bruksprov för fullblod?

toughcookie

Trådstartare
Ja som rubriken säger, vad krävs av en fullblodshingst vid ett bruksprov?
På asvh´s sida står det ungeför att det anpassas efter hingstens utbildnings nivå.
Vad gör dom då med en hingst som Tiger Bill** som rekomenderats vidare från rådgivande bedömning nu när han är 19 år?
han har (så vitt jag vet) aldrig ridutbildats utom möjligen sedan han fick nya ägare!
Jag har ju själv en hingst som jag tänkt visa men inte tycker är riktigt klar än, bör jag åka på rådgivande först? Det finns ju en kvar att anmäla till (jälla).
Och så nästa fråga, måste han vara avelsvärderad för fullblodsavel först?
Han uppfyller alla krav för att bli det men eftersom jag vet att han kommer få väldigt få fullblodsston så känns det meningslöst att betala 5000kr för att avelsvärdera honom om det inte behövs.......

Sv: bruksprov för fullblod?

Jag gissar att Tiger Bill kommer att bedömas som alla äldre hingstarna, d v s på exteriör, veterinärt och de avkommor han har. Ingen så gammal hingst gör bruksprov, maxåldern är 5 år.

Det finns ju fullblodshingstar som bara är godkända för halvblodsavel, som 88:an i år t ex och Stravinsky xx, så jag kan inte tänka mig att en hingst måste vara godkänd för fullblodsvael först!

vad tycker du jag ska göra med min hingst då? ska jag åka till jälla fast han är lite tunn och omusklad eller ska jag anmäla direkt till bruksprov? han är f 99.......
Och jag skulle mkt väl kunna visa honom på en 1.20 bana till våren!

Din hingst är för gammal för att gå bruksprov :(
De äldsta som går nästa år är födda 2001. Dessutom kostar det många tiotusenlappar :crazy:

Du får försöka få honom godkänd på tävlingsmeriter inom ridsporten! Jälla har väl redan varit i år, ellr har de fler tillfällen? I såna fall tycker jag att du ska visa honom där för att få honom bedömd och se vad de säger om honom!

Jag tycker verkligen att det behövs fler fullblodshingstar i ridhästaveln, så det vore kul om din hingst kunde bli en av dem!

Men om vi nu har Tiger Bill som exempel så har ju inte han några ridsport meriter. På vilka grunder godkänns han då? Han har ju inte direkt lämnat några galopp hästar att tala om. När malvernico godkändes var han ju med under bruksprovs veckan, vad tittade dom på då? Jag tror att han var 7 eller 8 när han visades.

French Buffet xx godkändes i år, och på honom liksom de andra äldre hingstarna tittade de på exteriör, rörelser och hälsotillstånd. Sen har han ju själv meriter upp till svår hoppning.

Kom på att om du visar din hingst på bruksprov som äldre så kommer han att få genomgå ett ridprov under testryttare.

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 149
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?