brukar era hästar ligga ute i snön?

J

jollan

Upptäckte mitt sto för en liten stund sedan att hon låg ute i snön och såg väldigt trött ut , kisade med ögonen och verkar andas som vanligt fast möjligtvis aningen tungt?

Tänke bara dubbelkolla med er ifall era hästar också brukar göra det?

Jag vet att hon brukar ligga ner och vila, men aldrig sett henne ligga i snön tidigare.. skall ut och ta febern på henne nu.

Sv: brukar era hästar ligga ute i snön?

våra hästar ligger gärna ute i snön och vilar eller sover, fastän de slipper i vindskyddet och vila om de vill :)

Min gör det inte, men han är ganska restriktiv med att ligga ner i hagen när det är det minsta blött.

Om hon inte är sjuk så tycker jag det låter som om hon är för varm och försöker svalka sig genom att lägga sig i snön.

Nej det har jag aldrig någonsin sett en frisk häst göra. Har den ite möjlighet att vila inne? Isf kanske den är jättetrött och måste lägga sig.

Jag skulle bli jätteorolig om jag hittade någon av mina liggande i snön...

Vi har 12 mkt friska valacker har i hagen som ligger sig i snon och sover. Men o andra sidan sa sover de sig igenom det mesta, i alla vader (och har skramt mig mer an en gang... lol) och inte bryr sig namnvart om nagot alls direkt.

Det är klart att hästar kan ligga i snön,de har ju päls. Mina islandshästar ligger i en stor hög och vilar, särskilt om det är lite soligt. Och inte är de sjuka heller! De har även tillgång till stor halmad ligghall, som de använder om det är ruskväder, men aldrig annars.

Ingen fara! min häst ligger i snön , och alla andra också. Fölen brukar lägga sig helt raklånga i snön och sova.. ser så mysigt ut ^^

Mitt 18-åriga sto ligger mig veterligen inte ner och vilar i snön. Skulle hon ligga en längre stund skulle jag bli orolig, då är nåt antagligen fel. Hennes son däremot som är 2,5 lägger sig ner och snarkar som det faller honom :D
Har dock bara sett honom sovandes i hagen 1 ggr hittills efter uppstallning efter betet i år. Men förra vintern låg han och snusade platt fall lite titt som tätt i snön! Man blir trött av att vara liten;)

Japp, alla mina har genom åren legat ner i snön. Helst om det är torr fin snö och solen skiner :)

Går hästen ute dygnet runt eller går den i hage dagtid?
jag skulle tycka det låter tveksamt om de går i hage dagtid och du såg henne sån. annars inte.

Mina kan också ligga ner i snön och vila. Fast i våras så låg Jolly ner och verkade allmänt hängig, hon kom inte och åt, ville inte ens ha krafften jag räckte fram. Det visade sig att hon hade kolik.
Om din häst inte brukar ligga ner i hagen så kolla till henne lite extra. Ta med ett äpple eller något annat gott för att se om hon har aptit.

SÄger som någon annan, går hästen på lösdrift så skulle jag inte oroas. Snö är isolerande och ganska varmt att ligga i för ett pälsat djur.

Står hästen inne på natten, så skulle jag bekymra mig. Mina ligger inte och sover i hagen överhuvudtaget när de 'bara' går ute dagtid. Däremot om de går ute dygnet om, då ligger de i hagen. Dock mest gryning och kväll, sällan dagtid.

När någon av mina vuxna legat ner dagtid i hagen har det varit kolik tyvärr. Inte hänt ofta, men de få gånger det hänt har det varit kolik.

Min häst och alla hennes kompisar ligger gladeligen raklånga och sover i snön utan att vara det minsta sjuka. Men så är de ju också islänningar och har isbjörnspäls.
Det är du som känner din häst bäst, om hon inte brukar ligga ner i snön och magkänslan säger att något är fel så skulle jag hålla extra koll på henne.

min dam på 22 år ligger också ner i snön på vintern fast hon står inne på natten.
Men det gör i princip alla andra av hästarna i stallet också. speciellt om solen skiner.
Men dock vad jag vet ligger hon inte ner speciellt länge.
Våra är ute cirka 10 timmar om vintern så dom går ute hyffsat länge.
speciellt vid middagstid brukar dom vila sig.
Hon har aldrig *pepparpeppar* varit sjuk.

Ja :eek: Varje dag hela vintern faktiskt..

31846964.jpg

Ser inget konstigt i det om inte hästen brukar vara känslig i vanliga fall.

kl*

Jobbade tidigare en gård där unghästarna gick på lösdrift, varje morgon när jag åkte bussen ut runt 7 ungefär och gick förbi hagen låg alla och sov mitt i snön. Då kunde de gå in och ut hur de ville men valde oftast snön framför vindskydd med halmbädd.

Minns en morgon då trodde jag verkligen att hela bunten var sjuka, låg mitt ute i snö i den värsta blåsten jag skådat och tryn sov totalt täckta i snö. Ropade till och vips stog alla på benen och kollade på mig som jag vore totalt korkad som väckte dom ur deras skönhetssömn :cool:

Min pålle blir som unghäst varje gång snön kommer leker och busar och rullar och äter snö och sen ligger och gottar sig på något mysigt ställe.

Var hästen frisk? :)

Jag har hittat min valack vilandes i snön några få gånger. Jag har även hittat honom liggandes i snön men då haft kolik. Så varje gång han ligger i snön får jag hjärtat i halsgropen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka