper inom asvh även om stot inte är rent fullblod.

Vi behöver få in xx som sagt (det höll du ju med om?) och av hans omdömen att döma så är han en utmärkt kandidat. Därav förstår jag inte hur du kan ifrågasätta vad han gör där.

Det kan bero på att hon sett den live ;)

Jag undrade också vad den gör där- den är snygg exteriört, men vad mer än själva xx-blod den ska tillföra begriper inte jag. Gångarter har den i allafall inte, jag har sett fullblod med betydligt bättre gångarter.

Någon som vet vilka krav det är för den, jag har inte riktigt fattat vilken grupp den går i. Prestationshingst eller?

Ja, men jag hittade ingen bakgrundsinformation ö h t om honom som förklarar vad just den hingsten gör där mer än att han lämnat snabba och bra galoppörer. Jag har inte hittat nånstans vad han har lämnat inom SWB-aveln.
De muntliga omdömena efter hans ritt igår löd typ "bra skritt, bra galopp, hingsten är spänd stundtals och har mycket energi och visar på bra samarbetsvilja". Några andra omdömen har jag inte hittat eller läst men motbevisa mig gärna.

Jag såg honom live som sagt och jag tyckte varken att exteriören eller det jag såg i ridningen tilltalade mig. Jag har bara sett honom igår och är (som du redan påpekat.... ingen xx-människa), och blev inte speciellt imponerad, därav min undran.

Fast @Fritidsryttare har ju en poäng. Tittar man på det faktiska utfallet de senaste tio åren eller så, så är det ju i princip ingen som använder de fullblodshingstar som godkänds på bruksprovet. Så även om det finns en strategi om att få in fullblodshingstar, så använder folk i praktiken hellre ädla halvblodshingstar eller fullblodsston när de vill lätta upp. Inte fullblodshingstar.

Fast @Fritidsryttare har ju en poäng. Tittar man på det faktiska utfallet de senaste tio åren eller så, så är det ju i princip ingen som använder de fullblodshingstar som godkänds på bruksprovet. Så även om det finns en strategi om att få in fullblodshingstar, så använder folk i praktiken hellre ädla halvblodshingstar eller fullblodsston när de vill lätta upp. Inte fullblodshingstar.

Så är det, jag ser det dock inte som ett argument att inte visa xx-hingstar som har chans till godkännande.

Så här lät mitt första inlägg:
Vad gör Bosun's Watch där? Jag fattade noll och inget av beskrivningen med bara en massa galoppmeriter, han såg trutig och spänd ut större delen av passet, osv... Kort sagt, vad ska han tillföra och inom vilken disciplin? Känns som att jag missat nåt stort här...

Jag har aldrig sagt att han _inte_ ska vara där, jag frågade vad han gör där, det är en helt annan sak. Bevisligen är det flera som anser att det är en bra hingst som har något att tillföra SWB-aveln. Jag tror inte på något sätt att jag kan utdöma vilka hingstar som har där att göra eller ej.

vi behöver bra fullblod i halvblodsaveln.Bosuns vet jag inte så mycket om, men vi skulle behöva en hingst som Hurricane Red i halvblodsaveln.Han ser bra ut, gott temperament och bra hinder(hopp)blod!Honom hoppas jag kunna få betäcka med när hans tävlingskarriär är klar.Eftersom det inte är vanligt att de finns i hslvblodsaveln får jag först i så fall bet med ett fullblodssto för att få tillgång till blodet för användning i halvblodsaveln!
Tack för ett bra konstruktivt svar!

Alltså Sir Donovan... Jag sätter en slant på att inte Zafferano går igenom heller. :meh:

Hade inte någon lite ironiskt yttrat sig för några år sen om att en gul hingst måste vara dubbelt så bra för att gå igenom eller liknande?

Jag tror helt enkelt inte man vill ha en gul. En gul hingst skulle dra till sig en del både rena SWB och andra utomsocknes på urval av färgen, och det är ju klart inte önskvärt när ASVH vill avla fram en sporthäst i världsklass.

Hoppas verkligen jag har fel!

Har sett filmer på många av hingstarna. Jag är väl inte riktigt imponerad av någon ärligt talat. Om Zafferano går igenom känns det mest för att han är gul. Jag tycker galoppen är alldeles för dålig.
Deodoro som jag avgudade på Gränsbos visning för något år sen eller två, vad har hänt med honom? Eller så var det dagsformen bara.
Hopphästarna var det Gamelus R som jag tyckte var bäst. Utan tvekan. Taloubet Star RAA var också fin. 3åringarna är svåra att se på tycker jag, men jag tror säkerligen Copycat går igenom.

Men jag skulle inte använda någon av de, för jag vill avla något som inte SWB anser vara avel ;-)

Vi får hoppas att de "gör en Highcruiser" med Sir Donovan och tar honom vidare ändå och att testryttarna blir så begeistrade att han slinker igenom;).
Angående vår guldgosse Sir Donovan..
Först vill vi ägare tacka alla er som har uppmärksammat honom, "hejjat" på honom och reagerat över att han inte gick vidare. Det känns fint för oss ägare med er support
Vi har kallat till ett nytt kvartssamtal kl 11;30 idag för att få info om, vad som inte var bra. Vi återkommer med info till er så fort vi vet!
Kramar från Vikestallet AB.

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
61 878
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II