Brukar alla hästar få vitt vid manken av täcke?

Det beror väl på att hårsäckarna blir skadade av tryck, sadel täcke eller var det nu sitter.
Även sår kan ge upphov till vita hår, Pigmenteringen skadas och finns sedan kvar resten av livet. Även om man tycker att utrustningen passar så kan det strypa blodtillförseln till hårsäckarna. Rätt anpassad utrustning samt ha bra täcken att alternera med som byts ofta tycker jag hästarna ska ha rätt till.

Min häst hade eksemtäcke i 15 år och fick aldrig några vita fläckar. Däremot fick han en av att han skavde av en stor del av skinnet när han kliade sig energiskt mot en lågt sittande tjock gren i en stor gran. Men det vita försvann efter nåt år för han hade inte den sen . Så livslångt behöver det inte bli.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 470
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka