Bruksprov SWB 2016

Efter gårdagen (såg 4 och 5-åringa dressyrhästarnas gångartsprov) har jag fortfarande Zappa som favorit. Skritten kunde ha varit större men den är ändå aktiv och ren, trav och galopp är riktigt bra med ffa superbakben och uppförsbake och snygg modell.

Som tvåa håller jag Deodoro, han är byggd ngt i nedfösbacke när han står still men kommer upp fantastiskt fint så fort han rör sig och har superfina bakben hela tiden. Älskar energin och arbetsviljan, men verkar ändå vara cool i huvudet. Visst hade lite mer vila i steget och framåtgripande i travlängningarna varit önskvärt men tar hellre för snabb än långsam och entaktig.

Tre för mig är Total Hope. Fantastiskt gummi i kroppen, superstam och verkar ha fin ridbarhet. Dock är han inte vacker att se på och jag tycker faktiskt bakbenen är bättre på de andra två.

Därefter för mig kommer Sir Donovan. Väldigt jämn hingst med bra exteriör och tre jämna bra gångarter, mjuk genom kroppen men ändå bärig, inga extrema bakben men kommer under sig fint och är jämn fram och bak, verkar ha lätt för att både länga och komma tillbaka.

Fairway snygg modell och fin takt och uppförsbacke, speciellt i galoppen.

Görklintgårds Quinto väldigt takmässig, nästan lite för entaktig och långsam, bra elasticitet och verkar bussig och ridbar.

(Dessa ovan hade jag skickat vidare till fas II.)

Klifton fin sporthäst, väldigt fin galopp och verkar trevlig att rida men säger inte för mig avelshingst.

Mr Bojangle ganska trevlig modell, snygg hingst men tycker inte den kommer upp från backen riktigt, finns ingen riktig kraft bakifrån.

Oban VH har också väldigt mycket mjukhet och gummi i kroppen, stora gångarter men kommer inte upp i fronten. Rak hals och raka bakben.

Heathrow ganska trevlig modell, glimtar till ibland och visar fin trav men överlag räcker inte gångarterna till som de ser ut nu.

Millicano NL trevlig energi men hänger inte riktigt ihop, ser ut att vara lite i två delar både exteriört och när den rör sig. Kommer inte över ryggen.

Bel Air ganska trevlig stundtals men blir tråck när den tycker det blir jobbigt i galoppen.

Angående vår guldgosse Sir Donovan..
Först vill vi ägare tacka alla er som har uppmärksammat honom, "hejjat" på honom och reagerat över att han inte gick vidare. Det känns fint för oss ägare med er support
Vi har kallat till ett nytt kvartssamtal kl 11;30 idag för att få info om, vad som inte var bra. Vi återkommer med info till er så fort vi vet!
Kramar från Vikestallet AB.

Här slutar tyvärr resan för årets Bruksprov.
Toppbetyg på allt förutom att vår pojke breddar i traven och med raka haser. Omtvistat kring huruvida detta är ett problem eller inte, men som sporthäst bedöms han i varje fall vara en kanon. Vi får se vad som händer, men resan fortsätter trots allt för Sir Donovan, det kan vi lova!
/Vikestallet AB

Toppbetyg på allt förutom att vår pojke breddar i traven och med raka haser. Omtvistat kring huruvida detta är ett problem eller inte, men som sporthäst bedöms han i varje fall vara en kanon. Vi får se vad som händer, men resan fortsätter trots allt för Sir Donovan, det kan vi lova!
/Vikestallet AB
Lycka till i framtiden och jag hoppas att han en dag blir godkänd, ni kan ju visa honom för Oldenburg och skicka ner honom för ett hingstprov i Tyskland ?

/Vikestallet AB

Så tråkigt att höra eftersom det är en så i övrigt komplett individ! Men SWB är inte den enda avelsföreningen heller, och jag för min del tycker i alla fall att det är en högintressant hingst jag gärna skulle vilja ha möjligheten att använda mig av.

Lycka till med allt!

Lycka till i framtiden och jag hoppas att han en dag blir godkänd, ni kan ju visa honom för Oldenburg och skicka ner honom för ett hingstprov i Tyskland ?
Tack
Ja vi kommer att ta en ordentlig funderare kring allt! Många är fundersamma över resonemanget. Resultatet kommer att visa sig!
/Vikestallet AB
Det långa hingstprovet i Tyskland har nu sänkts från 70 dagar till 50 dagars prov.

Ja precis vi har sett det

Så tråkigt att höra eftersom det är en så i övrigt komplett individ! Men SWB är inte den enda avelsföreningen heller, och jag för min del tycker i alla fall att det är en högintressant hingst jag gärna skulle vilja ha möjligheten att använda mig av.

Lycka till med allt!
Tack så mycket!
Va roligt att du säger så!

Lite lustigt att andra gått igenom med både raka haser och bredspåriga bakben, Total Hope gjorde ju det förra året till exempel.
Ja det är

Lycka till med allt!
Tack allihopa för kloka synpunkter och viktiga iakttagelser

Jättetråkigt med Sir Donovan. Hoppas man får se mer av honom framöver!

Visst börjar det sändas online imorrn va? Eller är det bara på lördag?

Jättetråkigt med Sir Donovan. Hoppas man får se mer av honom framöver!

Visst börjar det sändas online imorrn va? Eller är det bara på lördag?

Japp! Jag våldgästar mamma och pappa för de har wi-fi... :angel:

Jag avlar inte heller swb, men en bra häst är en bra häst. Nyttigt att hänga med.

Jag hoppar in här lite utan att ha helt koll...
Hur går man till väga med 3-åringarna? Har de en fas 2 eller hur går det till för dem?
Håller tummarna så hårt för en av treåringarna så jag vill bara veta om han går vidare! :)
Blir treåringarna godkända "på prov" och måste delta nästa år igen?

Treåringarna går ett kortare prov utan testryttare, alla går hela provet. De får två års godkännande och får välja om de vill göra fullt prov för slutgodkännande som 4 eller 5-åringar. Vill de inte göra fullt prov som 4-åringar måste de ändå komma och visas upp ridna i samband med bruks.

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
61 878
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2023