bruksbalken stall!

Sv: bruksbalken stall!

Hej!
Vi har byggt ett Bruksbalkens fyrklöverstall i höstas. Jag är väldigt nöjd med storleken, luften och planlösningen. Däremot är jag missnöjd med att det i vintras snöade in en hel del från taknocken då de ju har en speciell konstruktion där. Jag var heller inte nöjd med att det inte gick att få tag på någon som kunde ge råd vid byggandet på helgerna. Då vi ju endast byggde på helger p g a heltidsarbete så blev det lätt att man "fastnade". Ritningarna stämmde heller inte med leverans, internets byggtips på deras hemsida m m så man fick improvisera flera ggr.
Jag kan bara säga att hela kalaset var mycket dyrt (isolerat stall med gjuten platta), tog mycket längre tid än beräknat och var betydligt svårare, dyrare och jobbigare än man någonsin trott......
Men nu är det snart färdigt och jag är mycket, mycket lycklig med att vara ägare till ett helt eget stall och hästarna stortrivs!
Byggfakta: golvyta 78 m2, 2 boxar på 12 m2, 2 boxar på 9 m2, stallgångsbredd: 3 m, liten sadelkammare på cirka 5 m2, öppet till nock i tak i hela stallet och i sadelkammaren.
Vet tyvärr inte hur man sätter in bilder så jag kan inte visa mitt stall för er. :o
Lycka till med byggandet.

Oj, man vill inte riktigt veta......med markutfyllnad och gjutning landade vi på 150000 plus själva stallet som kostade cirka 198 000 sedan tillkommer ju kostnad för all EL och VVS. Byggarbetet utförde vi som sagt själv......Tja låt säga 350 000 sammanlagt.....Jag vågar inte tänka på kostnaden om vi anlitat snickare......

Det där med ritingarna känner vi igen ...vi har tom fått fel ritningar en omgång..det tog ett tag innan man fattade något av ritningarna oxå...:confused: men nu går det lättare!!

Ang förprövningen så skickade länsstyrelsen kopia till komunen som oxå godkände. Sen tog vi kontakt med miljö och hälsa , de hjälpte oss att räkna ut mått för gödselplatta, planering för avlopp, brunn mm.

Förarbetet är ju så olika vad det hamnar på vi behövde inte ha grävare så jättemycket eftersom det var ganska jämn mark redan innan men grävningen kostade ändå 63.000:- Armering 27.000:- Betong 45.000:- Avlopp & Brunnar 12.000:- tot för plattan alltså :147.000:-

Jag funderar just nu på målningen av stallet invändigt.. Har ni några förslag / tips??

Vi skall strax till o förbereda för att gjuta platta på ganska precis
140kvadratm, hur stor var din platta? För oss blir det både stall del o garagedel... Hur tjock platta gjöt ni? Många säger 15cm då det är stall, men en del säger att det räcker med 10cm.:confused:

Hej, vi behövde bara gjuta 10 cm och vi isolerade grunden också med frigolit. De som gjöt våran platta sa att det räcker bra med det. Men tydligen spelar det roll var och hur det ser ut där ni ska gjuta...

Ja det skulle ju oneklingen vara bra om det räckte med det, för fy fasen vad det sticker iväg i kostnad alltså:crazy:,, det gäller att göra så mycket som möjligt själva, men det tar ju också tid...alla "vänner" som lovat hjälpa till är ju plötsligt mycket upptagna med annat..

Vi gjöt 10 cm platta men på vissa ställen i "fårorna" blev det ju upp till 30 cm tjockt.

boxväggar ingår (jaba standard) men så får man köpa till krubbor o vattenkoppar o sånt.

Ditt stall är jätte snyggt Centaur!
Vad har du för tak på ditt stall? vilket matrial?

Senast ändrad av en moderator:

vi behövde inte bygglov iaf.

men det ska godkännas av kommunen ändå.

nu hänger inte jag med, vi håller som bäst på att planera stallbygge och ska juta plattan och vi behövde ansöka om ett bygglov :confused::confused:

sorryt TS knapplån :D

nu hänger inte jag med, vi håller som bäst på att planera stallbygge och ska juta plattan och vi behövde ansöka om ett bygglov :confused::confused:

sorryt TS knapplån :D

Om man har jordbruksfastighet behöver man bara meddela kommunen, iaf i min kommun, har man ingen sån tomt krävs bygglov..

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama