Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det blir inte tryck på manken när hästen ex betar då?Min ena (fullblod) har fått lite vitt på manken, ungefär där manen slutar, och jag har aldrig någonsin sett minsta antydan till skav av täcket där! Han har oftast halvhalstäcken som liksom sitter löst där, men ändå har de vita håren kommit
Det blir inte tryck på manken när hästen ex betar då?
Tänker att pälsen inte behöver se annorlunda ut vid just tryck. Men jag har såklart ingen aning om varför det blev så för just din häst. Har dock väldigt svårt att se att vita fläckar uppkommer utan anledning.Nja, nä...eller jag vet inte? Har aldrig sett något skav eller ens att päls eller man har sett ruggad eller tilltufsad ut, så jag tror inte det
Tänker att pälsen inte behöver se annorlunda ut vid just tryck. Men jag har såklart ingen aning om varför det blev så för just din häst. Har dock väldigt svårt att se att vita fläckar uppkommer utan anledning.
Det är väl det vanligaste men det kan också vara av tryckskador. Hästar kan ju tex få vita fläckar i sadelläget om de gått med dåligt passande sadel.Det är ju sant iofs. Men jag har alltid tänkt att de vita håren kommer av "ärr", dvs att det behöver ha varit någon slags hål i huden för att det ska uppkomma. Men det kanske inte är så? På min häst dök de bara upp en dag (inte någon stor fläck, kanske 1x1 cm)
Jämför med att det ofta växer ut vita strån på annars mörka ben där det funnit sår eller tryckskador. Jag skulle definitivt se vita strån vid manken som ett tecken på att täcket inte passar ordentligt.Är det för att täcket inte passar?
Mina har det inte, en av dem är ett fullblod som tävlat i femton år (har nog gått en del med täcke). Får vissa det även om täcket passar?
Kom bara att tänka på det nu, och buke brukar ha koll
Min häst är ordentligt vit på manken, kom med ett ordentlig så på på manken idag har hästen täcke med kuddar vid manken, samt halvhals och har i min ägo aldrig haft skav på manken.