bruksbalken stall!

Sv: bruksbalken stall!

sry om jag komenterar, men när jag var prao hos en hästvet. i lkpg så var dte några som hade just sånna boxdörrar där man kan öppna och häsen kollar ut och nedanför så hänger man täcken..
bygger jag stall ska jag INTE ha så.
vi fick nämligen åka och avliva en häst som tragiskt nog ståt och lekt med täckena som hängde under och sedan fastnat med under käken och sedan utav ren panik försökt slita sig loss och bröt underkäken rakt av.
det hade vart folk i stallet men hade inte tänkt på det men dom kunde typ inte göra nått när han fastnade :(

så ni vet alla som ska bygga stall!

Fast sådana täckeshängare följer ju liksom inte med stallinredningen, utan dom köper man själv o kan montera precis vart man vill.

Den olyckan som du var med om var förhoppningsvis ett undantag - men visst, man kan aldrig tänka tillräckligt mycket på säkerheten i ett stall!

om man tittar på stallen på hemsidan så e de liksom balkar i taket o de va inga sånna i ditt stall som syntes, kanske inte blir så om man har färre boxar eller så kanske dom bara inte syns på bilden?

jätte kul o se folks egna bilder o höra vad ni tkr o så.

Du sa att de tog lång tid o bygga, jag hoppas inte byggjobbarna sölade för o få mer lön eller nåt:mad:

Säger BB att de ska ta kortare tid för att de ska verka billigare eller var det byggjobbarna som va lite sega?

Mina byggjobbare jobbade som slavar från sex på morgonen till sex på kvällen - jag blev väckt av deras flitiga hamrande varje morgon ... - men de hann ändå inte med bygget på den tiden som BB påstått att det skulle ta.

Centaurs stall är väl isolerat? Det ligger väl isolering mellan yttertak o innertak, så därför är balkarna i taket inbyggda. Till skillnad från mitt som är oisolerat - se bilderna:

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/Hemma082.jpg

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/Hemma085.jpg

aha oki så de tar mkt längre tid än vad som beräknas från BB då.

Men balkarna brukar ju liksom synas såhär:http://www.bruksbalken.se/images/Beridargarden/Inne2.jpg

Är det så på ditt oxå, tkr inte man ser balkarna på samma sätt?

Centaur: syns balkarna så på ditt stall oxå eller e dom inbyggda? eller blir de bara så när man har många boxar kanske.

Tycker de e snyggare utan balkarna sådär men man kanske inte tänker så mkt på dom när dom e så högt upp.

Fick papper från bruksbalken idag och då stod det 2 boxalternativ, jaba standard o bruksboxen Vad e de för skillnad?

Vad finns det för andra boxvarianter, finns de nånstans man kan kolla på dom i sånna fall?

vad är mervärdesavgift? eller är det desamma som momsen eller?

aha oki.

Det blir nog att vi bygger ett 4 hästars stall till o börja med nu eftersom bygglovet skulle ta ca 6 mån om man bygger så stort stall.

Så då bygger antagligen ett till stort stall och ridhus till nästa vår när bygglovet e klart o så.

Funderar på en sak bara, hur har ni lagt gödselplattan?

Har ni använt bruksbalkens egna planlösning eller har ni gjort nån ändring själva?

Funderar på att ändra lite o lägga till en utgång så man kan lägga gödselplattan på gaveln. Kan visa hur jag tänkt senare.

Vi är fullt upp i bygget av ett Bruksbalkenstall 10 boxar. Vi gör allt själva. Gjöt plattan den 13 april och håller just nu på med att isolera och spika upp inner panelen ....Tycker att det har gått mkt fortare än vad vi trott men allt är ju inte klart ännu. Vi valde en standard lösning 8 boxar 9kvadratm 2 boxar 12 kvadratm 1x1m fönster i alla boxar,foderkammare och sadelkammare ,skärmtak 6x9 m. Plattan gjuter vi i anslutning till stallet. Det blir nästan för fint ......Vi räknar med att sluta på 650.000 inkl. allt ( med moms) och det ser ut att hålla också.

Svar på inlägg ang täckeshängare: täckeshängare ingår men man får ju själv välja var man sätter upp dem. Jag har oxå varit med om att hästar fastnat i dem så det blir inte på boxdörrarna utan på ngn lämplig vägg där hästarna inte når dem

650 000 för stallet eller allt?

Vårt skulle kosta 735 000 för bara BB stallet men då e de en jätte stor foderlada också plus lösdriftsavdelning, men nu blir det nog så att vi bygger ett stall med 4 boxar till att börja med eftersom man behövde bygglov om man skulle bygga så stort så vi börjar med ett litet stall och sen bygger ett till med 6-8 boxar när bygglovet o allt e klart.

Vi har nu ett litet stall till min storhäst och de isisar som är i träning men de e omodernt och jobbigt så vi vill ha ett litet stall som vi kan stalla in dom i nu, så får dom andra isisarna fortsätta gå på lösdrift tills bygglovet e klart.

vore jätte snällt om du ville rita upp lite snabbt hur plattan ligger i förhållande till stallet och så :)

Ja, 650.000 för allt - platta , grävarbeten mm. Allt arbete gör vi själva... Från att naja armering till att spika så det är ju gratis, om man tar hatverkare så drar det ju i väg endel...här utnyttjas vänner och släktingar!!
Själva BB stallet kostade ca.450.000 inkl moms.

Om du bor på en jordbruksfastighet behövs oftast inte bygglov utan istället förprovning hos Länsstyrelsen det tog 14 dagar att få klart för oss.
Jo visst man kan lägga till krubbor,vattenkoppar och täckeshängare, det gjorde vi eftersom det var väldigt bra pris.

låter ju jätte bra, Tack så jätte mkt för ditt inlägg vi ska nu ringa bruksbalken och säga att vi vill ha ett "standard stall" också eftersom det blir så mkt billigare än våran egen ritning.

Det som antagligen kostar så mkt är våran inbyggda foderlada, men vi väntar med det och bygger en separat eftersom vi ska ta eget hösilage i år och bara min stora häst kommer äta vanligt hö.

Anledningen till att vi ville börja med ett litet stall var ju också att vi inte ville ta så stort lån och bygga ett till stort stall sen när vi sålt av ett par tomter.

Sen var det ju det här med bygglov, men om ni inte behövde det borde ju inte vi behöva det heller eftersom vi har jordbruksfastighet.

Vart bor ni nånstans och hur länge sen var det ni beställde stallet?

hur stor sadelkammare och foderkammare har du?

Har du spolspilta också?

Håller på o ska maila C så de vore bra o veta.

Vore bra o veta vilken komun du tillhör eftersom det här med bygglov visst e olika sa mamma.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 941
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama