brukar ni tvätta hästens "förhud"

_jeanette

Trådstartare
ja jag vet inte vad det kallas på hästen. men motsvarande..

jag brukar klia mitt sto på tuttarna för d gillar hon såå mkt hehe o d brukar vara lite smuts där så jag "skrapar" bort...
idag när jag tog en fästing på min valack märkte jag att han hade en del sån svart "goja". fick bort en del men brukar ni tvätta eller är det vanligt att d e sån smuts?

Sv: brukar ni tvätta hästens "förhud"

kanske ska vara tydligare.. det är inte snoppen jag pratar om. utan på sidorna... liksom in i mellan=) så ingen snopp tvätt... läst trådar om skapet - men vet inte vilket det är =/

skapet tvättar jag aldrig om pållen inte har något specifikt problem. det är själv rensande ;) om det skulle svullna/bli irriterat/infekterat så har jag på veterinärs inrådan tvättat med laktasyd lösning och ev. annan beh, men det är hyffsat ovanligt ;)

man ska inte vara och rota i skapet om det, precis som föregående talare, inte är någon infektion eller liknande. när man sedan tvättar det ska man bara tvätta med vatten och lactacyd... absolut inte jodopax som min hästs förra ägare gjorde :eek:

okej.. då låter ja d vara=) han verkar inte besvärad av det alls men han tyckte d va gött att bli lite kliad=)

har hört att skiten kan växa fast och att dom kan få cancer i kuken om man inte rengör då och då? :S

eftersom skapet är självrensande så "rammlar klegget" ut av sig själv, man tvättar bara om det skulle uppstå problem av något slag (infektion) hur "klegget" skulle växa fast inne på slemhinnorna har jag aldrig hört talas om, inte heller att det i sig skulle ge cancer av det :grin:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 966
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 362
Senast: Legolaz
·
Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 593
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka