Brukar eltråden töja ut sig i kylan?

B

-biferno-

Gör den det, och ska man i så fall spänna åt den på en gång
eller drar den ihop sig igen när värmen kommer åter?

Sv: Brukar eltråden töja ut sig i kylan?

Japp, det brukar den, precis som elledningar gör. Tror inte att det är så bra att spänna åt dem för när värmen kommer drar de ihop sig igen...om man inte ska använda hagen förstås.

Vi tar ner de trådar i hagarna som inte används under vintern...för att de inte ska blir uttöjda...Sen hänger vi upp tråden igen när hagen ska användas.

Nu kanske jag har missuppfattat hela min kemi-undervisning ;) Men drar ändå inte metallen ihop sig på vintern (mindre rörelse i atomerna) och blir längre under sommaren?

Jo, så är det. Man räknar med något som kallas utvidgningskoeffecienten ( se lämplig formel samling) Du har väl sett nån bild på järnvägsräls i solskenet? Kallas solkurva, rälsen slingrar sig helt fel så tåget inte kan åka.
Metall vidgar sig i värmen och drar i hop sig i kylan.

jo, men de töjs av tyngden av vattnet/frosten, dessutom expanderar vatten när det fryser och sitter det inne bland trådarna så pressar de ju på dem, men metallen är ju inte så flexibel så det är lätt hänt att metalltrådarna går av :)

Aha, det var det dom tänkte på kanske. Själv gillar jag inte alls nyloninblandad stängseltråd så något sådant problem har vi inte (att metalltrådar går av). Om det är riktigt djävligt väder fastnar ju dock blötsnön (som sen fryser till *brr*) och tynger väl en del.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar